Jag fastnade för en strof ur AAs program som jag tycker är bra:
Religion är till för de som är rädda för helvetet, andlighet för oss som varit där.
Hur ser ni i detta forum på det? Vad är skillnaden mellan religion och andlighet enligt denna definition och enligt er?
Religion vs. Andlighet
Moderator: Moderatorgruppen
Religion vs. Andlighet
It's not about what you do, it's not even about how you do, it's all about why you do.
Re: mhm
A_thought skrev:Religion är till för de som är rädda för helvetet, andlighet för oss som varit där.
Du får förklara vad du menar med detta.
Det är inte mina ord, det är tagna ur AAs 12-stegsprogram. Men visst, jag medger att det låter tilltalande i mina öron. Min tolkning är att religion många gånger handlar om att, genom pekpinnar, regler och ett hot om exklusion om man inte tror, få människor att tycka och tänka enligt ett visst synsätt.
Medans andlighet uppnår man genom att möta svåra stunder och för att klara dessa utvecklar man ett mer äkta och ärligt förhållningssätt till det gudomliga. Inte religionens tankesätt att bara jag följer dessa regler är jag en god människa, man tar ett större eget ansvar, och har då också mycket större frihet.
It's not about what you do, it's not even about how you do, it's all about why you do.
-
Zarathrustme
Undraren skrev: Inte religionens tankesätt att bara jag följer dessa regler är jag en god människa, man tar ett större eget ansvar, och har då också mycket större frihet.
Du menar enligt ditt tankesätt om vad "religionen" står för.
Zara..
Inte doppad
i gröt
i gröt
Zarathrustme skrev:Undraren skrev: Inte religionens tankesätt att bara jag följer dessa regler är jag en god människa, man tar ett större eget ansvar, och har då också mycket större frihet.
Du menar enligt ditt tankesätt om vad "religionen" står för.
Zara..
Min tolkning av vad jag tycker många religiösa människors argumentation och handlande står för, ja.
Som ett konkret exempel när man diskuterar tro så refererar de till att det står i bibeln och då är diskussinen slut, det är den ultimata sanningen.
Om det verkligen var ens egen (kommer från sitt innersta) tro och inte nåt man blivit påförd eller "köpt rakt av" så skulle man ju bara behöva prata från sitt innersta. Därmed inte sagt att en tro baserat på bibeln är fel, men du måste ha gjort ett aktivt ställningstagande och reflekterande, inte bara: ok jag följer dessa regler så är jag en god människa.
Återgå till "Religion och andlighet"