Acceptera Jesus eller dö!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

EnGladEn

Acceptera Jesus eller dö!

Inläggav EnGladEn » 07 aug 2009 17:52

Jesus är vägen till frälsning från att dö. Be och gå till kyrkan. Guds kärlek övervinner allt. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (1 KOR 13:13)

Finns det någon anledning att inte tro, när vinsten är så stor, och förlusten är otänkbar.

Skrivet i Guds välsignade kärlek,

/EnGladEn

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 07 aug 2009 21:42

Hallelujah!

Fiore

.

Inläggav Fiore » 14 aug 2009 21:09

Förvånad över att detta inte skapat någon större reaktion.................................................... jag blir ju nästan rädd.

Användarvisningsbild
Fengari

Inläggav Fengari » 14 aug 2009 21:22

:D

Ja, vem vet? Inte nån av oss iallafall.
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 aug 2009 21:44

Dyrka Jörgen annars får du hembesök av densamme.
Ät mitt bajs annars...

Alla har rätt utifrån sitt perspektiv,
låt oss vara ifred.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 aug 2009 22:54

Är det påståendet en objektiv sanning Jörgen?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 aug 2009 23:09

Om man ersätter uttrycket gud med Jörgen i vilket påstående som helst, ändras karaktären då från objektiv till subjektiv, eller tvärtom?

När någon pratar om något allsmäktigt, måste det inte vara någon allsmäktig som talar för att påståendet ska vara giltig?

Jag har inte svaret.

Men fråga mig gärna om meningen med livet,
så kan du få mitt svar,
som dock egentligen bara gäller för mig själv.

Meningen med livet är olika för var och en,
och kan ändras för varje ögonblick.

Jag upplever, tolkar, drar slutsatser, gör påstående, får mothugg, reagerar.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 14 aug 2009 23:19

Är det en exklusiv eller inklusiv disjunktion? Behöver jag bara göra en, eller kan jag göra båda?

Om jag accepterar Jesus (jag utgår från att du menar snubben från Nasaret) som person och har överseende med hans något narcissistiska drag, får jag inte dö då?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 aug 2009 05:44

Det sägs att inget händer i skogen om jag inte tittar,
att skogen inte ens existerar förräns jag uppmärksammar den,
jag bara skapar den när jag behöver den till nåt.

Men det tror jag inte på.

EnGladEn

Jesus

Inläggav EnGladEn » 16 aug 2009 10:54

Hej JimmyAberg,

Roligt att få åtminstone en respons bland alla som rynkar åt näsat. Jag ville svara nästan direkt (du var först att svara) men jag väntade lite för att se andra svar. Nu är det läge att fortsätta missionera.

Jag försöker gå i kyrkan en gång i veckan när jag bor i min hemkommun. Jag ber regulbundet.

Jesus är vägen, sanningen och livet. Läs bibeln. Be om förlåtelse, ty alla har syndat.

Gud är god och förlåtatnde, men gamla testamentet visar att han kan vara hård också. Så var rädd för Gud och hans domar, ty de kan vara hårda.

Varenda atom i dig styrs av Gud. Är inte detta skrämmande nog, så tänk på att leva i Helvetet efter döden.

Välj rätt väg. Välj Himmelriket, genom rättfärdighet och "submission to God" (kommer inte på vad det heter på svenska, just nu.

Jesus är vägen rätt upp i Himmelriket, där man lever för evigt. Är evigheten skrämmande? Inte för mig. Tycker det skulle vara väldigt roligt att leva i evighet, så länge man är i Himmelriket.

Jesus prövar. (För att se om du har tillräckligt med "faith". Djävulen lockar och prövar. Se till att klara prövningarna.

Evolutionen är en prövning. Med detta skall Gud/Jesus verka som om evolutionen är sann, men egentligen är det bara Gud/Jesus som vill pröva din tro. För att se att den är fast. Det samma med kol-14 metoden. Det samma med radiologiska dateringar av stenar. Det är Gud som hela tiden prövar oss för att få det att verka som om vetenskapsmännen pratar sanning. Men jag vet sanningen. Skulle tro att Jorden är betydligt yngre än vad vetenskapsmännen säger.

Astronomerna säger att det finns stjärnor flera miljarder med ljusår bort. Men istället för att detta är bevis på att världen är flera miljarder år gammal, kan det vara Gud som i skapelseögonblicket, beskrivet i Biblen, som skapade precis som sägs ljuset, OCH DÅ SKAPADE GUD LJUSSTRÅLAR I RYMDEN FÖR ATT FÅ DET ATT VERKA SOM LJUSET KOMMER FRÅN STSJÄRNOR FLERA MILJARDER ÅR GAMLA. Men egentligen är jorden och världen mycket mycket yngre.

Den mångafald vi har bland djur är ett bevis på att Noa med sin ark täntke på att alla Guds skapelser har rätt att leva. Detta är väl fint.

Tänk på alla racism. Om folk vore mer Bibeltroende skulle racismmen gradvis försvinna, för vi kommer alla från Adam och Eva för c:a 6000 år sedan när jorden och världen skapades.

mvh,

EnGladEn
Virtus Subvenio?

EnGladEn

Jesus/Gud

Inläggav EnGladEn » 16 aug 2009 13:26

Tänkte bara säga, innan ni börjar med er hätska kritik, vilket jag misstänker ni kommer att göra, såvida ni inte misstänker att jag är ett troll som är ute och trollar, så läs nedan länk.

http://www.faizani.com/news/news_2003/m ... ility.html

Roger Penrose är en mycket intelligent och känd författare.

Ska sägas att jag ser en stor möjlighet att världen skapades för c:a 6000 år sedan, och att allt vetenskapsmännen har kommit fram till är där för att pröva vår tro, ty Jesus/Gud vill troligen ha äkta tro, i konflikt med vad vetetenskapsmännen säger. Men jag ser också möjligheten att universum skapades av Gud för mer än 10 miljarder år sedan, och att allt har gått som ett klockverk sedan dess, och Gud ser på världen som om det vore ett akvarium.

Alla kommer troligen tillslut få veta att Jesus/Gud existerar, då vi börjar nästa liv i evighet. Dessutom kan man rimligen se att det är åtminstone 50% chans att Gud finns. Så tron på att Gud finns, är inte nödvändigtvis en stor fördel i Guds ögon, och skulle någon göra det troligt att Gud ändå finns med tillräckligt bra argument, så må det väl vara. Den starka tron går ut på att, trots allt man läser, hör och ser i böcker och världen, Jesus/Gud är god och förlåtande.

Born once, life forever.

mvh,

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

EnGladEn

Jesus/Gud

Inläggav EnGladEn » 16 aug 2009 13:47

Tänkte förekomma debatten lite innan ni ställer den väntade frågan.

Hur vet man att "Gud är god och förlåtande"?

Det vet man inte, det är där tron kommer in.

Men om man tror på Bibeln som Guds ord eller Gudsinspirerade ord, så står det i NT att man skall vara rättfärdig (vilket innebär att man skall vara god), och att man skall förlåta. Om dess värderingar finns hos Gud, kan man misstänka att Gud ser upp till dessa värderingar och är det således själv.

Inom Islam och Koranen (vars ord Ängeln Gabril förkunnade för Profeten Muhammad, Fred vare med Honom) finns det "merciful", och jag tror det står något om rättfärdighet också.

mvh,

EnGladEn
Virtus Subvenio?

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 aug 2009 14:08

EnGladEn

Det du propagerar för är en Gud som är otillförlitlig och som verkar minst sagt lömsk. Så han skapade en massa saker för att "få det att verka som om"? Med en sådan grundinställning hur ska du då kunna avgöra vad som är sant från vad som är falskt? Hur ska du kunna förhålla dig till verkligheten? Du kommer att svara att du förhåller dig endast till verkligheten genom Bibeln. Men låt oss då först vara på det klara med vad Bibeln säger om Jordens ålder. För det första, Bibeln säger ingenting om Jordens ålder. Vad som däremot gjorts är att man helt enkelt följt släkttavlorna från att Adam och Eva skapades fram till historisk tid och till nutid. När man lägger ihop summan av åldrarna så kommer man fram till ett tal och detta har då - för vissa - varit att anses som Jordens och människans ålder.

Måste man förstå Bibeln på detta sättet? Nej det behöver man inte. Man kan se dessa åldrar på ett symboliskt sätt. Sk gematria. Adam blev 930 år kan man läsa. Namnet Adam betyder inte man utan människa. Det betyder också jord. Detta för att indikera att människan är kommen av jord (och skall återvända till jord). Siffran 9 betyder dels att något inte är fullkomligt som nummer 10, men det markerar ett avslut. Siffran 9 är dessutom relaterad till siffran 6 (3+3, 3*3) som representerar människan. Därav kan man förstå siffran 9 som människans totala ålder. I kombination med siffran 3, som betyder uppfyllelse eller perfektion så betyder 93 helt enkelt att människans arbete har slutförts och hennes öde har blivit bestämt. 0 an markerar att det är av upphöjd ordning.

Detta har uppenbarligen ingenting med det fysiska universum att göra utan handlar om symboliska åldrar. Bibeln är inte i första hand en fysikbok, däremot kan man förstå fysiska skeenden om man förstår Bibeln eftersom Bibeln talar om det som ligger till grund för den fysiska världen. Så ni som tolkar Bibeln som en lärobok i fysik använder den helt enkelt som en sekundärkälla istället för en primärkälla, vilket den är.

Slutligen, det som menas med att "Gud testar" är inte att förstås bokstavligt heller. I den här världen är det djävulen som testar människorna, eller rättare sagt anklagar dem, förvrider huvudet på dem osv. Gud är Skaparen, källan till all sanning, godhet, renhet och äkthet. Det finns alltså ingen grund för ett sådant påstående att Gud då skulle luras och sedan kalla det för att "testa" någons tro på honom.

Det man också måste komma ihåg är att den moderna vetenskapen bygger på en naturalistisk världsuppfattning och drar slutsatser enligt den doktrinen eller ideologin. Dock är inte alla vetenskapsmän naturalister, men alla har någon form av världsbild. Ingen är neutral, om man säger så.

EnGladEn

Jesus/Gud

Inläggav EnGladEn » 16 aug 2009 22:13

Sceptisk,

Tänkvärt inlägg där, även om jag inte håller med dig.

Gud prövar. Man får vad man förtjänar. Det sagt, så vill jag också säga att jag är helt övertygad numera att majoriteten kommer till Himmelriket.

mvh,

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

EnGladEn

Jesus/GUd

Inläggav EnGladEn » 17 aug 2009 09:08

Tänkte till lite i duschen i morse.

Antingen är endast Kristendomen rätt, eller så är endast Islam rätt. Detta eftersom båda inte kan ha rätt, då Kristendomen säger att Jesus är Guds son, och Islam säger entydigt att Jesus bara är en profet. Båda kan inte ha rätt.

Koranen säger att dricka vin är dåligt, men samtidigt skall man belönas med vin. Har verkligen Gud har sagt denna inkonsekvens till Ängeln Gabril? Har Gud också sagt att pedofeli är bra, eftersom Muhammad ägnade sig åt detta. Nej på båda frågor, eftersom Gud har sagt intet och åter intet till Muhammad via Ängeln Gabriel. Muhammad har bara fantiserat ihop alltihop i öknen och haft hallicunerande storhetsvansinne. Han har trott att han är något. Om Gud verkligen hade sänt ut en Ängel, så skulle han inte låta de ta 10-tals år för att förmedla något budskap, vilket Muhammad erkände att det tog. Så lång är Koranen inte. Slutsats, Koranen och Islam är lurendrejeri, skojeri och bedrägeri.

Endast Kristendomen och Bibeln är sant inspirerade av Gud. Jesus är Guds son och har gått här på jorden, han undervisade och gjorde mirakel.

Skrivet i Faderns, Sonens och Den Helige Andens namn.

mvh,

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

Återgå till "Religion och andlighet"