Är religion nödvändig?
Moderator: Moderatorgruppen
ordval
Algotezza,
Några allvarsamma ord. Vi är alla olika. Du är du, och jag är jag. Mina värderingar är mina värderingar, dina värderingar är dina värderingar. Även om människor skiljer sig åt i förmåga och utseende, så tycker jag att man skall hållga på vissa regler, ha en viss "code of conduct". Jag tycker man skall vara artig och hänsynstagande mot okända, speciellt när det finns damer omkring, vilket det troligen gör i detta forum. Detta för allas trevnad. Du måste förstå att det finns människor som tar illa vid när du använder ord som "runkar". Jag förstår att jag har min uppfostran och du har din uppfostran, men man kan ändå lära sig av livets hårda skola. Att vara någorlunda hövlig i sin kommunikation med andra människor man inte kännder är bra för dig och bra för de flesta. Detta eftersom man kan råka illa ut om man inte är det. Nu när jag förklarat att människor tar illa vid, som jag gjorde, så tycker jag du skall säga förlåt.
mvh,
/EnGladEn
Några allvarsamma ord. Vi är alla olika. Du är du, och jag är jag. Mina värderingar är mina värderingar, dina värderingar är dina värderingar. Även om människor skiljer sig åt i förmåga och utseende, så tycker jag att man skall hållga på vissa regler, ha en viss "code of conduct". Jag tycker man skall vara artig och hänsynstagande mot okända, speciellt när det finns damer omkring, vilket det troligen gör i detta forum. Detta för allas trevnad. Du måste förstå att det finns människor som tar illa vid när du använder ord som "runkar". Jag förstår att jag har min uppfostran och du har din uppfostran, men man kan ändå lära sig av livets hårda skola. Att vara någorlunda hövlig i sin kommunikation med andra människor man inte kännder är bra för dig och bra för de flesta. Detta eftersom man kan råka illa ut om man inte är det. Nu när jag förklarat att människor tar illa vid, som jag gjorde, så tycker jag du skall säga förlåt.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
livets håda skola
Algotezza,
Jag har verkligen gått livets hårda skola. Jag har verkligen inte haft roligt vissa perioder. Jag har haft ångest. Jag hade en bror som hade kraftig ångest, med dödsskräck. En gång när min bror hade en sådan episod, så kastade han en kniv rakt mot en okänd. Han körde också sin bil i 100 km/h i Stockholm, rakt in i en annan stillastående taxi som väntade på rödljus med uppenbarligen folk i. Han tog sitt liv på detta sättet. Uppenbarligen sket han i hur det gick för andra den gången. Detta är min empiriska erfarenhet.
Jag har alltså gott livets hårda skola, så du kan lära dig av mig. Du kan lyssna på vad jag har att säga.
mvh,
/EnGladEn
Jag har verkligen gått livets hårda skola. Jag har verkligen inte haft roligt vissa perioder. Jag har haft ångest. Jag hade en bror som hade kraftig ångest, med dödsskräck. En gång när min bror hade en sådan episod, så kastade han en kniv rakt mot en okänd. Han körde också sin bil i 100 km/h i Stockholm, rakt in i en annan stillastående taxi som väntade på rödljus med uppenbarligen folk i. Han tog sitt liv på detta sättet. Uppenbarligen sket han i hur det gick för andra den gången. Detta är min empiriska erfarenhet.
Jag har alltså gott livets hårda skola, så du kan lära dig av mig. Du kan lyssna på vad jag har att säga.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
viktigt
Till alla här,
Detta är extremt viktigt. Min erfarenhet.
Om man gått i en hård skola, men inte lär sig något, så är skolan meningslös, helt bortkastad. T ex om man lär sig att vara dum i huvudet kan få mycket allvarliga konsekvenser, och inte lär sig att smartna till och vara försiktig med drastiska allvarliga beslut, då är man verkligen verkligen dum i huvudet.
IQ mäter INTE intelligens. Min erfarenhet.
mvh,
/EnGladEn
Detta är extremt viktigt. Min erfarenhet.
Om man gått i en hård skola, men inte lär sig något, så är skolan meningslös, helt bortkastad. T ex om man lär sig att vara dum i huvudet kan få mycket allvarliga konsekvenser, och inte lär sig att smartna till och vara försiktig med drastiska allvarliga beslut, då är man verkligen verkligen dum i huvudet.
IQ mäter INTE intelligens. Min erfarenhet.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
smaklöst äckel
Algotezza,
Håller du med mig om att du är ett smaklöst äckel?
OBS! MODERATORN, JAG SÄGER INTE ATT HAN/HON ÄR DET, JAG FRÅGAR BARA EN OSKYLDIG FRÅGA.
/EnGladEn
OBS! MODERATORN, JAG SÄGER INTE ATT HAN/HON ÄR DET, JAG FRÅGAR BARA EN OSKYLDIG FRÅGA.
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Nu är väl "smaklöst äckel" något av en implicit självmotsägelse. Ett äckel är jag alla gånger. Tycker det är konstigt med dig Such att du har såna djävla krav på att man måste vara ren och hygienisk hela tiden. Jag kan som tycka om smuts också. Tycker om den där känslan när man får bända loss kläderna från kroppen och slita isär hårtestarna som tjorvat ihop sig, gröpa fram ansiktet med trimmer, och liksom tvätta av sig först då.
Men EnGladEn, varför beter du dig som en idiot?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Re: smaklöst äckel
EnGladEn skrev:Algotezza,
/EnGladEn
Jag förstår att uttrycket "runkar" för dig är oerhört laddat, och jag är ledsen för att det upprört dig så att du nu helt tappar koncepterna. Jag har inte varit ute här på ett par dagar så jag har inte kunnat följa dina reaktioner här.
Trots att jag förklarat varför jag skrev som jag skrev skär det tydligen väldigt mycket i dina ögon. Jag förstår inte riktigt varför. Själva handlingen ordet åsyftar är ju tämligen oproblematisk, vardaglig och föga spektakulär. Däremot är det inte vanligt att man talar om det. Det är väl det som är problemet.
Sedan undrar jag på vilket sätt din fråga ovan är oskyldig...
Jag överlåter åt andra att avgöra om jag är ett smaklöst äckel eller ej. Du tycker det förmodligen och det står dig fritt att tycka. Den beteckningen ingår i varje fall inte i min självbild vilket du kanske kan förstå. Jag har skrivit så mycket mer här än detta enkla, simpla uttryck du reagerat på.
Vi går alla livets skiftande hårda skola. Vad jag lärt mig är att innehåll och avsikter är viktigare än yttre ordformer.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: idiot
EnGladEn skrev:Hej Avantgardet,Avantgardet skrev:
Därför att jag är en idiot. Gör det mig mindre värd i dina ögon?
mvh,
/EnGladEn
Är jag mindervärdig i dina ögon därför att jag skrev "runkar"?
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:EnGladEn skrev:Hej Avantgardet,Avantgardet skrev:
mvh,
/EnGladEn
Hilsen fra Algotezza
Det här börjar alltmer likna en dåres försvarstal, ja inte boken alltså, sluta nu innan löjligheterna går än längre in i dimman!
Tack, Z!
Zokrates skrev:Algotezza skrev:EnGladEn skrev:Hej Avantgardet,Avantgardet skrev:
mvh,
/EnGladEn
Hilsen fra Algotezza
Det här börjar alltmer likna en dåres försvarstal, ja inte boken alltså, sluta nu innan löjligheterna går än längre in i dimman!
Då är det ju fint att du, Zokrates, finns som en sansad bedömare och balanserande faktor, så att "diskussionen" inte spårar ur alldeles och vi går vilse i våra egna dimmiga verbala och emotionella utsöndringar.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
kickad
Ärade suchanother,
Du skriver välskrivna och balanserade inlägg, tycker jag. Jag skulle tycka det vore väldigt tråkigt om du lämnade filosofiforum. Snälla gör inte det, även om jag inte blir kickad.
Suchanother, kommer du ihåg vad du skrev om mig i tråden "Stöd Israel!", startad av den kunnige och välinformerade intellektuelle teoretiketn?
Du måste tycka att jag åtminsone är lite intressant, även om jag inte är rolig i alla lägen...
mvh,
/EnGladEn
Du skriver välskrivna och balanserade inlägg, tycker jag. Jag skulle tycka det vore väldigt tråkigt om du lämnade filosofiforum. Snälla gör inte det, även om jag inte blir kickad.
suchanother skrev:Men nu gick du över gränsen och kickas ut härifrån.
Suchanother, kommer du ihåg vad du skrev om mig i tråden "Stöd Israel!", startad av den kunnige och välinformerade intellektuelle teoretiketn?
Du måste tycka att jag åtminsone är lite intressant, även om jag inte är rolig i alla lägen...
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
Moderatormeddelande
Moderatorn,
Förlåt för att jag är en känslomänniska. Men jag blev illamående när jag lästa vad Algotezza skrev.
mvh,
/EnGladEn
Förlåt för att jag är en känslomänniska. Men jag blev illamående när jag lästa vad Algotezza skrev.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
- Avantgardet
EnGladEn skrev:Hej Avantgardet,Avantgardet skrev:
mvh,
/EnGladEn
Jag gör i någon mån skillnad på att vara och att bete sig som en idiot. Rent tekniskt är ingen en idiot, emedan vad vi är är en teoretisk konstuktion tänkt att fånga våra handlingar och tillskriva dem ett upphov i någon slags "inre natur" hos personen. En person som alltjämt beter sig idiotiskt kan även jag något slarvigt kalla för en idiot, men i princip så finns bara idiotiska beteenden. Och tur är det för då har vi möjlighet att göra oss kvitt mycket av idiotin. Mindre värd är du inte, men jag kan bli redigt förbannad på idiotiskt beteende. Jag kan till och med bete mig idiotisk som svar på idiotiskt beteende, och jag är inte mer än mänsklig. Så det handlar inte om mer eller mindre värd, utan om att helt enkelt få saker och ting att bli mindre idiotiska.
Förövrigt försöker jag runka så ofta jag kan komma mig för det, tyvärr allt för sällan.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Återgå till "Religion och andlighet"