2012

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 24 mar 2005 14:57

J R Auk skrev:21 December 2012 så avslutas Mayacalendern sin 5125 års långa räkning.
Det som gör detta så interessant är att just det datumet är vintersolståndet, och den dag då solen står i konjunktion med vintergatans Galaktiska ekvator. Så frågan är hur Maya kunde beräkna en galaktisk händelse 5125 år framåt i tiden (dom började inte räkna från 0), särskilljt eftersom man anser att dom inte kände till vintergatans roterande och axel.

Det är kanske inte så konstigt som det låter. Till att börja med handlar det knappast om någon förutsägelse 5125 år framåt i tiden, då ju Mayafolket hade sin blomstringstid för bara omkring 1500 år sedan. För det andra skulle jag inte kalla denna konjunktion för en galaktisk händelse, utan det handlar endast om solens skenbara position på stjärnhimlen, sett från jorden vid vintersolståndet. Man behöver inte känna till vintergatans rörelser i stort för att beräkna detta.

J R Auk skrev:Grekerna sägs ha upptäckt detta ca: 200 år AD. Det är detta som gör att 2012 är speciellt då det är en händelse som bara inträffar en gång per vintergatans fullbordade cykel.

Jag vet inte vad du menar med "vintergatans fullbordade cykel", men cykeln i fråga är inget annat än jordaxelns precession, och den fullbordas på ungefär 26000 år.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 24 mar 2005 15:34

Stenud skriver: Även om det är en gud, eller någon slags intelligens, som har skapat hela universum så måste ju hen/det komma någonstans ifrån. Kanske är hen/det skapad en supermäktig gud som i sin tur är skapad av en ännu supermäktigare gud osv. Det här ger som sagt inget svar på frågan "var kommer allt ifrån?".

Precis, därför är det enda logiska resonemanget,enligt mig, att Gud är evig och oändlig.

Lazarus
Kontakt:

Inläggav Lazarus » 05 apr 2005 00:03

När det gäller Maya-kalendern, det händer inget konstigt alls, allt fortsätter som vanligt. Du kan själv bygga vidare på kalendern. Maya-folket tyckte väl bara att det räckte för deras behov så den slutar där. Att skriva för miljoner år framåt, till vilken nytta? Det de skrev visar på cykler som annan kan ta vid när det passar. Däremot slutar kalendern, enligt mina beräkningar, 2011.

Lite svårt att veta vad alla menar med universum. Universum är ju det stora (kaos som de gamle sa) medans kosmos är det ordnade. Själv har jag kommit fram till, genom en del studerande och tänkande, att jag inte kan komma fram till något om eventuell födelse av universum, kan inte se skymten av en enda logiskt hållbar förklaring. Big Bang o annan ologisk som förklaring ger jag inte ett smack för. Då kan jag hellre "tro" på slumpen, alltså att orsaken är okänd till verkan och i detta fallet, lär förbli så. Däremot kan funderingar kring kosmos vara intressant, där känner vi ju till vissa smärre saker.

Läser man översättningar av gamla böcker från de äkta gnostikerna, många österländska och även gamla gregiska så verkar de ha kommit betydligt längre i sina förklaringar om vad gud är. Om de är i närheten av någon sanning, tja, inte vet jag. Däremot kunde det ju vara en bra utgångspunkt för att vi skulle kunna prata samma språk.
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"
http://www.atomer.se/nyhetsbbb.html
http://www.stoppa-storebror.se

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 apr 2005 01:33

Tore skrev:
J R Auk skrev:21 December 2012 så avslutas Mayacalendern sin 5125 års långa räkning.
Det som gör detta så interessant är att just det datumet är vintersolståndet, och den dag då solen står i konjunktion med vintergatans Galaktiska ekvator. Så frågan är hur Maya kunde beräkna en galaktisk händelse 5125 år framåt i tiden (dom började inte räkna från 0), särskilljt eftersom man anser att dom inte kände till vintergatans roterande och axel.

Det är kanske inte så konstigt som det låter. Till att börja med handlar det knappast om någon förutsägelse 5125 år framåt i tiden, då ju Mayafolket hade sin blomstringstid för bara omkring 1500 år sedan. För det andra skulle jag inte kalla denna konjunktion för en galaktisk händelse, utan det handlar endast om solens skenbara position på stjärnhimlen, sett från jorden vid vintersolståndet. Man behöver inte känna till vintergatans rörelser i stort för att beräkna detta.

J R Auk skrev:Grekerna sägs ha upptäckt detta ca: 200 år AD. Det är detta som gör att 2012 är speciellt då det är en händelse som bara inträffar en gång per vintergatans fullbordade cykel.

Jag vet inte vad du menar med "vintergatans fullbordade cykel", men cykeln i fråga är inget annat än jordaxelns precession, och den fullbordas på ungefär 26000 år.

Och hur vet jag detta jag har skrivit?
Jag har läst det. Så jag vill inte motsäga dig.
Men det stod att det var vintergatans galaxiska ekvator som den konjurerade med, hur ser man den?
Och hur räknar man ut hur lång tid ett fenomen som detta beskrivit kommer återkomma med den matematik man hade för 1500 år sen?
Lite mystiskt är det allt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 06 apr 2005 09:40

J R Auk skrev:Men det stod att det var vintergatans galaxiska ekvator som den konjurerade med, hur ser man den?

"Vintergatans galaktiska ekvator" är ingenting annat än det band av stjärnor man ser på himlen som också kallas för vintergatan. Att solen står i konjunktion med vintergatan ser man på samma sätt som man ser att solen står i fiskarnas eller vattumannens tecken. Inga konstigheter.

J R Auk skrev:Och hur räknar man ut hur lång tid ett fenomen som detta beskrivit kommer återkomma med den matematik man hade för 1500 år sen?

Det krävs ingen avancerad matematik, bara en lång serie noggranna observationer av solens läge vid vintersolståndet och en enkel extrapolation av dessa data.

J R Auk skrev:Lite mystiskt är det allt.

Jag tycker faktiskt inte det. En imponerande bedrift förvisso, men ingenting mystiskt.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Högre medvetande

Inläggav Avatar Bhima Gir » 17 jun 2005 18:58

det pratas om att en andlig våg går över jorden just nu. Vilket gör oss motagliga för nya vibrationer i universum. Som jag förstår det så kommer vibrationen av 2012 föra med sig ett högre medvetande till männskligheten.
Att vi till slut kommer se igenom den Illusion/Maya som vi nu lever i.

"Heaven On Earth"
"The Golden Age"

Vi får väl vänta och se :wink:

Lazarus
Kontakt:

Re: Högre medvetande

Inläggav Lazarus » 17 jun 2005 22:53

stardancer skrev:Att vi till slut kommer se igenom den Illusion/Maya som vi nu lever i.

Personligen levar jag inte i någon illusion, att du gör det kan vara sant men att använda ordet "vi" utan precisering är väl i starkaste laget. Inget speciellt händer bara för att Maya-folket inte gjorde noteringar längre fram, annars skulle det ju kanske kunnat fortsätta i evigheters evigheter eller vilka superlativ man nu skall ta till. Med lite konstruktivt tänkande kan du lätt fortsätta kalendern, det är inga svårigheter alls. I vart fall inte om du begripit systemet. Tror nog Callman & co skulle kunna fortsätta de med om det skulle passa dem. Slutar du dansa bland stjärnorna och landar här på Gaia så kan du kanske se att världen i princip är vad den ser ut att vara men, det viktiga, så oändligt mycket mer.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Med Maya menar jag....

Inläggav Avatar Bhima Gir » 18 jun 2005 00:39

Maya är ett ord ur Hinduismen som betyder Illusion byggt från medvetandet.

Läs :

The world teacher - Maitreya skriver :

http://www.maitreya-edu.org/news_letter ... er_106.htm

Maya är taget ur Hinduernas 5000år bok Veda skriften här är en del att läsa :

http://www.indopedia.org/Maya_(illusion).html
http://www.experiencefestival.com/a/Hin ... a/id/54124
http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_(Buddhism)

Vetenskapens värld tar upp om att vi lever i en slags Illusion

http://www.illustreradvetenskap.com/Cro ... 18&id=8043

Lazarus
Kontakt:

Inläggav Lazarus » 19 jun 2005 08:17

Okay, jag kanske missuppfattade dig men hela texten tydde på Maya-kalendern. Det är den enda, vad jag vet, som har med 2012 att göra. Det är ju den som får NewAge-folket att påstå en del konstigheter om förändringar, att allt tar slut och diverse annat. Så om du har annan förklaring till det du avsåg, berätta gärna om vad i så fall.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 20 jun 2005 01:57

Har letat lite här och var om 2012 det är som jag ser det....att jag ser att människor kommer få ett högre medvetande.

Kalki menar att mänskligheten står på tröskeln till massupplysning, kanske liknande det som Sri Aurobindo och Modern föreställde sig som nedstigandet av en supramental kraft. Han säger att när 64,000 personer blir upplysta, då kommer massupplysningen att börja. Han lovar att detta kommer att ske innan år 2012. När detta händer, kommer det att medföra att de miljömässiga, politiska, sociala och ekonomiska kriser som så hotfullt tornar upp sig inför oss idag, kommer att lösas utan ansträngning.

http://www.livinginjoy.com/sw/exp/711/

http://www.experiencefestival.com/a/Year_2012/id/1683

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 23 jun 2005 01:17

Enligt Hinduismen så är vi människor inne i en vändpunkt i Unversums evolution.

"We are in Brahma Year 51 of the current cycle. At the end of every kalpa or day of Brahma a greater dissolution, called pralaya (or kalpanta, "end of an eon"), occurs when both the physical and subtle worlds are absorbed into the causal world, where souls rest until the next kalpa begins. "

http://www.experiencefestival.com/a/Cos ... e/id/59108

:)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 18 jul 2005 00:07

Angelina skrev:Jag tror mänskligheten flyttas över till en annan dimension i en annan frekvens. Fast något som slagit mig är att det på något sätt även verkar innefatta en slags kollaps av den fysiska realiteten såsom vi känner den nu och att de som då vägrar släppa taget om denna kommer att dö med den. Man måste flyta med vågen eller drunkna.
Vilket i sig inte innebär slutet på ens existens som sådan, men då måste man genomgå en förändring av samma kaliber i en annan form istället.

Jag ser det som dig. Jag ser att det är denna transformeringen du talar om.
http://www.starchildascension.org/starchild/crisis.html

Glad sommar! :)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

mayaprofisa,

Inläggav FIG » 28 apr 2006 16:11

jag vet att denna tråd är ett år gammal...
för inte så längerseda så hade jag ett skolarbet om mayakulturen,
och jag fann ämet mycket intrasnt,

jag annse att någon gång inom kort tid så kommer saker att händra, inge vet vad , och som i bilben så står det tex att jesus skulle komma tillback onom kort för att ta med alla torende till hilmen,,
jag mena samma sak här att man kan inte säga någont datrum
om man se på det hella är en inom kort ändå väldit lång tid,
men det kan man allti fråga vad som kommer att händra,

min upfatign är att något kommer att hända,,
och det behöver inte vara något som är bra för oss i nuet,

ett tilexpel är

vi säge att det fuktade fågelinfänsan muteras och blir toralt restasn om alla läkelmeden som finns,
och fågelinflänsan döda hälften av jorden befolking,

som ni se så skulle något sånt inte vara bra för någon som lever så.
men om man se några gerigason fram i tiden så kanse det är vår rädign för mänskigheten.

efter som en sån sak skulle samma hella mänskighet och sammarbet mot en och samma fidene,

sedan om man har tur så kan vi då byga upp en nyt mäiskorsläkter som kan sammarbeta
Kom i håg att detta är bara min tiori om mayaprofisan, :wink:

ps Hoppas att ni orka läsa allt :D
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Tatjana

Inläggav Tatjana » 02 maj 2006 04:56

Tractatus skrev:Hej på Er alla funderande vänner.

Enligt min mening, när det gällar armageddon,)dvs dagen då inte jordens utan även hela universums existens upphör,)kan den inte ske innnan det först kommer en längre tid av fred på vår jord. Allt annat vore ologiskt från alla perspektiv, både vetenskapliga och religiösa..

Vad i hela friden är det för en fruktansvärd dag du talar om och vart har du fått den informationen ifrån. Jag verkar ha missat VÄRSTA höjdpunkten i mitt liv.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

oj,, lyckas jag sakäma up dig

Inläggav FIG » 02 maj 2006 06:23

Oj, lyckas jag skäma dig :)

enlit fakta som jag har hitta så står det att
år 2012, den 28 okt att värden kommer att fylbodas,

dock står det inget rikt vad som kommer att händra är tiden är komma.

som du sa:

kan den inte ske innnan det först kommer en längre tid av fred på vår jord. Allt annat vore ologiskt från alla perspektiv, både vetenskapliga och religiösa..

men även freden har allti ett pris.
och det som jag la up vara min tiori om vad som händer, efter 2012
och jag försår inte vaför det stirde mot "kan den inte ske innnan det först kommer en längre tid av fred på....."
efter som jag tro att det som kommer att ske är fred,
så är bara krig och död ett pris får att få fred

Kom i håg, detta är bara min tiori om hella saken
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

Återgå till "Religion och andlighet"