Jonas, vad är din tanke om följande? När vi återföds, och har en viss fallenhet inom något område, är det då frågan om tidigare förvärvad kunskap eller möjligtvis, som jag personligen är något mer övertygad om, ett utslag av vår "närvaroviljas" strävan efter utveckling (alltså kunskap som den söker förvärva och inte redan har förvärvat)?
A priori innan livet, hm, det här är faktiskt ingen nöt som lämpar sig att knäcka.
Vad är Gudstro? Hur uppstår den?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Jonas Nystrom
stagnelism
Oj. Bugar förläget. Och tillstår att utan den kristne gnostikern Stagnelius hade det inte gått.
jn, stagnelian
jn, stagnelian
Ab aspera ad astra!
Re: stagnelism
Jonas Nystrom skrev:Oj. Bugar förläget. Och tillstår att utan den kristne gnostikern Stagnelius hade det inte gått.
jn, stagnelian
Det var delvis Stagnelius som fick mig att vakna ur min sömn också. Helt underbar människa! Sveriges genom tidernas största profet i mitt omdöme. Själv fick jag den bekräftelse jag behövde främst av böckerna Francois Voltaires Candide och Alessandro Barricos Silke, först då blev jag säker på att mina tankar kanske inte är så vilsna ändå.
Vän! I Förödelsens stund har man läst ett dussin gånger, tänker man på den finner man alltid ro bland sina djupaste tankar. Även Suckarnas Myster har givit mig mycket.
Jag har efter det börjat studera all film / text jag kan komma över för att få en ännu bättre överblick.
Rekommenderar starkt om du inte redan upptäckt dem:
Covenant - Call the Ships to port, Tension och egentligen alla andra låtar de gjort.
I filmväg, Memento, The Cube, Fight Club, Matrix, Braveheart, Sin City (helt galen) och många många fler.
Återgå till "Religion och andlighet"