hovnarr skrev:Och jag är övertygad om att Tatjana kommer tillbaks när hon tänkt färdigt.
Mitt deltagande i "övertygelsen om skrifternas sanningshalt" är låg av en enda anledning, den kunskapen får man finna själv. Och visst kommer jag tillbaka, det är lite av min mentalitet.
hovnarr skrev:Det finns också sånt som tyder på att det inte skulle vara det. Det är sådär med kristendomen.
Som till exempel?
Även om man begränsar sig till Paulus brev, som Roger, du och jag diskuterat tidigare, är det svårt att få ett enhetligt intryck av vad enbart Paulus menar.
Pojkar (??), inte behöver jag väl påminna er om att läsa ALLT och inte utelämna ngt? 2 tim 3:16 (Fy vad det är kul att lägga in bibelcitat

)
Och även om Paulus nu ser domedagen som en symbol,
Syftar du på:
1 Kor 6:9
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike?
2 Kor 4:16
Hoppet om en kommande härlighet
Därför ger jag inte upp. Även om min yttre människa bryts ner förnyas min inre människa dag för dag.
"Kan det inte vara så att Paulus, vår käre vän börjar bli gammal och trötter? "
2 Kor 5:1
Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand.
"Detta kan ju öppna för tvivelaktigheter, men vi vet ju båda att Paulus var en hyvens kille, rent av en rättfärdighetens, gud har ju instiftat en plats i himlen till ett visst antal människor som har just den egenskapen-rättskaffens killar (och tjejer), kanske Paulus är en av dem? vem talar han till tro? Jo till alla heliga runt om i Achaia- vad menas då med heliga?"
Man KAN alltså tänka sig en daterad domedag - ja, detta skulle jag tro är den typiska kristna uppfattningen.
1 Thess 5:2
för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.
Nu är ju visserligen vedermödorna redan igång men:
Upp 16:16
Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon.
"Måste tillägga att Uppenbarelseboken är min absoluta favorit! "Upp 18:10
och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: ’Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.’
"Så frågan är om det är en hel dag, det verkar som om det kommer att gå väldigt fort"
Upp 18:19
Och de strödde jord på huvudet och ropade, gråtande och klagande: ’Ve, ve, denna stora stad, som gjorde alla som har skepp på haven rika med sitt överflöd. På en enda timme har den ödelagts.’
"Hujedamej"
Håller du inte med om att det som sägs om domedagen även skulle passa in på en persons död?
Nej, visst kan man dra paralleler men för att förstå meningen med "herrens dag" "domedagen" "Harmagedon" Vad du vill kalla den så måste man skilja på döden och "dagen D"
När Adam bodde i paradiset hade han evigt liv det kan vi förstå eftersom gud uppmanade honom att om han åt från frukten skulle han dö, att dö var inget som var naturligt för honom, då skulle ju gud inte behöva lägga till det (som ett straff) 1 mos 3:3. / 1 mos 5:5 berättar att han blev 930år och sedan dog han.
Fallet var inte så att Adam efter syndafallet föll ihop i en hög och dog, han dog inte heller "andligen" då han fick barn tillsammans med sin hustru efter ett tag (barn som hade kontakt med gud. 1mos 4:4).(ja.. man kanske blir steril om man dör andligen, vad vet jag.....jag menar, han är en person iaf)
Helt "
enkelt" hans eviga liv togs ifrån honom och han hade det inte längre. Gud informerade även om andra saker vad gällde Adams död, han förklarade vart han kom ifrån och vart han skulle återvända då han dog, 1 mos 3:19. han menade inte att Adams "ande" skulle sväva iväg i ett annat universum eller att den skulle leva utan sin kropp, han förklarade kort och gott. När du dör är du död.
Vad gäller den livsuppehållande "anden" livets andedräkt förklarar gud:
1 mos 6:3 att den inte är för evigt (längre) pred 3:19 visar att djuren och människorna dör på samma sätt. Det är ju så att gud har förmågan att plocka bort oss närhelst han önskar men han gör inte det (av olika anledningar) vad jag vill påpeka är att vi bestämmer vad vårt liv skall inehålla och vad vi vill göra med det men gud bestämmer vårt antal livsdagar. Eller hur skall jag säga, han "kan" bestämma och han vet allt vi gör och tänker, han har det uppskrivet. Matt 10:29, Luk 12:7, Ps 56:9, 69:29 169:13, 1 mos 6:5 , 1kung 8:39.
Upp 11:11 berättar vem som "bestämmer" över livsanden men även att några skall få den tillbaka efter att den har blivit tagen från dem.
Vad menas då med detta? vad är det för mening med att leva och dö och sedan leva igen?
Jo nämeligen, Med synden kom döden, med Jesus kom förlåtelsen, med bibeln kom kunskapen, med kunskapen kommer evigt liv.
Rom 5:12, Mark 3:28, 1 kor 13:10,
För gud har genom sitt ord bibeln lovat att en dag ingripa bland människorna och ta bort det onda (dvs utplåna satan och den falska religionen). upp 19:20
Han har även sagt att han kommer att ta upp de människorna som ligger i minnesgravarna och ge dem sin livsande tillbaka så att de kan leva igen
Apg 4:2, 17:32, Hes 37:12, Joh 5:28, på jorden i det paradis Jes 11:9, 16 och under hans styre som det var tänkt från början. När man dör blir man fri från den synd man gjort under sitt liv, detta betyder i praktiken (troligen, vad vet jag) att nästan alla människor kommer att bli uppväckta (om de hinner dö, naturligtvis) och tillfrågade om de vill leva i ett rike under gud på en paradisisk jord. det är dock en tidsskillnad mellan dem. Upp 20:5.
"Jag tror på (mr winston) en gud som skapare av universum, jorden och allt. Jag tror att människornas naturliga tillstånd är fred, harmoni och kärlek (inte att förväxla med ngt jippo, flower power).
Jag tror på en vis skapare och teokrati, guds ingripande och ett evigt rike där gud är suverän och jesus kung (med sina medregenter). Jag bygger min tro på bibeln. Med detta menar jag att det är så jag tror att man tolkar bibeln-att jag sedan inte lever som jag läser är en annan historia"
"Ockult" betyder "fördold". Så ett "ockult sökande" är i stort sett tautologiskt, så länge man inte letar efter något som är direkt synligt (och sådant behöver man ju inte leta efter...).
Varför krångla till det?
finns det någon tolkning som jag kan stå för? Alltså: Är min tolkning av kristendomen fortfarande kristendom? Kan man vara kristen om man tror som jag?
Det där är en intressant fråga, jag har läst lite om hur det kom sig att lärljungarna började kalla sig just kristna=jesu efterföljare. Så det var inte så komplicerat utan tyder snarare på att de följde jesus, om man då följer jesus kan man kalla sig kristen?
Läste om mannen på taket (det var inte karlsson) utan Petrus Apg 10:9,
han fick en syn där gud berättade att alla människor ur alla nationer och folkslag kan följa gud. apg 10:28, 38, 42.
Paulus var ingen profet btw.
Faktiskt måste det vara ganska enerverande att vara gud, allsmäktig skapare och vis som bara den men ingen tror på en och ingen fattar vad man säger om man inte upprepar det minst tre gånger och sedan förklarar in i minsta detalj vad man menar. (Och ändå är det så himla svårt).
det viktigaste för mig är att MIN tolkning (utan att begränsa mig till någon särskild lära eller läromästare) funkar som arbetshypotes. Gör den inte det fixar jag till den - det är lite det som är meningen.
aj aj, biter du dig själv i svansen må tro...
Jag tror att det är en gängse förklaringsmodell för att tro vs icketro men jag tror inte att den är hållbar i "livets domstol".
Att förändra saker som inte passar så bra in i den eran man lever i kan vara enkelt men inte bibliskt, det tror jag att vi alla kan komma överens om. Min personliga uppfattning är att det är just så människor i allmänhet gör när de relaterar till tro, väljer ut godbitarna, kastar resten. Oförmåga ovilja lathet eller ren smarthet, vad vet jag? Jag återkommer dock till min egen svans: Om det finns en gud och han har skapat oss så borde han veta vad som är bäst för oss "och att följa bibeln det har la ingen männska dött av". Om vi försöker i den mån vi kan, att följa de principer som står nerklottarde i den där "förbenade" boken istället för att försöka visa oss på styva linan genom att tolka hit eller dit och skriva böcker om bibeln osannolikhet och motsägelser (som i slutändan bara visar sig vara okunskap) så skulle vi ha sluppit mycket elände. Krig, sjukdomar, sorg, smärta, ofrivilliga graviditeter... ja name it. men så är ju inte fallet eller hur, för människan kan och vet, människan är så vis.
Läs Job!! Mycket talande.
Job 38:1
Herrens första tal: skapelsen och naturen
Herren svarade Job ur stormen: Vem är du som höljer min visa plan i mörker med ord utan förnuft? Gör dig redo, var en man, ge mig besked när jag frågar! Var var du när jag lade jordens grund?
Låt höra, om du vet och kan!
Fast..... hela min "indoktrineringsprocess" bygger ju på att man tror på bibeln som guds inspirerade ord.
Ha d gött!
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....