Framtiden. Är den - utifrån Guds perspektiv - komplett förutbestämd eller är den delivs öppen?
Vet Gud precis allt som ska hända i förväg?
Förutbestämd vs öppen
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Förutbestämd vs öppen
För-nuftig skrev:Framtiden. Är den - utifrån Guds perspektiv - komplett förutbestämd eller är den delivs öppen?
Jag antar att du pratar om kristendom.
Vad jag vet är guds verk inte fullbordad och inte komplett ännu.
Gud kan inte veta allt eftersom han som änglarna gav os gåvan den fria viljan.
Det innebär att vi kan göra saker som han inte känner till resultatet av.
skulle han veta detta så är det inte ett val utan ett öde.
För-nuftig skrev:Framtiden. Är den - utifrån Guds perspektiv - komplett förutbestämd eller är den delivs öppen?
Predestinationsläran är lite problematisk. Jag är för dåligt påläst för att kunna säga om den gäller allt och alla men den gällde tydligen Judas och det verkar som att han förtjänade evig bestraffning för att han handlade i enlighet med den.
Lill-Leif skrev:För-nuftig skrev:Framtiden. Är den - utifrån Guds perspektiv - komplett förutbestämd eller är den delivs öppen?
Predestinationsläran är lite problematisk. Jag är för dåligt påläst för att kunna säga om den gäller allt och alla men den gällde tydligen Judas och det verkar som att han förtjänade evig bestraffning för att han handlade i enlighet med den.
Jag tycker det är en väldigt talande del av varför jag inte kan acceptera guds moral. Att hans vägar är outgrundliga gör inte att mitt förnuft säger mig att jag inte instämmer med hans tillvägagångssätt och passivt ska underordna mitt moralkodex.
Lek med tanken:
Slump - Vi kan inte rå för vad som händer våra handlingar är slumpmässiga - detta får vi stå till svars för.
Öde - Våra handlingar är förutbestämda - detta ska vi stå till svars för.
Folk som tror på illussionen om fri vilja försöker skapa ett slags mellanting häremellan och särskilja begreppen och mena att det finns ett vakuum där den fria viljan kan existera. Men.. Oavsett så finns det en anledning till att vi gör något, eller så finns det det inte. Om man talar om onda och goda själar(personligen tror jag mer att man påverkas av sin genetik och framförallt uppväxt.) så är ju dessa själar också skapade av gud, blir bestraffade eller belönade därefter i dennes dockhus.
Den generella idéen inom kristendomen som jag har förstått det är att gud vet allt, han har koll på allt som händer och allting är en del i hans outgrundliga plan. Det finns naturligtvis många svar på den frågan, precis som det finns många svar att ge sitt barn när denna frågar hur jultomten hinner med alla barnen, det är bara att hitta första bästa lögn du trivs med och lev med den =)
-
För-nuftig
Jag glömde tala om att jag utgick ifrån en kristen syn på Gud.
Om man utgår från den klassiska kristna tron som brukar vara den som diskuteras i samband med exempelvis teodicéproblmet, så är Gud allsmäktig och har därmed totalkontroll på allt som sker. Har har då dessutom predestinerat framtiden och med den alla männsikors (om vi kallar det för) öde.
Det finns dock en annan syn på detta med Guds allsmäktighet, som inte har sitt ursprung i greikisk/hellenistisk filosofi. Denna kallas på engelska för Open Theism och innebär mycket korta drag att framtiden är till viss del öppen och att vi avgör vår egen framtid genom våra egna val och beslut. Vi och änglar/demoner är sk free agents och vår framtid består av ett oändligt antal möjligheter. Läs mera på http://www.opentheism.info/
Om man utgår från den klassiska kristna tron som brukar vara den som diskuteras i samband med exempelvis teodicéproblmet, så är Gud allsmäktig och har därmed totalkontroll på allt som sker. Har har då dessutom predestinerat framtiden och med den alla männsikors (om vi kallar det för) öde.
Det finns dock en annan syn på detta med Guds allsmäktighet, som inte har sitt ursprung i greikisk/hellenistisk filosofi. Denna kallas på engelska för Open Theism och innebär mycket korta drag att framtiden är till viss del öppen och att vi avgör vår egen framtid genom våra egna val och beslut. Vi och änglar/demoner är sk free agents och vår framtid består av ett oändligt antal möjligheter. Läs mera på http://www.opentheism.info/
allvetande kan vara att veta allt som sker just nu.
Det som ligger i framtiden kanske inte finns och därmed fantiserar man om framtiden som saknar information.
Vissa tror att framtiden finns i nuet och påverkar oss. Har hört några kvantfysiska händelser som förklarats på det viset.
Är inte insatt i det, men jag tror där har man gjort en feltolkning av naturens väsen.
Så, kan någon veta något om det som inte finns ? (utgår från att framtiden inte påverkar nuet)
vi antar att saker kommer att ske, men vet inte exakt hur det kommer att se ut.
Det som ligger i framtiden kanske inte finns och därmed fantiserar man om framtiden som saknar information.
Vissa tror att framtiden finns i nuet och påverkar oss. Har hört några kvantfysiska händelser som förklarats på det viset.
Är inte insatt i det, men jag tror där har man gjort en feltolkning av naturens väsen.
Så, kan någon veta något om det som inte finns ? (utgår från att framtiden inte påverkar nuet)
vi antar att saker kommer att ske, men vet inte exakt hur det kommer att se ut.
-
För-nuftig
För-nuftig skrev:Marko
Om man tänker sig ett specifikt agerande från min/vår sida pga aningar jag/ vi har om framtiden, då kan man väl säga att framtiden påverkar oss(planering, förberedelser mm)? Annars har väl inte framtiden ingen inverkan på oss i vårt nu.
Att vara nu genom tro och antaganden om framtiden så formar din tro dig lika mycket som en kristens tro formar dom.
Framtiden finns inte ännu, men vi kan se var det lutar åt. Men ju mer tiden går desto mer svårt blir det att sia.
Vi tar en nutida egenskap och gissar oss till att det så kommer att förbli. Det vet vi inte helt säkert.
Historien finns inte heller, det är minnen och rester från det gamla som finns nu.
En deterministisk kedja som påverkas av slumpen och våra val. Vi vet inte hur dagen ser ut i morgon och vilka lottonummer som blir dragna. Men vi vet nog att himlen finns kvar (såvida inte någon vetenskapligt experiment blåste bort lilla jord över natta)...
Kotten skrev:Lill-Leif skrev:För-nuftig skrev:Framtiden. Är den - utifrån Guds perspektiv - komplett förutbestämd eller är den delivs öppen?
Jag tycker det är en väldigt talande del av varför jag inte kan acceptera guds moral. Att hans vägar är outgrundliga gör inte att mitt förnuft säger mig att jag inte instämmer med hans tillvägagångssätt och passivt ska underordna mitt moralkodex.
Lek med tanken:
Slump - Vi kan inte rå för vad som händer våra handlingar är slumpmässiga - detta får vi stå till svars för.
Öde - Våra handlingar är förutbestämda - detta ska vi stå till svars för.
Folk som tror på illussionen om fri vilja försöker skapa ett slags mellanting häremellan och särskilja begreppen och mena att det finns ett vakuum där den fria viljan kan existera. Men.. Oavsett så finns det en anledning till att vi gör något, eller så finns det det inte. Om man talar om onda och goda själar(personligen tror jag mer att man påverkas av sin genetik och framförallt uppväxt.) så är ju dessa själar också skapade av gud, blir bestraffade eller belönade därefter i dennes dockhus.
Den generella idéen inom kristendomen som jag har förstått det är att gud vet allt, han har koll på allt som händer och allting är en del i hans outgrundliga plan. Det finns naturligtvis många svar på den frågan, precis som det finns många svar att ge sitt barn när denna frågar hur jultomten hinner med alla barnen, det är bara att hitta första bästa lögn du trivs med och lev med den =)
Precis. Gud är allvetande så han vet exakt vad som kommer ske men samtidigt allsmäktig så han kan ändra på det. Något stämmer inte. Det skulle räcka för teologerna att degradera sin Gud till att endast vara vetande och mäktig för att han skulle bli mer trovärdig.
Det var ju någon för ett tag sen som presenterade en teori om att gud har optimerat allt på bästa sätt, det har jag väldigt svårt att ta till mig.. Men hela grejen känns fruktansvärt spekulativt, Finns det några tillvägagångssätt för att kunna göra en bedömning om han är allsmäktig eller inte? Är bibeln en bra referens? Den har ju aktivt hjälpt oss att geologiskt kunna fastställa att jorden är några tusen år, jorden ligger i mitten av universum och pi är 3.
Man får nog ta det där allsmäktig med en nypa salt. Gud kanske inte visste att Judas skulle bedra jesus, men bara kände det väldigt mycket på sig. Vad gäller allsmäktigheten så har jag ju en intressant teori:
-Om gud är allsmäktig så vet han allting som kommer att hända i existensen, han vet dessutom allting som kommer hända oavsett vad som händer och på vilket sätt han skulle ingripa. Problemet blir ju då att den här fantasin som gud fantiserar blir precis lika verklig som verkligheten. Och "själar" i guds fantasi skulle fortfarande vara själar i en alternativ verklighet. Så hur vet vi att vi är en del av guds verklighet och inte fantasi? Kanske är det därför som han har "stängt av" sin allsmäktighet över tiden?
Jag håller med! Gud är ultimat godast och gud är allsmäktig, du ska älska gud över allt... verkar inte rimligt
Man får nog ta det där allsmäktig med en nypa salt. Gud kanske inte visste att Judas skulle bedra jesus, men bara kände det väldigt mycket på sig. Vad gäller allsmäktigheten så har jag ju en intressant teori:
-Om gud är allsmäktig så vet han allting som kommer att hända i existensen, han vet dessutom allting som kommer hända oavsett vad som händer och på vilket sätt han skulle ingripa. Problemet blir ju då att den här fantasin som gud fantiserar blir precis lika verklig som verkligheten. Och "själar" i guds fantasi skulle fortfarande vara själar i en alternativ verklighet. Så hur vet vi att vi är en del av guds verklighet och inte fantasi? Kanske är det därför som han har "stängt av" sin allsmäktighet över tiden?
Lill-Leif skrev:Precis. Gud är allvetande så han vet exakt vad som kommer ske men samtidigt allsmäktig så han kan ändra på det. Något stämmer inte. Det skulle räcka för teologerna att degradera sin Gud till att endast vara vetande och mäktig för att han skulle bli mer trovärdig.
Jag håller med! Gud är ultimat godast och gud är allsmäktig, du ska älska gud över allt... verkar inte rimligt
Vi fantiserar ihop en hypotes mäktig nog att bli gud.
Året har blivit 32.457201 e.k. Människan står för ett stort religöst problem,
deras nya interelementärpartikliska tunnel dators kraft har blivit kraftig nog att mäta sig med gud.
De religösa är oroliga, ska deras gud bli besegrad i kunskapen om allt.
Den nya datorn hanterar tunnlande energier och mäter varhelst i universum realtids trådat samt påverkar varhellst den vill.
Den överträffar nu guds förmågor utan sin fria vilja. Dess framtid siades av de antika profeterna Bill Gates och Richard Stallman runt åren 2005. Bill gates med sina 640Kb ram så klarar man av allt, och han fick rätt, mer behövs inte nu i år 32.457201 e.kr och informationen är fri som Stallman insåg som det enda reallisiska.
Nu faller religionen i bitar, inget ram behövs längre, man styr universums alla energier via tunnlarna.
Religionen ser hotad ut, folket är besvikna. Allsmäktig ersattes av Övermäktig.
EPTeon32 ersätter Gud.ver.512
Året har blivit 32.457201 e.k. Människan står för ett stort religöst problem,
deras nya interelementärpartikliska tunnel dators kraft har blivit kraftig nog att mäta sig med gud.
De religösa är oroliga, ska deras gud bli besegrad i kunskapen om allt.
Den nya datorn hanterar tunnlande energier och mäter varhelst i universum realtids trådat samt påverkar varhellst den vill.
Den överträffar nu guds förmågor utan sin fria vilja. Dess framtid siades av de antika profeterna Bill Gates och Richard Stallman runt åren 2005. Bill gates med sina 640Kb ram så klarar man av allt, och han fick rätt, mer behövs inte nu i år 32.457201 e.kr och informationen är fri som Stallman insåg som det enda reallisiska.
Nu faller religionen i bitar, inget ram behövs längre, man styr universums alla energier via tunnlarna.
Religionen ser hotad ut, folket är besvikna. Allsmäktig ersattes av Övermäktig.
EPTeon32 ersätter Gud.ver.512
Tyvärr kommer jag in på argument centrerade kring semantik, detta är nog ingenting jag kan undvika. Om vi definierar att en gud måste bland annat vara allvetande, så får vi först och främst bestämma oss för om detta gäller allt som är möjligt att veta eller att verkligen veta allt. Om denna gud vet verkligen allt så är framtiden utan tvekan förutbestämd; total determinism är den enda rationella möjligheten. Vet guden allt som är möjligt att veta så är framtiden endast förutbestämd till en viss sannolikhet och är därav delvis öppen.
Personligen skulle jag inte kalla ett tingest som vet allt som är möjligt att veta för 'gud'. :3
:3
Återgå till "Religion och andlighet"