Idag sjönk det tillslut in, skönt!
Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.
Jag är inte jag
Moderator: Moderatorgruppen
- freddemalte
Ett tillstånd så att säga
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Re: Jag är inte jag
kl skrev:Idag sjönk det tillslut in, skönt!
Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.
Det låter som om du har uppnåt en spännande form av apotes genom att lyckas göra den identifikationen.
Re: Jag är inte jag
kl skrev:Idag sjönk det tillslut in, skönt! Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.
Lagen om identitet går nog inte riktigt ihop med ditt påstående i början. Du får nog likväl expandera och förtydliga vad du senare skrivit, i alla fall om du vill ha en vettig diskussion. :3
:3
Återgå till "Religion och andlighet"