Jag är inte jag

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

kl

Jag är inte jag

Inläggav kl » 12 maj 2011 23:19

Idag sjönk det tillslut in, skönt!

Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 13 maj 2011 00:23

Ett tillstånd så att säga
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Kotten

Re: Jag är inte jag

Inläggav Kotten » 13 maj 2011 08:27

kl skrev:Idag sjönk det tillslut in, skönt!

Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.

Det låter som om du har uppnåt en spännande form av apotes genom att lyckas göra den identifikationen.

Användarvisningsbild
Plepple

Re: Jag är inte jag

Inläggav Plepple » 05 jul 2011 22:32

kl skrev:Idag sjönk det tillslut in, skönt! Jag är inte jag, någon observatör finns inte, någon som gör finns inte, jag är det jaglösa som säger "jag", som säger "jag gör", "jag ser", som gör vadsomhelst, som skapar det som uppstår, som är en atom, en blomma, en kropp, ett universum, och det här, jag har ingenting med någonting att göra.

Lagen om identitet går nog inte riktigt ihop med ditt påstående i början. Du får nog likväl expandera och förtydliga vad du senare skrivit, i alla fall om du vill ha en vettig diskussion. :3
:3

Återgå till "Religion och andlighet"