Palme är död, blev skjuten igår!
Syrran ringer tidigt på morgonen d. 1 mars 1986 och meddelar nyheten. Jaså, får jag ur mej. Är jävligt bakis och bryr mej inte, somnar om.
Tio år senare(!) börjar jag fundera på Palmemordet. Varför vet jag inte riktigt. Sverige förvandlades från ett folkhem till högerliberal lekstuga efter Palme.
Kanske var det ändå så att Palmemordet var politiskt?
Under en intensiv period läser jag allt jag kommer över om Palmemordet, uppskattningsvis ett 20 tal böcker och en mängd tidskrifter. Lärde mej mycket om
Palme som privatperson.
På något sätt fick jag blodad tand av att komma en person så nära.
Började fundera på nästa "offer". Vem är lämpligare än Jesus? Jesus fascinerar många, jag fascinerades av fascinationen. Hur kan det komma sig
att så många tror på en Gud? Vem var Jesus? Varför blev kristendomen så mäktig?
Återigen började en intensiv period av läsande. Den första boken jag läser är skriven av en svensk (har tyvärr glömt namnet) och han ifrågasätter om
Jesus överhuvudtaget har funnits! Milda makter, grundar sej Jesus' existens på så lösa boliner, tänker jag, att den kan seriöst ifrågasättas?
Senare blir jag ändå övertygad om att Jesus verkligen har existerat men det här förstaintrycket förföljer mej hela tiden och t.o.m. förstärks. Historien
om Jesus bygger huvudsakligen på apostlarnas berättelse. Alla apostlar levde några generationer efter Jesus och har följdaktligen aldrig träffat Jesus och
deras berättelse bygger i bästa fall på andrahandsuppgifter. Och alla dessa skrönor, verkligheten är desto krassare; Maria Magdalena var en ung tös (säkert snygg), trolovad med Josef, men gjorde ett snedsprång och blev på smällen. Inför hotet att stenas till döds inbillade hon Josef om jungfrubefruktning, eller vad det nu heter. Josef, denna stackars sate som var så upp i öronen kär köpte hela paketet.
Skrönor hit och dit hela tiden.
Blev Jesus ett slagträ i olika maktkamper? Mycket tyder på detta.
Jag blev verkligen besviken på hur skralt materialet, som hela kristendomen bygger på, är. Men å andra sidan så kännetecknas mänsklighetens historia av
allehanda konstiga vidskepelser där några alltid är redo att ta fördel och utnyttja människors okunskap.
Vill man förstå religionen får man söka andra vägar, nyktra förklaringar.
Vikingarna måste kristnas och Ansgar fick uppgiften av påven. I vilket syfte? Varför måste dessa vilda nordbor kristnas? Kanske fanns det krassa ekonomiska
motiv bakom? Ja, så var det nog. Hela kristendomens utbredning och historia går hand i hand med erövring av nya "marknader" där "läran" tjänar som
brobyggare.
Vill avsluta inlägget med en nyskriven dikt:
Två ting äro onödiga i världen
påvens ballar
och nunnans nipplar
Så krasst var det hela. Amen.
Palme&Jesus
Moderator: Moderatorgruppen
T.o.m. en liten poetisk touch som rundar av det hela, jag är imponerad suchanother!
Var det Alvar Ellegård du läste måhända?
Vad fick dig att ändra uppfattning och vad tror du i dagsläget?
Har du läst den här tråden: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1214
där vi stöter och blöter den ahistoriska hypotesen (som bl.a. hävdar att Jesus var främst en mytisk figur)
Det är jag övertygad om. Och många med mig - det spelar ingen roll om man tror att Jesus verkligen funnits eller ej, att kristendomen gått maktens och politikens ärenden borde vara tämligen fastställt. "If you can't beat them, join them" gick väl tankarna i 300-talets Rom, och så blev stat och kyrka ett.
Det är ju en slutsats som är lätt att dra i förstone, men när jag funderade på det blev jag mest förbannad över att den tolkning som gjorts av materialet vilar på så skral grund. Själva kristendomen är ju mer än bibeln, svenska kyrkan och "påvens ballar" som du säger. Jag är själv troende och känner inte att den tron hotas av en historiskt tvivelaktig Jesus. Det som gör mig besviken är att den i statskyrkorna vedertagna tolkningen - alltså så som gemene man uppfattar kristendomen utan någon vidare fördjupning - bygger på sådana uppenbara osanningar och missförstånd.
Ja, vad ska man säga? Med såna vänner behöver Jesus inga fiender.
Den tanke som naglade sig fast i mig när jag började få upp ögonen för den ahistoriska hypotesen var ungefär denna: Okej, om vi såhär 2000 år senare med ganska goda grunder kan hävda att Jesus nog snarare var mytologisk än historisk, hur ÖVERTYGAD måste man då inte ha varit om att Jesus verkligen inte funnits omkring år 70-120 vår tid när evangelierna skrevs? Ändå får evangelierna allt större spridning och läses med intresse. Hur kan det komma sig? Enda möjligheten är att evangelierna aldrig skrevs som historiska skildringar, utan som skönlitterära verk. Närmare bestämt tror jag de var manus till en typ av mysteriespel - en slags förmedlande konstform som var vanlig på den tiden för att inviga folk i nya religioner. Hundratals år senare började folk hävda att de faktiskt var historiskt riktiga för att ytterligare stärka den kristna kyrkans dominerade ställning.
Vad tror du om den saken?

Jesus överhuvudtaget har funnits! Milda makter, grundar sej Jesus' existens på så lösa boliner, tänker jag, att den kan seriöst ifrågasättas?
Var det Alvar Ellegård du läste måhända?
Senare blir jag ändå övertygad om att Jesus verkligen har existerat men det här förstaintrycket förföljer mej hela tiden och t.o.m. förstärks.
Vad fick dig att ändra uppfattning och vad tror du i dagsläget?
Alla apostlar levde några generationer efter Jesus och har följdaktligen aldrig träffat Jesus och deras berättelse bygger i bästa fall på andrahandsuppgifter.
Har du läst den här tråden: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1214
där vi stöter och blöter den ahistoriska hypotesen (som bl.a. hävdar att Jesus var främst en mytisk figur)
Blev Jesus ett slagträ i olika maktkamper? Mycket tyder på detta.
Det är jag övertygad om. Och många med mig - det spelar ingen roll om man tror att Jesus verkligen funnits eller ej, att kristendomen gått maktens och politikens ärenden borde vara tämligen fastställt. "If you can't beat them, join them" gick väl tankarna i 300-talets Rom, och så blev stat och kyrka ett.
Jag blev verkligen besviken på hur skralt materialet, som hela kristendomen bygger på, är.
Det är ju en slutsats som är lätt att dra i förstone, men när jag funderade på det blev jag mest förbannad över att den tolkning som gjorts av materialet vilar på så skral grund. Själva kristendomen är ju mer än bibeln, svenska kyrkan och "påvens ballar" som du säger. Jag är själv troende och känner inte att den tron hotas av en historiskt tvivelaktig Jesus. Det som gör mig besviken är att den i statskyrkorna vedertagna tolkningen - alltså så som gemene man uppfattar kristendomen utan någon vidare fördjupning - bygger på sådana uppenbara osanningar och missförstånd.
Vikingarna måste kristnas och Ansgar fick uppgiften av påven. I vilket syfte? Varför måste dessa vilda nordbor kristnas? Kanske fanns det krassa ekonomiska motiv bakom? Ja, så var det nog. Hela kristendomens utbredning och historia går hand i hand med erövring av ya "marknader" där "läran" tjänar som brobyggare.
Ja, vad ska man säga? Med såna vänner behöver Jesus inga fiender.
Den tanke som naglade sig fast i mig när jag började få upp ögonen för den ahistoriska hypotesen var ungefär denna: Okej, om vi såhär 2000 år senare med ganska goda grunder kan hävda att Jesus nog snarare var mytologisk än historisk, hur ÖVERTYGAD måste man då inte ha varit om att Jesus verkligen inte funnits omkring år 70-120 vår tid när evangelierna skrevs? Ändå får evangelierna allt större spridning och läses med intresse. Hur kan det komma sig? Enda möjligheten är att evangelierna aldrig skrevs som historiska skildringar, utan som skönlitterära verk. Närmare bestämt tror jag de var manus till en typ av mysteriespel - en slags förmedlande konstform som var vanlig på den tiden för att inviga folk i nya religioner. Hundratals år senare började folk hävda att de faktiskt var historiskt riktiga för att ytterligare stärka den kristna kyrkans dominerade ställning.
Vad tror du om den saken?

-
Snowdreams
- Kontakt:
Kanske var det så...?
...Att människor på den tiden behövde någonting att tro på, någonting som kunde bära upp dom när dom kände sig svaga. I koncentrationsläger i Tyskland överlevde några få människor mirakulöst nog efter att ha levt utan dagsljus och nästan helt utan mat i månader. Det visade sig senare att dessa människor hade varit starkt övertygade i sin tro. Drar då slutsatsen att med en stark tro så klarar man yttre påfrestningar lättare än om man är "trolös" och levandsförhållanden var sällan goda på Jesus tid.
Det finns förmodligen inga belägg och bevis för att Jesus faktiskt har existerat som en fysisk person men frågan är om det behövs?
Att göra Jesus, det underbara "begreppet" som många lever tillsammans med i sin vardag mänsklig, är väl bara ett sätt för att ett snedvridet mänskligt huvud skall kunna förstå vad det är dom egentligen tror på,
För det är väl kanske så att det är
lättare att förstå det som man kan se
eller någon sett förut?
Det finns förmodligen inga belägg och bevis för att Jesus faktiskt har existerat som en fysisk person men frågan är om det behövs?
Att göra Jesus, det underbara "begreppet" som många lever tillsammans med i sin vardag mänsklig, är väl bara ett sätt för att ett snedvridet mänskligt huvud skall kunna förstå vad det är dom egentligen tror på,
För det är väl kanske så att det är
lättare att förstå det som man kan se
eller någon sett förut?
/CF
Haha Angelina...
Se att ALLA stora ledare som menar väl och som har en inre drivkraft att med sina förståelseramar skapa fred och kärlek...mördas!!!
Palme och Jesus är toppen på ett isberg...
Och alltid är det en ensam galning som utpekas!
Det pågår ett krig men ni är alla så blinda att ni inget ser eller gör. Fördummade av media, för stolta för att ändra uppfattning, för fega för att göra något överhuvudtaget! Undantaget att köra strutsen....huvet rätt ner i sanden BLÄ...
Det har gått så långt och lögnen vi lever är så genomgripande och har tillverkats och förfinats under mer än 2000år. Skulle ni se igenom den hade det skrämt skiten ur er!
Mer än...
Alla har vi samma potential som Jesus... men jag tror att vi till och med har en möjlighet att nyttja en ännu större potential av kärlek och kraft än vad han gjorde.
När skall ni sluta dramatisera vad han uträttade? Jag var där...
Det enklaste och finaste, men ändå mest delikata och sköra ting talade han om.
Kärlek.
Men för er är det bara ett ord. Ni begriper inte innebörden och hur länge man måste söka innan man förstår vad sann kärlek är!
I GENERATIONER!
I alla fall om man är en man... vi berövades den känslan när vi åt från kunskapensträd...därför denna ständiga strävan efter acceptans...detta intellektuella högmod och ambition som ständigt driver oss framåt! Vi har genom generationerna logiskt, och likt vetenskapsmän prövat allt...en del av oss även våra hjärtan. Den sanna alkemin!
Kvinnor har alltid vetat vad kärlek är. Deras problem är att de aldrig kunnat förklara för männen den djupa känsla de känner... precis på samma sätt som jag inte kan förklara för dig vad GUD är HOVNARR...och som Cogito så envista talar om. Eftersom inget kvinnorna eller jag har sagt har kunnat bita på männens vetenskapliga approach till begreppet. Att resonera sig fram till en känsla på logisk väg är en enorm uppgift, därför har det alltid varit omöjligt för männen att nå kvinnorna, och kvinnorna att nå männen. Varförå?
Kvinnan tog aldrig ett bett av frukten! Hon har alltid varit upplyst kring kärlekens natur. Men hon saknar den vetenskapliga och analyserande hjärnan (generellt sett).
Sug på den upplysningen vänner!
Undantagen handlar om kvinnor som gett upp hoppet om en man för varje kvinna, och som genom historiens lopp och alla förbrytelser vi män gjort i vår aktiva och destruktiva strävan och födslovåndor utsatt dem för... tröttnat och blivit som män istället!
Jag undrar i mitt nu stilla sinne... begriper ni konsekvenserna av det jag flummigt skrivit här, och vikten av det, och potentialen i det?
jag tror inte ni män gör det än.... men kvinnan tänker...men vänta nu här lite....detta låter spännande har vi en man som brutit igenom barriären här? men sedan förstår du ändock inte potentialen i det jag skrev *skratt*...eller?
Let me know..om jag slog an på någon tråd... söker kärlekskrigare och amazoner *ler*
Se att ALLA stora ledare som menar väl och som har en inre drivkraft att med sina förståelseramar skapa fred och kärlek...mördas!!!
Palme och Jesus är toppen på ett isberg...
Och alltid är det en ensam galning som utpekas!
Det pågår ett krig men ni är alla så blinda att ni inget ser eller gör. Fördummade av media, för stolta för att ändra uppfattning, för fega för att göra något överhuvudtaget! Undantaget att köra strutsen....huvet rätt ner i sanden BLÄ...
Det har gått så långt och lögnen vi lever är så genomgripande och har tillverkats och förfinats under mer än 2000år. Skulle ni se igenom den hade det skrämt skiten ur er!
Mer än...
Alla har vi samma potential som Jesus... men jag tror att vi till och med har en möjlighet att nyttja en ännu större potential av kärlek och kraft än vad han gjorde.
När skall ni sluta dramatisera vad han uträttade? Jag var där...
Det enklaste och finaste, men ändå mest delikata och sköra ting talade han om.
Kärlek.
Men för er är det bara ett ord. Ni begriper inte innebörden och hur länge man måste söka innan man förstår vad sann kärlek är!
I GENERATIONER!
I alla fall om man är en man... vi berövades den känslan när vi åt från kunskapensträd...därför denna ständiga strävan efter acceptans...detta intellektuella högmod och ambition som ständigt driver oss framåt! Vi har genom generationerna logiskt, och likt vetenskapsmän prövat allt...en del av oss även våra hjärtan. Den sanna alkemin!
Kvinnor har alltid vetat vad kärlek är. Deras problem är att de aldrig kunnat förklara för männen den djupa känsla de känner... precis på samma sätt som jag inte kan förklara för dig vad GUD är HOVNARR...och som Cogito så envista talar om. Eftersom inget kvinnorna eller jag har sagt har kunnat bita på männens vetenskapliga approach till begreppet. Att resonera sig fram till en känsla på logisk väg är en enorm uppgift, därför har det alltid varit omöjligt för männen att nå kvinnorna, och kvinnorna att nå männen. Varförå?
Kvinnan tog aldrig ett bett av frukten! Hon har alltid varit upplyst kring kärlekens natur. Men hon saknar den vetenskapliga och analyserande hjärnan (generellt sett).
Sug på den upplysningen vänner!
Undantagen handlar om kvinnor som gett upp hoppet om en man för varje kvinna, och som genom historiens lopp och alla förbrytelser vi män gjort i vår aktiva och destruktiva strävan och födslovåndor utsatt dem för... tröttnat och blivit som män istället!
Jag undrar i mitt nu stilla sinne... begriper ni konsekvenserna av det jag flummigt skrivit här, och vikten av det, och potentialen i det?
jag tror inte ni män gör det än.... men kvinnan tänker...men vänta nu här lite....detta låter spännande har vi en man som brutit igenom barriären här? men sedan förstår du ändock inte potentialen i det jag skrev *skratt*...eller?
Let me know..om jag slog an på någon tråd... söker kärlekskrigare och amazoner *ler*
-
Snowdreams
- Kontakt:
Jag förstår att budskapet i texten är mycket vackert,
men dessvärre så ser det för mig ut som en
rabiat feminist skriver ut sina tankar efter
att ha rökt ett hekto med gräs?
Vet inte om det är jag som inte kan läsa
eller om det är du som inte kan förklara på
ett sätt som får mig att förstå,
eller om det är så att vi inte alls ligger på samma nivå
(inget ont menat från mig - upplevs det så
är det bara din tolkning)
/"Saliga äro de plattfotade, för de skola känna att jorden är rund!"
men dessvärre så ser det för mig ut som en
rabiat feminist skriver ut sina tankar efter
att ha rökt ett hekto med gräs?
Vet inte om det är jag som inte kan läsa
eller om det är du som inte kan förklara på
ett sätt som får mig att förstå,
eller om det är så att vi inte alls ligger på samma nivå
(inget ont menat från mig - upplevs det så
är det bara din tolkning)
/"Saliga äro de plattfotade, för de skola känna att jorden är rund!"
/CF
-
suchanother
- Avstängd
Hej Hov!
Tack för ditt intelligenta svar. Läste detta först idag.
Tolkningen om Bibeln skiftar för varje år.
Jag känner en vånda att behöva konstatera att Bibeln inte håller måttet. Jag, säkert du också, blev matade som barn om något vackert och beundransvärt.
När jag minns tillbaka på skoltiden när vi inför jullovet gick till kyrkan hela klassen och sjöng julsånger så känns detta som något varmt och oskuldsfritt.
Sen när man som vuxen konfronteras med brutala kapitalism där gamarna sitter och lurpassar oss i sina vita skjortar och fluktar på din syster då är det fan nog! En arbetarnäve sjunger sin sång!
Tack för ditt intelligenta svar. Läste detta först idag.
Tolkningen om Bibeln skiftar för varje år.
Jag känner en vånda att behöva konstatera att Bibeln inte håller måttet. Jag, säkert du också, blev matade som barn om något vackert och beundransvärt.
När jag minns tillbaka på skoltiden när vi inför jullovet gick till kyrkan hela klassen och sjöng julsånger så känns detta som något varmt och oskuldsfritt.
Sen när man som vuxen konfronteras med brutala kapitalism där gamarna sitter och lurpassar oss i sina vita skjortar och fluktar på din syster då är det fan nog! En arbetarnäve sjunger sin sång!
-
suchanother
- Avstängd
hovnarr skrev:Vad tror du om den saken?
Var av oss hittar väl sin ideologi.
Demokrati, folkstyre har sin problematik. De flesta människor är korkade. Om vi vill ha majoriteten med oss, som i västerländskt demokrati, så är det lönlöst att vädja till intellektet. Då måste nåt annat till, t.ex. religionens budskap som inte kräver förmåga att tänka rationellt. Eller via TV som likt Goebbels metod upprepar små lögner tills de blir sanningar.
Vi är alla "offer" för informationsflödet. Kristendomens budskap är i avtagande; de behövs inte längre, kapitalisterna har redan fixat greppet om folks hjärnor via massmedia.
Återgå till "Religion och andlighet"