Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 20 nov 2021 11:21

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Gud kanske vill att vi ska ha förmågan att kunna tänka moraliskt och logiskt?

nej - för att alla kan inte detta. Däremot vill Han att vi ska få förlåtelse för allt ont vi gjort mot andra, oss själva och världen genom att erkänna Hans son som vår herre.

Du har nog rätt i att det finns en mening med att förstå varför någon blev mördad... Men jag har ingen förståelse för själva brottet.

Guds son är väl ett ideal, men endel kanske har andra förebilder som är lika goda...

Du har ju helt rätt!
Det är en enorm skillnad på att önska att brott blir sonade = rättvisa upprättad genom att brottslingen får sitt straff och att förlåta.
Förlåtelse tar inte bort straff när vi förlåter för att vi vill att den som gjort det ska ändra sig, inte kunna göra om det och komma till insikt om den skada de gjort.
Gud tar även bort straff.
Men... orsaken till att vi har begått något hemskt mot andra finns ju kvar i oss.
Detta som gjorde att vi var kapabla att skada en annan, oss själva osv - måste ju helas, måste ju i tid kunna bli friskt (eftersom att vilja skada sig själv eller andra är en sjukdom i människan).

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 nov 2021 14:05

Jag ser aldrig videos och bilder som läggs upp (kan inte)... Varför?

iris

Inläggav iris » 20 nov 2021 14:45

Det är något som är fel med inställningarna - för att det jag lagt upp laddar upp sig i min egen maskin hela tiden... varför vet jag inte.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 nov 2021 06:48

iris skrev:Mycket klok betraktelse - men vänd på detta och fråga dig hur samma kvinna vars dotter blivit mördad istället för att finna frid i (vad du anser är galet) hade blivit sjuk i sitt inre för att hon bara inte kan förstå hur någon kunde mörda hennes dotter. Vara så ond, så hjärtlös, så grym och blir så sjuk så att även hon dör i ett försök att komma undan den brutala verkligheten om människans outgrundliga ondska och tuggade ihjäl sig på piller som skulle döva hennes inre oro och förtvivlan.

Jag förstår inte riktigt det här... Vad är skillnaden? På att finna frid och äta piller? På att vara frisk i sitt inre och sjuk i sitt inre?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 nov 2021 06:55

Pilatus skrev:Vi hyrde ut en bostad till en man med missbruksproblem som kom från Lewi Pethrus Stiftelse för filantropisk verksamhet. Det fungerade utmärkt under ett antal månader. Men bristen på fritidsverksamheter och vänner gjorde att det inte höll.

Så Gud räcker inte hela vägen. Det är ingen brist på kristna verksamheter där vi bor. Inte heller är det tillräckligt med någonstans att bo och arbeta. Det måste till en omgivning med människor som kan vara trevliga att umgås med och som kan fungera som stöd om det skulle krisa.

Vår hyresgäst var förstås inte lycklig över utvecklingen. En människas identitet är mer än tron. Speciellt om det finns en etablerad identitet som missbrukare. Allt rämnar. De som tidigare hade hjälpt honom hade flyttat och jag vet faktiskt inte om någon längre frågade efter honom. Det slutade med att vi kände oss tvingade att säga upp honom.

Använde han droger igen eller?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 nov 2021 06:58

Jag tror att Gud kan hjälpa dig med allt, det räcker med att ha en tro för att få kraft att åstadkomma vadsomhelst... Det som inte fungerar var ändå inget för dig. För det finns en mening med allt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2021 23:50

klorofyll skrev:Jag tror att Gud kan hjälpa dig med allt, det räcker med att ha en tro för att få kraft att åstadkomma vadsomhelst... Det som inte fungerar var ändå inget för dig. För det finns en mening med allt.

Gud kan säkert hjälpa dem som är som barn i sin tro. Kanske är det så i det paradigm du lever i, klorofyll?

Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 nov 2021 00:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att Gud kan hjälpa dig med allt, det räcker med att ha en tro för att få kraft att åstadkomma vadsomhelst... Det som inte fungerar var ändå inget för dig. För det finns en mening med allt.

Gud kan säkert hjälpa dem som är som barn i sin tro. Kanske är det så i det paradigm du lever i, klorofyll?

Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst.

Vad vill du åstadkomma (i sin renaste form)? Vad är exempelvis meningen (för dig) med att arbeta? Du kan väl inte påstå att du har arbetat i onödan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 nov 2021 02:20

klorofyll skrev:Vad vill du åstadkomma (i sin renaste form)? Vad är exempelvis meningen (för dig) med att arbeta? Du kan väl inte påstå att du har arbetat i onödan?

De flesta människor är tacksamma om de känner att de gör nytta. Att deras arbete har mening. Att de har en familj och någonstans att bo.

Det är få förunnat att åstadkomma något märkvärdigt, något som det skrivs om i böcker. Men för att återgå till trådens fråga kom jag att läsa några rader om Uppsalaskolan.

En sådan härledning (som Descartes Cogito ..) är emellertid omöjlig eftersom det överhuvud taget inte finns något begrepp i vars väsen det ligger att det måste motsvaras av en objektivt existerande verklighet - något som redan Kant påpekade i sin kritik av det ontologiska gudsbeviset.
Ref Arnold Ljungdal, 1943
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 22 nov 2021 17:05

Kommer ihåg när jag som barn fick förklaringen till hur kan det förekomma så mycket ondska i världen, varför tillåter Gud detta?
Förklaringen var att Gud har skapat allt, även människorna, men låter dessa härja fritt och äga egen fri vilja, Gud sitter endast där i armarna i kors och kollar vart det bär hän, upp till människorna, ungefär som att kolla på ett självspelande tv-spel.
Gick i söndagsskolan några gånger, skälet var att de hade gratis saft och bullar.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 nov 2021 18:40

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad vill du åstadkomma (i sin renaste form)? Vad är exempelvis meningen (för dig) med att arbeta? Du kan väl inte påstå att du har arbetat i onödan?

De flesta människor är tacksamma om de känner att de gör nytta. Att deras arbete har mening. Att de har en familj och någonstans att bo.

Det är få förunnat att åstadkomma något märkvärdigt, något som det skrivs om i böcker. Men för att återgå till trådens fråga kom jag att läsa några rader om Uppsalaskolan.

En sådan härledning (som Descartes Cogito ..) är emellertid omöjlig eftersom det överhuvud taget inte finns något begrepp i vars väsen det ligger att det måste motsvaras av en objektivt existerande verklighet - något som redan Kant påpekade i sin kritik av det ontologiska gudsbeviset.
Ref Arnold Ljungdal, 1943

Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst. Dina ord. Du har alltså inte förmånen att göra det du vill? För Gud tillåter inte det...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 nov 2021 19:22

klorofyll skrev:Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst. Dina ord. Du har alltså inte förmånen att göra det du vill? För Gud tillåter inte det...

Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 nov 2021 16:32

Pollen skrev:Ja, gud (den kristna alltså) är en usel kommunikatör.
För somliga är hen hataren och hämnaren.
Andra ser hen som förlåtaren.
Alla får sitt ...

Gudsbilder finns och troende finns, reliigösa system finns. Kan man ställa krav på gudsbilder och religiöa system att de ska vara logiskt koherenta och empiriskt verifierbara? Men det gudomliga står kanske över både empiri och logik.

Sådan hund sådan herre.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 nov 2021 18:06

Algotezza skrev:Gudsbilder finns och troende finns, religiösa system finns. Kan man ställa krav på gudsbilder och religiöa system att de ska vara logiskt koherenta och empiriskt verifierbara? Men det gudomliga står kanske över både empiri och logik.

Kristna har ett antal för-sant-hållanden (trosbekännelsen), om de troende inte har snickrat samman någon egen bild av Nya Testamentets utsagor.

Det leder till tråkiga konsekvenser om man anser att religionen skall styra vad som är vetenskap. T ex att Galilei ställdes inför inkvisitionsdomstolen 1633. Eller så blir som då politiker bestämde vad som är vetenskap (Lysenko) i Sovjetunionen.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 nov 2021 18:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst. Dina ord. Du har alltså inte förmånen att göra det du vill? För Gud tillåter inte det...

Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.

Du får väl förlita dig på slumpen!

Återgå till "Religion och andlighet"