Andlighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Linn Anderson

Andlighet

Inläggav Linn Anderson » 25 aug 2006 15:30

Raderat

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 25 aug 2006 15:40

Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Katana

Re: Andlighet

Inläggav Katana » 25 aug 2006 15:50

Raderat

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 aug 2006 15:59

Linn Anderson skrev:Vad är egentligen "andlighet"? Några förslag?

Undrar Linn Anderson.

Själens andning.

Kroppens andning leder till medvetenhet, själens till andlighet. Andas till ande.

Med kroppen orienterar vi oss, skapar och upplever vi, i den fysiska världen, och för att klara detta krävs ett psyke, en själ som kan planera skapandet och ta till sig och analysera, förstå, upplevelserna, och fortsätta skpandet, att skapa sina upplevelser och uppleva sina skapelser.

För att förstå världen bortom det fysiska och bortom det individuella psyket krävs ande och andlighet. Andlighet är att förstå de mentala eller andliga naturlagar som gäller för psyket eller själen, på samma vis som vi i vårt psyke förstår vilka fysiska naturlagar som gäller i den fysiska världen.

Andlighet kanske bara är som en påse, tom och innehållslös tills man fyller den med något...

Tänker i alla fall jag mig det hela...

A

Katana

Inläggav Katana » 25 aug 2006 17:05

Raderat

Advocate

Inläggav Advocate » 25 aug 2006 18:46

Livet bär på en gåta som man är del av. Det finns någonting, en mening eller kraft där i utkanten av ögonvrån, eller i ens skugga, som man kan ana att iakttar en. Att försöka nå ut till och röra vid detta svårdefinerade, diffusa, men goda är att närma sig andlighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 aug 2006 20:47

Katana skrev:
Algotezza skrev:Andlighet kanske bara är som en påse, tom och innehållslös tills man fyller den med något...

Tänker i alla fall jag mig det hela...

A

Ja hoppsan så olika syn vi hade om det. :D
Själv har jag funnit den påsen full av allt detta vi söker, men inte finner utom den då vi är i den själva. Klurigt att finna dessa maskhål som tar oss dit vart vi redan är. Påsen är mao. fulländad, bara det att jag eller människan som inte hittar 'fanskapet' :) eftersom vi just söker.

-Katana-

Du citerar så det passar det du har att säga. Jag skrev faktiskt något annat i min inlägg än detta, vilket bara var en avslutande humoristisk knorr! Men man får ju citera som man vill. Dock var detta inte kontentan av mitt inlägg! Något var och en kan bli varse med egna ögon!

A

asper

Inläggav asper » 25 aug 2006 20:53

Linn Anderson skrev:Vad är egentligen "andlighet"?

Hej Linn.

Ta en titt här:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=2032

Där diskuteras skillnaden mellan Ande och Själ.
Kanske finner du några korn att ta till dej kring detta språkligt ogripbara.

I annat fall får jag väl återkomma nån kväll när jag är hågad att skriva.

mvh asper

Katana

Inläggav Katana » 25 aug 2006 21:20

Raderat

Katana

Inläggav Katana » 25 aug 2006 21:28

Raderat

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 aug 2006 13:15

Katana skrev:
Algotezza skrev:För att förstå världen bortom det fysiska och bortom det individuella psyket krävs ande och andlighet. Andlighet är att förstå de mentala eller andliga naturlagar som gäller för psyket eller själen, på samma vis som vi i vårt psyke förstår vilka fysiska naturlagar som gäller i den fysiska världen.
A

Ja just - I do agree. Jäkligt bra beskrivet eller snarare en rak höger.

Det va även ngn. som talade om rikningar. Att själen är horisontell och anden vertikal. Men jag tror som så att själen är horisontell som vertikal, medans anden är den vertikala som inte träder in förens man lyckats balansera dess säjlens två visare, så att de just korsar och inte förens då sker det saker av det andliga slaget. En del känner av detta mindre en del mer.  

-Katana- :D

Alles gut, supergut!
Man kan väl tänka tredimensionellt också? Kropp = längd/bredd, själ = höjd och ande = djup.

Andens förmågor: sublim, högre känsla och intelligens, intuition och minne. Andlighet är dessa förmågor och vad vi gör med dem: skapar och upplever, filosofiskt och kreativt, inom de sköna konsterna, vetenskapen och livsåskådningen, metafysiken... Att tänka är att på en gång skapa tankar och uppleva dem.

Däremot är det inte andlighet att köpa skraplotter eller bara ägna sig åt pengar. Eller bara leva för sitt jobb... Men det är så jag ser på't!

A

Katana

Inläggav Katana » 26 aug 2006 14:02

Raderat

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 aug 2006 14:19

Katana skrev:
Algotezza skrev:
Algotezza skrev:Däremot är det inte andlighet att köpa skraplotter eller bara ägna sig åt pengar. Eller bara leva för sitt jobb... Men det är så jag ser på't!

Varför inte? Beros väl på individen (hans historia/plats i tillvaron) samt hans intentioner ?

-Katana-

I och för sig, som jag ser det har ovanstående aktiviteter generellt bara två dimensioner, bredd och höjd (är något för kropp och själ) men saknar djup (andens dimension). Den som engagerar sin ande i skraplottskrapande är nog fel på det, och den som lägger sin ande i pengaförmering är slav under Mammon. Den som sålt sin ande måste kämpa för att fåd en tillbaka. Man kan leva för sitt jobb på andligt vis om jobbet har djupdimension. Det har väl bara snickaryrket eftersom Jesus var snickare.

A

Katana

Inläggav Katana » 13 sep 2006 09:37

Klipp

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 sep 2006 12:11

Katana skrev:Algotezza

Även med pengar kan man göra mycket gott med. Och tänk om ngn. verkligen gillar att skrapa lott, då kan det ömöjligen vara 'fel' eller oandligt.

Vad är andlighet för dig egentligen ???

Så andlighet = det man själv gillar?

Allt har en potential att bli andligt - det handlar bara om vilket perspektiv man anlägger. Allt kan sublimeras, allt kan brutaliseras.

Ande är det som lyfter själen och ger överblick. Blir du lyft av pengar och att skrapa lotter (jag gillar det själv) är detta ande för dig. Blir du nedtyngd av att läsa böcker i filosofi är detta inte ande för dig.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"