Hej,
Jag har en liten fråga och hoppas nu att någon där ute kan svara! Jag var hos en spådam för några dagar sedan och det var mycket intressant. Hon hade rätt på många punkter! Men jag försöker självklart ta allt med en nypa salt. Nu till saken, hon sa att jag är ett så kallat indigobarn. Jag har försökt slå upp vad det innebär på internet och vet på ett ungefär vad det är... men jag har inte adhd eller liknande därför undrar jag om någon vet vad MER det innebär! Tacksam för svar!
Indigobarn igen...
Moderator: Moderatorgruppen
Det där med indigobarn tycks vara en jäkligt poppis hype inom new age-rörelsen. Det tycks dock råda extremt delade meningar kring vad det är, om det ens är något överhuvudtaget.
Jag har inget emot nya beteckningar, men jag ser inte att denna tillför något. Empatiska människor har funnits i alla tider. Likaså välvilliga människor som velat jordens bästa. Jag är mycket öppen för tanken att många som diagnosticeras med mentala funktionshinder i själva verket är bra mycket friskare än genomsnittet, men vad tillför beteckningen "indigobarn" detta faktum? Jag har också hört direkt uppenbart felaktiga påståenden som att indigobarn har flera strängar i sitt DNA än normala människor (i så fall finns det garanterat inga indigobarn). Tyvärr drar sådant ner trovärdigheten för de övriga definitioner som cirkulerar.
Jag skulle tycka det vara intressant att veta vem som myntade begreppet. Vilken författare eller guru använde termen först, och när var det?

Jag har inget emot nya beteckningar, men jag ser inte att denna tillför något. Empatiska människor har funnits i alla tider. Likaså välvilliga människor som velat jordens bästa. Jag är mycket öppen för tanken att många som diagnosticeras med mentala funktionshinder i själva verket är bra mycket friskare än genomsnittet, men vad tillför beteckningen "indigobarn" detta faktum? Jag har också hört direkt uppenbart felaktiga påståenden som att indigobarn har flera strängar i sitt DNA än normala människor (i så fall finns det garanterat inga indigobarn). Tyvärr drar sådant ner trovärdigheten för de övriga definitioner som cirkulerar.
Jag skulle tycka det vara intressant att veta vem som myntade begreppet. Vilken författare eller guru använde termen först, och när var det?

Jag har knappt någon kunskap om vad indigobarn innebär, mer än det jag kollat upp på nätet. Det var första gången jag fick höra ordet från spådamen jag besökte. Visst, jag är väldigt känslig, andlig och känner stor empati för andra människor. Kan vara väldigt rastlös emellanåt också men annars vet jag inte varför just jag skulle vara mer indigobarn än andra.. som sagt det finns ganska många med dessa egenskaper!
Har läst också att dessa ska ha en blåviolett aura runt sig men det kanske är ett helt annat ämne?... Mvh/ K
Har läst också att dessa ska ha en blåviolett aura runt sig men det kanske är ett helt annat ämne?... Mvh/ K
Återgå till "Religion och andlighet"