Kristen på riktigt

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 04 okt 2006 16:41

Syndernas förlåtelse. Så ofta missuppfattat precis sådär.

Har du någon gång känt skam efter att du gjort fel? Känt dig sorgsen för att du sårat någon, eller haft ett oåterkalleligt handlingsmönster som varit negativa för dig och andra? Du får fortfarande själv stå för vad du gjort, du får ta konsekvenserna och med all sannolikhet får du dras med dina brister i resten av ditt liv om du inte jobbar på hårt. MEN, folk som känner Gud känner skam inför Gud när de "vikit av vägen" (begått en synd). Detta kan också vara när de vetat om att de borde ha gjort ett visst vägval i livet, eller haft ett visst förhållningssätt, det behöver inte just vara mord eller något annat stort. Känner man Gud så känner man sorg och skam inför Honom. Och det Gud lät veta, med Jesus, var att synderna är förlåtna, att Han älskar ändå.

Personer som plötsligt blir kristna och lämnar sitt gamla, dåliga liv - för att de blivit påverkade av Gud, de personerna brukar framförallt prata om att de känt av Guds nåd. När andra människor inte ser möjlighet till att en person är något annat än sina gamla handlingar, så drar Gud ett streck från precis den punkten då en person, helt ärligen och rakt med öppet hjärta, vänder sig till Gud och ber om syndernas förlåtelse.

Det är själva konceptet. Sen kan man skoja kring det hur man vill, men så ska det i alla fall funka.

Stefan

Re: Syndernas förlåtelse och evigt liv - några funderingar

Inläggav Stefan » 04 okt 2006 17:20

Algotezza skrev:Och om Jesus var Gud, varför måste han dö en kvalfull som Jesus - kunde han inte förlåtit ändå? Varför kräver Gud ett offer av sig själv?

Det verkar finnas nån slags lagar som inte är bestämda av Gud/Jesus själv: lagar enligt vilka Gud måste offra sin ende son för att ge mänskorna syndernas förlåtelse. Det där beskrivs rätt bra i C.S. Lewis "Häxan och Lejonet" (filmen med, för den delen).

Öht tycker jag att det här med Guds allsmäktighet inte är en central del av religionen. Jag förstår inte varför det skulle va väsentligt om Gud bestämmer eller inte bestämmer över diverse naturkatastrofer, mm. Som jag ser det bör man ge upp den idén.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 okt 2006 18:29

lukas skrev:¤ Kristendomens ena hörnpelare är  EVIGT LIV

¤ Kristendomens andra hörnpelare är SYNDERNAS FÖRLÅTELSE

T.o.m. de två grova brottslingar som kosfästes tillsammans med
EN ANNAN  KÄND  PERSON , lovades  syndernas förlåtelse och
evigt liv av den sistnämnda (han om någon bordet veta).

(" helvetet har vissa människor skapat här  på jorden")

Ok! snacka om hörnpelare, men om den byggnaden är ett människoverk, även om  detta konstruerade "byggnadsverk" står på ett berg, behöver det ju inte betyda att just det huset är det enda saliggörande? :roll:

Jag tyckte du Lukas verkade vara missnöjd med den sortens kristendom som tex. katolska kyrkan står för, och praktiskt taget alla de andra också.

Inte kan du mena att kyrkorna och deras "anhängare" är särskilt bra på att likna sin mätare Jesus Kristus, med tanke på praktiserande osjälvisk kärlek?

Tycker du Lukas att det är juste att inte själv ta ansvaret för sitt liv?

Ok, syndens omöjliga, oemotståndliga krafter, menar du ju i så fall inte kan bereda plats i himlen för särskilt många om inte nåden fanns.

Men tänk bara lite på att om sanningen är att varken synden eller nåden behövs, bara därför att GUD VILL ATT ALLA MÄNNISKOR SKALL KOMMA TILL INSIKT OM SANNINGEN, och därmed alltid få leva, ja i evighet.

Tänk om sanningen är något annat än den egoism och trångsynthet som kyrkorna i allmänhet står för ?
:wink:
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 okt 2006 18:40

Stefan skrev:
Algotezza skrev:Och om Jesus var Gud, varför måste han dö en kvalfull som Jesus - kunde han inte förlåtit ändå? Varför kräver Gud ett offer av sig själv?

Det verkar finnas nån slags lagar som inte är bestämda av Gud/Jesus själv: lagar enligt vilka Gud måste offra sin ende son för att ge mänskorna syndernas förlåtelse. Det där beskrivs rätt bra i C.S. Lewis "Häxan och Lejonet" (filmen med, för den delen).

Öht tycker jag att det här med Guds allsmäktighet inte är en central del av religionen. Jag förstår inte varför det skulle va väsentligt om Gud bestämmer eller inte bestämmer över diverse naturkatastrofer, mm. Som jag ser det bör man ge upp den idén.

Bra Stefan! :wink:

Kristendomen var ju bra på den tiden, men nu har ju mänskligheten kanske lärt sig tänka mer och kunskaper om kosmos och skapandet genom någon/något rimmar dåligt med de gamla traditioner som så halsstarrigt binder människor vid trons måste.

Den Gud som kristendomen traditionellt håller fram, kan rimligtvis inte
vara den Gud som Kristus kallade sin Fader!

Judarnas Gud och Muhammeds Gud, har för mycket gemensamt av gamla amsagor och traditioner, hämtade från historiens ursprung.
:)
Tjabbe

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Syndernas förlåtelse

Inläggav Algotezza » 04 okt 2006 19:48

JennyMaria skrev:Syndernas förlåtelse. Så ofta missuppfattat precis sådär.

Har du någon gång känt skam efter att du gjort fel? Känt dig sorgsen för att du sårat någon, eller haft ett oåterkalleligt handlingsmönster som varit negativa för dig och andra? Du får fortfarande själv stå för vad du gjort, du får ta konsekvenserna och med all sannolikhet får du dras med dina brister i resten av ditt liv om du inte jobbar på hårt. MEN, folk som känner Gud känner skam inför Gud när de "vikit av vägen" (begått en synd). Detta kan också vara när de vetat om att de borde ha gjort ett visst vägval i livet, eller haft ett visst förhållningssätt, det behöver inte just vara mord eller något annat stort. Känner man Gud så känner man sorg och skam inför Honom. Och det Gud lät veta, med Jesus, var att synderna är förlåtna, att Han älskar ändå.

Personer som plötsligt blir kristna och lämnar sitt gamla, dåliga liv - för att de blivit påverkade av Gud, de personerna brukar framförallt prata om att de känt av Guds nåd. När andra människor inte ser möjlighet till att en person är något annat än sina gamla handlingar, så drar Gud ett streck från precis den punkten då en person, helt ärligen och rakt med öppet hjärta, vänder sig till Gud och ber om syndernas förlåtelse.

Det är själva konceptet. Sen kan man skoja kring det hur man vill, men så ska det i alla fall funka.

Jag skojade inte. Inte i det inlägg du svarat på i alla fall. Jag försöker förstå. Jag kan inte se annat än att syndernas förlåtelse bygger på suggestion, självsuggestion eller förmedlad av någon man har förtroende för.

Jag har själv legat på knä i Pingstkyrkan och fått "syndernas förlåtelse" på ett slags löpande band. Pastorn ville ha lite snaskiga detaljer om mina synder som jag vägrade ge honom. Inte mötte jag Gud där. Gud möter jag i naturen, vid havet, eller i tomma kyrkor utan präster. Gärna med orgelmusik. Det finns säkert präster som kan förmedla Gudskontakt. Jag har mött en som kunnat det - en äldre teologistuderande. Det var STORT! Oförglömligt! Det är jag tacksam för!

A
Algotezza aka Algotezza

lukas

Inläggav lukas » 04 okt 2006 19:53

Tjabbe

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 04 okt 2006 21:16

lukas skrev:Vi behöver inga dåliga kopior, plagiat  på den som dog på  kors.

Det som dog på korset är original och ingen kopia

Inte riktigt. Jesus är långtifrån någon "orginalfrälsare".

På bilden nedan syns den korsfäste guden Dionysus (av romarna känd som Bacchus). Frälsarkulten runt Dionysus var bra mycket äldre än kristendomen. Kulten fanns redan på 600-talet f v t.

Bild

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 okt 2006 21:51

Mithra skrev:
lukas skrev:Vi behöver inga dåliga kopior, plagiat  på den som dog på  kors.

Det som dog på korset är original och ingen kopia

Inte riktigt. Jesus är långtifrån någon "orginalfrälsare".

På bilden nedan syns den korsfäste guden Dionysus (av romarna känd som Bacchus). Frälsarkulten runt Dionysus var bra mycket äldre än kristendomen. Kulten fanns redan på 600-talet f v t.

Bild

Tänk vad lite man vet?

Aldeles oavsett om man kan hitta liknade tavlor med Bacchus på ett kors, så kan man fråga sig varför denne skulle avbildas så??

Denne Kristus Jesus, hade en helt annan bakgrund än just Dionysus/ Bacchus, eller hur?

Varför försöker du förringa den demonstrationen som just korsfästelsen av denne oskyldige man var, han som bad för sina bödlar och inget ont alls hade gjort.

Nej exemplet Jeus Kristus, behöver världen idag, synd bara att hans Fader förväxlas med en forntida hednisk gud.
Romersk katolska kyrkan och dess eftersläntare som tex Martin Luthers protestanter tyr sig också till samme grymme vrede Gud.
Trenighetens totala dumhet, borde absolut strykas från agendan!

Konstigt att människorna inte begriper att Moseguden, har sin upprinnelse i Egyptens föreställningsvärld, och är kompis med de Nordiska gudarna, som ju alla kräver blodsoffer för att blidkas från sin vrede. :twisted:

Det fanns ingen vrede alls hos Mästaren Kristus, och han säger själv att han och Fadern är ett, så mdet måste vara sant !
Jag och min pappa är också ett, vi har samma blod och blod är tjockare än vatten!

Att söka sanningen att praktisera kärleken till nästan att göra som Jesus vore väl något att stå för ?
:roll:
Tjabbe

tjabbe

Re: Lite teodicé...

Inläggav tjabbe » 04 okt 2006 22:13

"JennyMaria" skrev Citat

//Lidandets problem, orättvisorna, och frågan om Gud ser att folk går i trasiga skor, det är ett helt nytt ämne att öppna upp.

Lidandet hänger ju ihop med utveckling. Tror du att djävulen, helvetet, lidandet och andlig utveckling, individens och kollektivets, på något sätt hänger samman?//

Visst hänger lidandet samman med utveckling, detta är "handen i handsken"!

Karmalagen hör också till, så om man lär sig något av lidandet, förändrar man sitt fortsatta liv, man vill ju inte göra om misstagen.

Säger inte Jesu broder en hel del om detta i Jakobs brev? Kristendomens synd och nåd, stör människorna som läser jakobs brev. Gärningslära får men höra att detta brev är, men är det inte skärpning  på gärningssidan som Jesus predikar?
Du är förlåten, men gå och gör inte om samma sak igen... Om man vänjer sig vid att alltid få förlåtelse, stryntar man snart i att skärpa sig, så är det ställt med vårt kött. Jag tror inte Gud vill oss stackare något ont alls, han vet ju att vi har hur många liv som helst att lära oss vägen.

Jesus människosonen, var verkligen en människa som levde för andra till 100%, detta är målet för oss allesammans.

Tjabbe[/quote]

JennyMaria

Re: Syndernas förlåtelse

Inläggav JennyMaria » 05 okt 2006 09:28

Algotezza skrev "Det finns säkert präster som kan förmedla Gudskontakt. Jag har mött en som kunnat det - en äldre teologistuderande. Det var STORT! Oförglömligt! Det är jag tacksam för!"

Skönt att höra att du hittat något att tala med. Hoppas Gud själv kan förmedla Gudskontakt också...

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 okt 2006 09:52

Gud själv förmedlar inte Gudskontakt, det gör människans upplevelse av det gudomliga. Vare sig det är upplevelsen av en präst, en uppenbarelse, en stark naturupplevelse eller något annat.

Med detta lättat från mitt hjärta ska jag återigen försöka motstå frestelsen att lägga mig i denna diskussion.

-narr-

tjabbe

Inläggav tjabbe » 05 okt 2006 10:08

JennyMaria skrev:Algotezza skrev "Det finns säkert präster som kan förmedla Gudskontakt. Jag har mött en som kunnat det - en äldre teologistuderande. Det var STORT! Oförglömligt! Det är jag tacksam för!"

Skönt att höra att du hittat något att tala med. Hoppas Gud själv kan förmedla Gudskontakt också...

Om Gud själv kan förmedla kontakt, med sig själv?

Visst kan Gud det, hela kosmos är som en enorm predikan om Guds existens, och vi själva med våra kroppar, är "mirakulösa" som skapats av de mikro individer som vi själva är "gudar för".

Martinus skriver utförligt om detta i sin bok Tredje Testamentet, och andra mindre skrifter. :wink:

Jag tycker detta är en stor sak, att det finns hopp också för dem som inte kan tro på en personlig Gud liknade den som förkunnas i de kristna kyrkorna fortfarande! :?:

Tjabbe

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 okt 2006 11:57

JennyMaria skrev:Algotezza skrev "Det finns säkert präster som kan förmedla Gudskontakt. Jag har mött en som kunnat det - en äldre teologistuderande. Det var STORT! Oförglömligt! Det är jag tacksam för!"

Om Gud kan förmedla kontakt? Ja, om allt i kosmos gestaltar Gud, är hans uppenbarelseformer, är det ju Gud som förmedlar kontakten med sig själv, från en  Gudsmedveten del av "sig själv" till en icke medveten sådan.  Vitsen med någon som förmedlar kontakten, "drar ledningen", är ju att man sedan själv kan nyttja den dragna ledningen. Fast numera är det väl trådlös uppkoppling.

A
Algotezza aka Algotezza

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 05 okt 2006 13:46

Äsch, ni vet vad jag menar era paragrafryttare där!

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 05 okt 2006 14:01

Eller gör ni det?

Återgå till "Religion och andlighet"