hej!
jag har hört mycke om Martinus o jag rekomenderades att läsa hans bok 3:e testementet men jag orkar inte läsa den, och jag undrar ifall ni kan berätta lite om denna bok
t.ex. vad han säger om världens uppkomst?
då är jag väldigt tacksam
Martinus
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Martinus
mazen skrev:hej!
jag har hört mycke om Martinus o jag rekomenderades att läsa hans bok 3:e testementet men jag orkar inte läsa den, och jag undrar ifall ni kan berätta lite om denna bok
t.ex. vad han säger om världens uppkomst?
då är jag väldigt tacksam
Jag förstår att du kan tycka den är svår, särskilt om svenskan inte sitter helt bra.
Hela världen, är det samma som kosmos, dvs allt som vi kan se med instrument och även allt vi inte kan se, det som kallas "paradiset eller himlen osv."
Allt är evigt, dvs har funnits alltid, förmedlar Martinus.
Jag begriper inte detta själv, men kan ändå acceptera det, för annars skulle ju allt ta slut, liksom.
Allting består av mindre delar, som är sammansatta till kroppar.
Dessa små delar är enskilda individer, som utvecklas mot fullkomning.
Karmalagen gör att alla delar (individer) upplever livet och gör erfarenheter, dåliga saker får man göra om, tills man lärt sig, då utvecklas man.
Allt är inte en cirkelrörelse, utan en spiral rörelse, som om man drar ut en drag fjäder, så kan man tänka, men denna spiral är samtidigt en cirkel.
Jag märker att detta är väldigt svårt att konkretisera, förstår du något av detta ?
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
mazen skrev:detta är svårt att uppfatta hur martinus eller vad han nu hette tänker, men detta är ju bara snack. har han bevis på att det är så?
fram med bevisen
Käre vän Masen!
Vi klipper här va, eftersom vi tycks vara på kollitionskurs? Jag sa ju att det inte är lätt att förklara saker, åsså kommer du med krav på bevis ??
Bevisa själv du om du kan?
Du ser att detta är inte lätt, och jag har inte behov av att omvända dig, hoppas bara att du själv är nöjd med in tro, och kan låta andra vara ifred med sina upplevelser, även om du inte förstår dem.
Lev väl Masen, jag kilar vidare och tack för dialogen även om den blev kort.
'
Tjabbe
mazen skrev:men tänk ifall jag letar efter en bra religion eller en bra förklaring till allt o då vill jag tro på martinus. då frågar jag direkt vad finns för bevis på att det han säger är sant o inte bara massa trams
OK, detta måste naturligtvis varje läsare själv avgöra. Meningen med hans böcker är att vara en hjälp till självhjälp. Varje människa kan faktiskt själv förstå att saker är sanning, kanske inte bevisad sanning på samma sätt som vetenskapen försöker bevisa sina teser.
En osynlig värld, kallar dessa vetenskapsmän bara trams och livlig fantasi.
Samtidigt skulle de själva inte klara av sina olika projekt om de inte använde sin egen fantasi, men det är ok, andras synsätt fördöms, altså utestänger de sig själva från att se det osynligas existens. :wink:
Tjabbe :)
Mazen har du provat läsa eller du orkar inte börja läsa den över huvudtaget ?
Jag kan bli väldigt trött och intolerant när jag läser martinus böcker och det är på de ställen i hans böcker där jag inte alls kan hålla med om det han skriver.
I vissa fall kan jag känna en medhållande positiv känsla där jag kan se logik i vad han skriver.
Prova läsa! hoppa över de områden där du känner dig kritisk och se om du kan hitta något som kan vara givande att spinna vidare på .
Annars släng boken och tänk Fuck martinus :D
Jag kan bli väldigt trött och intolerant när jag läser martinus böcker och det är på de ställen i hans böcker där jag inte alls kan hålla med om det han skriver.
I vissa fall kan jag känna en medhållande positiv känsla där jag kan se logik i vad han skriver.
Prova läsa! hoppa över de områden där du känner dig kritisk och se om du kan hitta något som kan vara givande att spinna vidare på .
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.
sethny skrev:Mazen har du provat läsa eller du orkar inte börja läsa den över huvudtaget ?
Heja på Masen, ge inte upp -Jag har också svårigheter att hålla mig vaken i vissa stycken, men när jag läser om, klarnar en del saker, bara fortsätt läsa är modellen. Men helt rätt, skit i Martinus om du inte är mer nyfiken än att du örkar fortsätta.
Gå ut i skogen och försök vara logisk, kolla natthimlen när det är klart väder, och föstå att du själv är centrum för dina egna tankar!
Ingenting kan komma till av ingenting, slutsats, allt finns från evighet.
Evigheten kanske gör om allt, och vi befinner oss nånstans påväg i detta "böljande skeende" kom loss, filosofera, de e kul!
Tjabbe
mazen skrev:men tänk ifall jag letar efter en bra religion eller en bra förklaring till allt o då vill jag tro på martinus. då frågar jag direkt vad finns för bevis på att det han säger är sant o inte bara massa trams
Du kanske känner till att Martinus har skrivit mycket mer än tredje testamentet, som också kallas "livets bok" ?
Jag föreslår att du försöker hitta boken LOGIK och se om du kan läsa den först, eller kanske någon annan av de småskrifter som finns?
Man får lov att förstå att "livets bok" dvs 7 böcker, omfattar hela kosmos, så det är ett enormt stort innehåll och spännvidd.
Det som man kan läsa i de mindre böckerna återfinns i det sora verket.
Bara ett tips alltså! :lol:
Tjabbe
oki ja ska försöka läsa den men jag har en fråga
när du eller han menar
"Ingenting kan komma till av ingenting, slutsats, allt finns från evighet", då tänker man så här
ifall du har ett rum i rummet finns det ingenting inte ens luft, hur kan man skapa en nånting av det?
o ifall du har ingeting hur kan allt finnas i evighet.
när du eller han menar
"Ingenting kan komma till av ingenting, slutsats, allt finns från evighet", då tänker man så här
ifall du har ett rum i rummet finns det ingenting inte ens luft, hur kan man skapa en nånting av det?
mazen skrev:oki ja ska försöka läsa den men jag har en fråga
när du eller han menar
Du har så rätt!
Jag kan inte fatta detta, men det verkar i alla fall logiskt att allt har funnits, men inte precis så som vi kan se allt idag. Allt förändras, utvecklas.
Att utveckling sker ser vi ni oss själva och allt levande, vi känner inte igen oss sas. Vi är inte barn fortfarande, vi kommer att bli utslitna, och vi behöver en ny kropp för att leva vidare.
Alla löv på träden är ett exempel, när de har gjort sitt faller de ner, blir mull, sugs upp som näring, blir nya löv i all oändlighet.. ibland behövs ett helt nytt träd, men i princip är detta samma sak. :wink:
En cirkel har ingen början, ett klot är en kropp, som heller inte har det. Mänskliga skapelser är ofta fyrkantiga, det sista är ett exempel på att vi det inte är lika naturligt för oss att skapa fullkomliga saker. :twisted:
Tjabbe
men hur verkar de logiskt när man inte kan fatta hur allting går till enligt hans teori.
men bladet som ramlar ner från ett viss träd, dör då o ifall det bildas ett blad, av näringen som fanns i detta blad, då är det inte samma blad. livet är så. det är sant att livet cirkulerar men inte för evigt. för ifall det är för evigt då måste något hände som gjorde att cirkulationen sattes igång.
men bladet som ramlar ner från ett viss träd, dör då o ifall det bildas ett blad, av näringen som fanns i detta blad, då är det inte samma blad. livet är så. det är sant att livet cirkulerar men inte för evigt. för ifall det är för evigt då måste något hände som gjorde att cirkulationen sattes igång.
Om jag förstått rätt så menar han att just detta "tomrum" är basen för den osynliga tankevärlden.
Där vi inte kan uppleva fysik kan vi uppleva tanke.
Det vi kallar "ingenting" är just denna osynliga tankevärld som är upphovet till den fysiska manifestationen av tankar, Alltså allt som finns i fysik måste ha tanken som upphovsman.
Går du ut och ser dig omkring så ser du tankar i fysiska manifestationer menar han.
Där vi inte kan uppleva fysik kan vi uppleva tanke.
Det vi kallar "ingenting" är just denna osynliga tankevärld som är upphovet till den fysiska manifestationen av tankar, Alltså allt som finns i fysik måste ha tanken som upphovsman.
Går du ut och ser dig omkring så ser du tankar i fysiska manifestationer menar han.
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.
mazen skrev:men hur verkar de logiskt när man inte kan fatta hur allting går till enligt hans teori.
Visst är det så!
Eftersom GUD eller Fadern är av evighet, existerat alltid, så när Fadern satte igång, skapade blev ju allt av det skälet av samma slag, dvs evigt.
Faderns tankar kan vi förstå av skapelsen, och allt i skapelsen som vi kan se, är levande, dvs alla/allting består av levande individer, även sånt som vi brukar kalla döda material. Allt är rörelse, elektriska krafter/osynliga magnetiska krafter/andliga, eteriska, krafter som inte kan mätas eller vägas, men som existerar av evighet.
Konstigt, men logiskt. :wink:
Tjabbe
Återgå till "Religion och andlighet"