Ang. Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 nov 2006 22:14

beemte skrev:Precis.
Det finns lika många tolkningar som människor.
Vad jag tyckte var intressant var ämnet om tid som Du tog upp.
Jag tror att tid är ett mänskligt påfund och för Gud finns inte detta.
Det tar den tid det tar, om vi nu ska försöka mäta det i tid.
Men klart intressant att bolla ideer.

/bmt

En intressant iaktagelse är att vi människor kan betrakta oss som verktyg av vårt eget jag, som är osynligt och finns som en andlig "kropp" vid oss. Vårt jag brukar oss, samtidigt som vår kropp brukar sig av en ocean eller ett kosmos av mikroindivider, varav vår kropp består.
För dessa "små" individer måste vår kropps omfattning vara såsom GUD, för dessa. Alla dessa ting är levande och består av mikrokroppar eller individer.

spännande liv vi har!  :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

mazen
Kontakt:

Re: Ang. Gud

Inläggav mazen » 04 nov 2006 23:14

[/quote]

Vi kan inte förstå allt som gäller Gud och hans gucomlighet, vi kan bara gissa.
Jag tror inte att Gud kan se in i framtiden lika lite som vi eller mycket. Om han kunnat se in i framtiden skulle han med största sannolikhet inte ha skapat oss.
Jag vidhåller fortfarande att han inte visste vad Eva eller dom andra skulle göra.
Han skapade oss tillsin avbild, med allt vad det innebar av frestelser, guddomlighet och annat som hör till.
Men att lyfta upp människan till en stor Guds status var att be om problem, vilket gjorde att han delade med sig av sin gudomlighet men med en egen tanke och möjlighet att förvalta och framförallt ta ansvar för vad den gudomligheten innebar.
För mig är det en godtagbar förklaring som gör att jag kan greppa just detta med Gud, gudomlighet och vad som där hör till.

/bmt[/quote]

men tänk dig att Gud skapar tiden. hur kan Gud inte se vad som händer i framtiden? Gud kan se vad som kommer o hända men han skapade oss för att pröva oss o se hur vi reagerar

beemte
Kontakt:

Inläggav beemte » 05 nov 2006 01:40

mazen skrev:

Jag tror inte att Gud kan se in i framtiden lika lite som vi eller mycket. Om han kunnat se in i framtiden skulle han med största sannolikhet inte ha skapat oss.
Jag vidhåller fortfarande att han inte visste vad Eva eller dom andra skulle göra.
Han skapade oss tillsin avbild, med allt vad det innebar av frestelser, guddomlighet och annat som hör till.
Men att lyfta upp människan till en stor Guds status var att be om problem, vilket gjorde att han delade med sig av sin gudomlighet men med en egen tanke och möjlighet att förvalta och framförallt ta ansvar för vad den gudomligheten innebar.
För mig är det en godtagbar förklaring som gör att jag kan greppa just detta med Gud, gudomlighet och vad som där hör till.

/bmt[/quote]

men tänk dig att Gud skapar tiden. hur kan Gud inte se vad som händer i framtiden? Gud kan se vad som kommer o hända men han skapade oss för att pröva oss o se hur vi reagerar[/quote]

Gud kanske kan se in i tiden, men Gud vill inte påverka oss människor från att kunna påverka framtiden vilket vi gör på ett eller annat sätt. Ärligt övergår detta mitt förstpnd. "in vino veritas"
Återkommer imorgon.

/bmt
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 05 nov 2006 01:46

nej jag tror att Gud inte vill påverka vårt beslut o det som vi gör i framtiden för det är ju ett prov. människorna prövas

nemo

i begynnelsen

Inläggav nemo » 05 nov 2006 03:31

känsla.
känslo-uttryck.
uttryck blir.
blir blir.
blir blir ord.
ord blir känsla.
känslan blir rundgång.
ordet blev långt.
i evighet.
amen :)
=)(

nemo

gudsyn

Inläggav nemo » 05 nov 2006 03:45

även om gud skapat framtiden och ordet framtidsskådande så kanske han inte skådar framtiden. Jag skapar framtid nu, jag skådar in i framtiden nu, jag ser inlägg om mitt inlägg på detta forum. jag skådar icke inlägg om mitt inlägg. Jag skådar att någon gör ett inlägg om mitt tidigare inlägg vilket begyntes med ordet känsla, och just därför.  :)
=)(

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: gudsyn

Inläggav Algotezza » 05 nov 2006 18:01

nemo skrev:även om gud skapat framtiden och ordet framtidsskådande så kanske han inte skådar framtiden. Jag skapar framtid nu, jag skådar in i framtiden nu, jag ser inlägg om mitt inlägg på detta forum. jag skådar icke inlägg om mitt inlägg. Jag skådar att någon gör ett inlägg om mitt tidigare inlägg vilket begyntes med ordet känsla, och just därför.  :)

Gud har inte en linjär tidssyn, bara vi.

A
Algotezza aka Algotezza

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 05 nov 2006 19:45

vad menar du me en linjär tidssyn?

beemte
Kontakt:

Inläggav beemte » 05 nov 2006 20:03

beemte skrev:
mazen skrev:

/bmt

men tänk dig att Gud skapar tiden. hur kan Gud inte se vad som händer i framtiden? Gud kan se vad som kommer o hända men han skapade oss för att pröva oss o se hur vi reagerar[/quote]

Gud kanske kan se in i tiden, men Gud vill inte påverka oss människor från att kunna påverka framtiden vilket vi gör på ett eller annat sätt. Ärligt övergår detta mitt förstpnd. "in vino veritas"
Återkommer imorgon.

/bmt[/quote]

Efter gårdagens årskruvade diskussion kanske jag får toppa med att komma med förljande: "Tänk om Gud är tiden."
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 05 nov 2006 20:26

beemte skrev:
beemte skrev:
mazen skrev:

/bmt

men tänk dig att Gud skapar tiden. hur kan Gud inte se vad som händer i framtiden? Gud kan se vad som kommer o hända men han skapade oss för att pröva oss o se hur vi reagerar

Återkommer imorgon.

/bmt[/quote]

Efter gårdagens årskruvade diskussion kanske jag får toppa med att komma med förljande: "Tänk om Gud är tiden."[/quote]

Absolut, GUD ÄR TIDEN OCKSÅ . Man kan knappast förklra vad tid är, egentligen.. :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Återgå till "Religion och andlighet"