Vad har hänt med folk innan kristendomen etc fanns?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

PseydonymHär

Vad har hänt med folk innan kristendomen etc fanns?

Inläggav PseydonymHär » 01 dec 2006 22:51

Fanns himlen då? Vilka fick komma in då? Eller stod det bara tomt, likt en restaurang innan lunchen?

Jobbigt att få brinna i helvetet i all evighet för att kristendomen/islam etc inte fanns då man levde...:(

Tor

Re: Vad har hänt med folk innan kristendomen etc fanns?

Inläggav Tor » 02 dec 2006 02:15

Har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet men det va en rolig tanke!

Nu kan jag inte alls detta men va det inte så att alla fick komma till himeln innan Gud gav de tio budorden? Från det att han skapade Adam och Eva tills den dagen han gav ut "lagarna" så brydde han sig helt enkelt inte om det... han kanske insåg att det började bli trångt där uppe? ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 02:21

Tor skrev:Har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet men det va en rolig tanke!

Nu kan jag inte alls detta men va det inte så att alla fick komma till himeln innan Gud gav de tio budorden? Från det att han skapade Adam och Eva tills den dagen han gav ut "lagarna" så brydde han sig helt enkelt inte om det... han kanske insåg att det började bli trångt där uppe? ;)

Utan lag - ingen synd. Alla var syndfria då, i tid utan lag - så alla hamnade i himlen. De hade väl lagen i sina hjärtan, behövde inte ha den på stentavlor m.m. De kunde slå ihjäl varandra utan att motivera det med Guds vrede.

A
Algotezza aka Algotezza

Tor

Inläggav Tor » 02 dec 2006 02:22

Däremot hittade jag ett svar (som jag kanske inte själv tror på men...) på fragaprasten.nu

"Hej!
Du tänker logiskt men inte teologiskt. Naturligtvis kunde människorna före Jesus inte känna honom - i vår värld. Ändå gäller räddningen/frälsningen lika väl dem som alla samtida och alla efterkommande. Hur?

Gud har ingen tid. Han är, likaväl igår som idag som imorgon. Vi kan tänka det, men vi kan inte föreställa oss det, eftersom vi är bundna vid våra sinnens föreställningsförmåga.

När Moses frågar efter Guds namn, efter att ha fått uppdraget att föra ut folket från Egypten, svarar Gud "Jag är den 'Jag är', som i hebreiskan betyder: 'Den som tar hand om er, är alltid med er'. Läs 2 Mos 3:13ff.

Jesus är Guds Son. Hans räddning/frälsning är alltså lika aktuellt för alltid, för människorna före honom som efter honom.

Med döden ingår också människan i den tidlösa tillvaron. Man kan alltså mycket väl tänka sig, att också de före Jesus avlidna - enligt vår tidsordning - får en chans att uttrycka sin tro på Jesus, såsom ju också änglarna som inte lever i tiden fick en möjlighet att säga ja eller nej.

Från första början har kyrkan i sin trosbekännelse bekänt denna sin tro: "nedstigen till dödsriket". Åtskilliga ikoner i den österländska kristna traditionen avbildar, hur Jesus "befriar fäderna". De kristna skriftställarna har ofta behandlat detta ämne."

Kiifen

Inläggav Kiifen » 02 dec 2006 04:05

Det jag har svâtr att förstâ är varför handlingar under jordelivet ska avgöra livet i det eventuella dödsriket. Det är som att stoppa en pensel i röd mâlarförg och försöka mâla blâtt. Slutar naturlagarna att fungera i dödsriket?

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 02 dec 2006 13:49

Algotezza skrev:
Tor skrev:Har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet men det va en rolig tanke!

Utan lag - ingen synd. Alla var syndfria då, i tid utan lag - så alla hamnade i himlen. De hade väl lagen i sina hjärtan, behövde inte ha den på stentavlor m.m. De kunde slå ihjäl varandra utan att motivera det med Guds vrede.

A

Nja, kristendomen "skapades" omkring 0 ellerhur? Adam och Eva levde inte direkt omkring år 0, människor har levt i synd mellan Adam och Eva och kristendomen uppkomst alltså (med uppkomst menar jag då människan kunde bli kristen).

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 02 dec 2006 14:00

Tor skrev:Däremot hittade jag ett svar (som jag kanske inte själv tror på men...) på fragaprasten.nu

"Hej!
Du tänker logiskt men inte teologiskt. Naturligtvis kunde människorna före Jesus inte känna honom - i vår värld. Ändå gäller räddningen/frälsningen lika väl dem som alla samtida och alla efterkommande. Hur?

Gud har ingen tid. Han är, likaväl igår som idag som imorgon. Vi kan tänka det, men vi kan inte föreställa oss det, eftersom vi är bundna vid våra sinnens föreställningsförmåga.

När Moses frågar efter Guds namn, efter att ha fått uppdraget att föra ut folket från Egypten, svarar Gud "Jag är den 'Jag är', som i hebreiskan betyder: 'Den som tar hand om er, är alltid med er'. Läs 2 Mos 3:13ff.

Jesus är Guds Son. Hans räddning/frälsning är alltså lika aktuellt för alltid, för människorna före honom som efter honom.

Med döden ingår också människan i den tidlösa tillvaron. Man kan alltså mycket väl tänka sig, att också de före Jesus avlidna - enligt vår tidsordning - får en chans att uttrycka sin tro på Jesus, såsom ju också änglarna som inte lever i tiden fick en möjlighet att säga ja eller nej.

Från första början har kyrkan i sin trosbekännelse bekänt denna sin tro: "nedstigen till dödsriket". Åtskilliga ikoner i den österländska kristna traditionen avbildar, hur Jesus "befriar fäderna". De kristna skriftställarna har ofta behandlat detta ämne."

Det tycker jag var ett undvikande svar av prästen! Hur skulle man kunna uttrycka sin tro då den inte fanns? Kristendomen bygger ändå på treenigheten och blablabla och den fanns inte förrän Jesus kom till jorden.

Tänk va skönt det skulle vara att leva under 1800-talet! Nästan alla var kristna, man hade helt enkelt inget val att inte tro på Gud (nästan iallafall). En fribiljett till himlen tack! Det skulle ju vara värt att ge upp sin mp3-spelare och kabel-tv för en evighet i himmelriket, ellerhur? :)

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 02 dec 2006 14:05

Kiifen skrev:Det jag har svâtr att förstâ är varför handlingar under jordelivet ska avgöra livet i det eventuella dödsriket. Det är som att stoppa en pensel i röd mâlarförg och försöka mâla blâtt. Slutar naturlagarna att fungera i dödsriket?

Vi vet ingenting om dödsriket, allt kan vara möjligt där  :).
Som Gunde Svan sa en gång i tiden: INGENTING ÄR OMÖJLIGT!

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 03 dec 2006 17:35

Kiifen skrev:Det jag har svâtr att förstâ är varför handlingar under jordelivet ska avgöra livet i det eventuella dödsriket. Det är som att stoppa en pensel i röd mâlarförg och försöka mâla blâtt. Slutar naturlagarna att fungera i dödsriket?

Hur menar du egentligen? Utveckla gärna.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Återgå till "Religion och andlighet"