-Ondska är bra!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Inläggav Katana » 28 okt 2006 15:21

sethny skrev:Så det är alltså bara varje individ som kan bearbeta sin ondska , det finns alltså ingen annan som kan bekämpa din ondska i den bemärkelsen ?

Man kan hjälpa andra att bekämpa sin ondska på olika vis. Eller rättare sagt hjälpa andra att hjälpa sig själva att förstå sig på det - vilket är att bekämpa det.

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 15:24

Absolut jag håller med dig!

Men bekämpa den måste man göra själv det finns det alltså ingen annan som kan göra åt en.

Sen att man kan få hjälp med hur man ska gå till väga är ju ett faktum.

Det fungerar precis som all annan lärdom som finns.

Katana

Inläggav Katana » 28 okt 2006 16:05

All lärdom bottnar nog i detta, med att resonera vad som är får/inte får ngt. att fungera. Läran om livet kort och gott.

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 19:47

ja, jag håller med er..
Och med att varje människa tar hand om sin egen sk ondska, så gör man oxå något åt all ondska på hela jorden...det ena ger det andra osv.. :)

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 21:32

Absolut !

Katana

Inläggav Katana » 28 okt 2006 21:37

sethny

Är det skott i pannan eller ett sk. 3:e öga ?

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 22:55

Ett skott i pannan fattar du väl!!

Tredje öga ? phuu va e det för övernatuligt snick snack!

Här håller vi oss till kött och makaroner!!

Katana

Inläggav Katana » 28 okt 2006 23:27

Ok, men hålet är inte komplett ser jag  :D

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 29 okt 2006 11:09

hehe nej det kan hända att kulan saknade kraft att göra ett genomträngande hål  8)

tjabbe

Inläggav tjabbe » 29 okt 2006 12:55

sethny skrev:hehe nej det kan hända att kulan saknade kraft att göra ett genomträngande hål  8)

Mycke snyggt hål må jag säga, det gjorde nog "ganska ont", men förresten, man har ju inga känselnerver innanför skinnet.
Blodigt måste det ha varit i alla fall? Kanske experimentet var ett utslag för "ondska" eller ett försök att få bort densamma ur huvet?

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 29 okt 2006 21:50

Mycke snyggt hål må jag säga, det gjorde nog "ganska ont", men förresten, man har ju inga känselnerver innanför skinnet.
Blodigt måste det ha varit i alla fall? Kanske experimentet var ett utslag för "ondska" eller ett försök att få bort densamma ur huvet?

din teori om denna mycket svåra upplevelse kan var mycket riktig.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 30 okt 2006 15:02

sethny skrev:

din teori om denna mycket svåra upplevelse kan var mycket riktig.

Man kan ju fundera över om de som experimenterade med hålet, också försökte förbereda att sätta dit ett extra öga?? Med den lilla kunskap som folk på den tiden hade, och med influenser från Asien om ett tredje öga, kanske "bonnsmeden" som gjorde hålet, tänkte försöka?
:roll:
Ett koöga kanske skulle passa, eller varför inte ett från en gris Hi.. :)

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 30 okt 2006 17:46

Ett koöga kanske skulle passa, eller varför inte ett från en gris Hi..

Hehe, jaa. och framtänderna tillhörde en gammal get .... :roll:

Tatjana

Inläggav Tatjana » 03 nov 2006 05:31

sethny skrev:
Jag tycker att det är ngt som vi alla borde kämpa för att få bort-inte främja.

Har du några bra sätt att bekämpa denna ondska på ?

Nej faktiskt inte. Men jag tycker inte att den är trevlig iaf  :)
naturligtvis är det ju bra om alla har ett synsätt som inbegriper att ondskan är oönskad-det leder ju (förhoppningsvis) till att man inte uttövar den då.
Jag menar chansen är ju större att man slutar med ngt som man erkänner som dåligt istället för att försöka rättfärdiga sitt dåliga beteende med att få det förklarat som gott.
Om vi lär våra barn att det kommer något gott ur ondskan så kommer det ju leda till att de gör onda saker för att det skall leda till goda saker. Vilket är helvrängt, varför inte göra goda saker direkt istället då?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Tatjana

Inläggav Tatjana » 03 nov 2006 05:51

BenRangel skrev:Om allt va perfekt skulle det va tråkigt som fan då det inte fanns nåt att kämpa mot.

Många bra låtar har tex skivits på revolutions eller protest-tema.
Om alla var nöjda skulle inte några sådana skrivas och musiktexter skulle bli himla trista.

Man mår bra av att bekämpa ondska alltså är det bra att den finns.
Minns tex en gång när jag stoppade en ficktjuv och tack vare det blev kompis med offret och fick en liten applåd av några åskådare.
Hade det inte funnits nån ficktjuv hade aldrig det hänt =P

Jag önskar att jag hade haft ett synsätt som ditt för världen ligger framför dina fötter,medan jag mest snubblar.
Visst är det så att situationer ur sorg kan bjuda på roliga stunder. Men om du tänker efter så var det ju applåden, och det faktum att du gjort en god gärning som gav dig lycka. Hur kan det komma sig att det är ondskan som får credit då? de applåderade för de goda gärningarna inte de dåliga.

Många låttexter som handlar om sorg/elände osv är faktiskt skrivna av människor som lider-likaså är det många lidande som lyssnar på dem.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Religion och andlighet"