Hur kommer det sig att folk är ateister?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 25 feb 2013 22:35

Algotezza skrev:
evasson skrev:En ateist har ingen erfarenhet utav ovillkorlig kärlek, och denne tror inte att det existerar något sådant. Denne säger att inga empirisk bevis för en Gud, och självklart existerar det inga sådana för denne heller.

1. Vad menar du med ovillkorlig kärlek? Föräldrars kärlek till sina barn brukar vara ovillkorlig - barnen behöver inte vara något annat än vad de är för att få den, oavsett om föräldrarna tror på någon gud eller ej.

2. Om det finns empiriska bevis för Guds existens eller ej beror på vad slags gudsbild du har. Alla som tror på någon form av gudomlighet har inte samma gudsbild. Det finns monoteister, polyteister, panteister, deister... för att nämna de vanligaste...

3. Oavsett vilken bild av en gud av något slag vi har snickrat ihop, vilka bevis finns för en sådan varelses existens?

För övrigt fungerar religionen ofta,såväl förr som nu, som ett sätt att skaffa sig andlig makt över andra för att styra deras beteende så man själv kan uppnå det man åtrår, om det så är av materiell, monetär eller sexuella natur - eller bara handlar om behaget i att få andra att tänka och agera som man själv vill.

/Algotezza

Syftade såklart på den Muslimska, Kristna, Judiska Guden... :)

Gud själv har förmodligen en religion, men vilken? Tror knappast att någon av de heliga böckerna är fullständiga Guds religioner snarare ofrivilliga ändringar och kanske omänsklig synd.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 feb 2013 08:38

reflex skrev:
reflex skrev:Egentligen är frågan felaktigt ställd.
Vad man istället borde undra över är varför vi inte alla är ateister.
Vi är ett djur bland andra djur och sannolikt är samtliga andra levande varelser ateister i den meningen att de inte har någon religion.
Varför är då inte alla människor också ateister? Så borde frågan ställas.

Egentligen skulle jag vilja gå ett steg till på den här tankegången.
Varför är människor religiösa?
Är kanske religiositet egentligen en slags sinnessjukdom?
De flesta är överens om att religiösa människor är lika intelligenta som icke religiösa. Ändå köper den som är religös förklaringar som saknar varje förankring
i den upplevda verkligheten och som normalt skulle förkastas av vårt logiska coh ifrågasättande intellekt.
Varför tror vi på den nänniska som påstår sig ha fått uppenbarelser från Gud som han eller hon säger sig ha fått i uppgift att förmedla till "människorna"?
Varför är vi så lätta att lura? Det måste finnas en osäkerhet och otrygghet som skapar ett inre tomrum som girigt suger åt sig och är berett att tro på de
mest fantastiska historier och som samtidigt sätter vårt normala kritiska tänkande ur spel.
Vissa människor är vaccinerade mot religiösa villfarelser medan andra går till ytterlighet och på sätt och vis förlorar sin själ för att isället bli ett redskap för andra.

Svaren står nog att finna i två olika sfärer. Kanske fler, men jag kan se två.

1. Rädsla för döden.
2. Viljan att tillhöra. I det här fallet en kyrka eller ett samfund.

Sen om det finns folk som har "mystiska" upplevelser, grattis. Bra för dem. Må de känna den frid det uppenbarade har gett dem. Vem vet, man kanske får uppleva nåt liknande en vacker dag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 08:53

Anders skrev:
reflex skrev:
reflex skrev:Egentligen är frågan felaktigt ställd.
Vad man istället borde undra över är varför vi inte alla är ateister.
Vi är ett djur bland andra djur och sannolikt är samtliga andra levande varelser ateister i den meningen att de inte har någon religion.
Varför är då inte alla människor också ateister? Så borde frågan ställas.

Egentligen skulle jag vilja gå ett steg till på den här tankegången.
Varför är människor religiösa?
Är kanske religiositet egentligen en slags sinnessjukdom?
De flesta är överens om att religiösa människor är lika intelligenta som icke religiösa. Ändå köper den som är religös förklaringar som saknar varje förankring
i den upplevda verkligheten och som normalt skulle förkastas av vårt logiska coh ifrågasättande intellekt.
Varför tror vi på den nänniska som påstår sig ha fått uppenbarelser från Gud som han eller hon säger sig ha fått i uppgift att förmedla till "människorna"?
Varför är vi så lätta att lura? Det måste finnas en osäkerhet och otrygghet som skapar ett inre tomrum som girigt suger åt sig och är berett att tro på de
mest fantastiska historier och som samtidigt sätter vårt normala kritiska tänkande ur spel.
Vissa människor är vaccinerade mot religiösa villfarelser medan andra går till ytterlighet och på sätt och vis förlorar sin själ för att isället bli ett redskap för andra.

Svaren står nog att finna i två olika sfärer. Kanske fler, men jag kan se två.

1. Rädsla för döden.
2. Viljan att tillhöra. I det här fallet en kyrka eller ett samfund.

Sen om det finns folk som har "mystiska" upplevelser, grattis. Bra för dem. Må de känna den frid det uppenbarade har gett dem. Vem vet, man kanske får uppleva nåt liknande en vacker dag.

Problemet med att studera mystik vetenskapligt är att så få är mystiska, det blir mest en slags sekt annars hade vart positivt starta en vetenskaplig gren som studerar dessa saker.

Detta skulle vara ordentligt med kött på benen för alla religiösa. Tänk dig forskning kring mystik... och sköna teorier likt Isaac Newton.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 10:40

evasson skrev:
Algotezza skrev:
1. Vad menar du med ovillkorlig kärlek? Föräldrars kärlek till sina barn brukar vara ovillkorlig - barnen behöver inte vara något annat än vad de är för att få den, oavsett om föräldrarna tror på någon gud eller ej.

2. Om det finns empiriska bevis för Guds existens eller ej beror på vad slags gudsbild du har. Alla som tror på någon form av gudomlighet har inte samma gudsbild. Det finns monoteister, polyteister, panteister, deister... för att nämna de vanligaste...

3. Oavsett vilken bild av en gud av något slag vi har snickrat ihop, vilka bevis finns för en sådan varelses existens?

För övrigt fungerar religionen ofta,såväl förr som nu, som ett sätt att skaffa sig andlig makt över andra för att styra deras beteende så man själv kan uppnå det man åtrår, om det så är av materiell, monetär eller sexuella natur - eller bara handlar om behaget i att få andra att tänka och agera som man själv vill.

/Algotezza

Syftade såklart på den Muslimska, Kristna, Judiska Guden... :)

Du menar att du talar om den bild man inom islam, kristendom och judendom gör av en eventuellt existerande gud? Beskriver man då sitt trosobjekt på samma sätt inom dessa religioner? De brukar kallas monoteistiska, javisst. Kristna - de flesta som kallar sig så - tror att det finns "tre för en" när det gäller Gud, dvs. man tror på treenigheten, Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Inom islam tar man starkt avstånd från treenighetsläran - detta märks tydligt i vissa suror i Koranen där man ser treenighetsläran som mång-guderi - och inte heller inom judendom ingår i Jesus i gudsbilden. Dessa tre religioner har alltså olika syn på Jesus och därmed olika gudsbilder. Judarna väntar fortfarande på Messias. Islam menar att Jesus var en profet, den näst störste, och Muhammed är den störste profeten. Dessa tre religioner har alltså inte samma gudsbild. Hur vet vi då att de talar om samma Gud när de talar om Allàh, Adonaj och Gud Fader? Vissa menar att det är tre perspektiv på samma gud - men för att kunna säga det utgår vi från att Gud finns - för man kan inte ha perspektiv på något som inte finns. Och utgår vi från att Gud finns, finns det väl inte något kvar att diskutera.

För mig finns den mystika upplevelsen, den har jag erfarit på mitt sätt. Den visar att upplevande utöver det vardagliga och normala är möjlig. Dess medicinska orsak kan vara överskott av något hormon i hjärnan. Men dess subjektiva innebörd - är en inre skatt - som tar sig uttryck i det jag gör och skapar, hur jag förhåller mig till omvärlden. Därmed betyder det något för mig direkt och för andra indirekt. Men jag skapar mig inte något verbalt gudsbeläte av dessa upplevelser. Det behövs inte.

Ett problem med gudsbilden i t.ex. kristen tappning, är att den leder till teodicéproblemet: Hur kan Gud tillåta att hans skapelse lider, far illa, ägnar sig åt onda handlingar, om han är allvetande, kärleksfull och allsmäktig? Svaret kan bli att Gud står över mänsklig logik - och då finns det ju öht inget att diskutera när det gäller Gud, i alla fall inte på ett forum som detta. Man kan definiera om Gud så han inte har alla de tre gudaegenskaperna på en gång. Men kan vi kalla en sådan varelse för Gud? Man kan mena som Martinus och Spinoza att lidandet/mörkret är nödvändigt för att vi skall kunna uppfatta dess motsats, ljuset och saligheten, ty utan kontraster kan vi inte uppleva. Och visst, ingen kan se och läsa svarta bokstäver mot svart botten. Men frågan blir då om lidandet måste vara så djupt och omfattande som det varit och är på denna jord.

evasson skrev:Gud själv har förmodligen en religion, men vilken? Tror knappast att någon av de heliga böckerna är fullständiga Guds religioner snarare ofrivilliga ändringar och kanske omänsklig synd.

Om du menar att Gud har en religion och religion betyder att tro på ett högre väsen (än en själv) måste du mena att Gud har en Gud, kanske att det finns en hierarki av gudar. Då kan man väl logiskt sett gå nerför denna stege och göra varelser på alla steg till gudar, även ner till oss själva. Det är precis vad Jesus menar:

Joh 10:34f
Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas."

Den mest demokratiska gudsbilden är i så fall att var och en av oss är gud i sitt liv och i sitt upplevelseuniversum, sin livsupplevelse,den högsta instansen vid skapandet av det egna ödet i samspel och samverkan, fredlig eller krigisk, med alla andra. Men för att den ekvationen skall gå ihop krävs både reinkarnationsprincipen och karmalagen som eviga fakta. Utan dem är det slump och godtycke som råder i världen. Vissa av oss är fast i återvändsgränder, vissa är utnyttjade och plågade av andra. Vi tycks vara gudar och djävlar på samma gång, för oss själva och varandra. Är det inte dags att vi blir människor och medmänniskor?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 12:36

Algotezza skrev:Den mest demokratiska gudsbilden är i så fall att var och en av oss är gud i sitt liv och i sitt upplevelseuniversum, sin livsupplevelse,den högsta instansen vid skapandet av det egna ödet i samspel och samverkan, fredlig eller krigisk, med alla andra.

Du säger det själv, Gud låter dig leva och njuta ifall du är intresserad utav det eller plåga dig själv. Finner dock denna diskussion tråkig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 12:45

evasson skrev:
Algotezza skrev:Den mest demokratiska gudsbilden är i så fall att var och en av oss är gud i sitt liv och i sitt upplevelseuniversum, sin livsupplevelse,den högsta instansen vid skapandet av det egna ödet i samspel och samverkan, fredlig eller krigisk, med alla andra.

Du säger det själv, Gud låter dig leva och njuta ifall du är intresserad utav det eller plåga dig själv. Finner dock denna diskussion tråkig.

Ja, det kan jag så väl förstå att du gör. Det krävs två för att det skall bli en diskussion. Du är uppenbarligen inte intresserad. Då lägger vi ner vårt samtal. Bra va...?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 13:01

Algotezza skrev:Då lägger vi ner vårt samtal. Bra va...?

Nej, det är inte bra då går vi miste om varandras insikter och intelligens.

Varför bråkar folk Algotezza på denna planet? Ungefär som schack, svart möter vitt och Gud är då den som suttit reglerna och den som utformat pjässernas utseenden osv... vi är schack-spelarna som väljer sida. Vi har själva valt att vara på denna planet och slåss.

Sedan konkurrerar religionerna med varandra, men det kan göras på ett fredligt sätt. Ondskan kan man inte samarbeta med, dom är våra fiender, som skall besegras. Låt oss spela schack nu? :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 13:38

evasson skrev:

Det gläder mig att du vill fortsätta! :D

evasson skrev: Varför bråkar folk Algotezza på denna planet? Ungefär som schack, svart möter vitt och Gud är då den som suttit reglerna och den som utformat pjässernas utseenden osv... vi är schack-spelarna som väljer sida. Vi har själva valt att vara på denna planet och slåss.

Sedan konkurrerar religionerna med varandra, men det kan göras på ett fredligt sätt. Ondskan kan man inte samarbeta med, dom är våra fiender, som skall besegras. Låt oss spela schack nu? :)

Jag är inne på att konflikter och olika åsikter som möts eller krockar kan vara väldigt utvecklande om man finner sätt att mötas och samtala på fredlig väg och om båda parter är redo att ge och få, villiga att kompromissa om det handlar om t.ex. fördelning av materiella resurser. Det gör det inte har, här handlar det om andliga resurser, andligt kapital...

Det var ett tag sedan jag spelade schack med min yngste son...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 13:44

Algotezza skrev:
evasson skrev:

Det gläder mig att du vill fortsätta! :D

evasson skrev: Varför bråkar folk Algotezza på denna planet? Ungefär som schack, svart möter vitt och Gud är då den som suttit reglerna och den som utformat pjässernas utseenden osv... vi är schack-spelarna som väljer sida. Vi har själva valt att vara på denna planet och slåss.

Jag är inne på att konflikter och olika åsikter som möts eller krockar kan vara väldigt utvecklande om man finner sätt att mötas och samtala på fredlig väg och om båda parter är redo att ge och få, villiga att kompromissa om det handlar om t.ex. fördelning av materiella resurser. Det gör det inte har, här handlar det om andliga resurser, andligt kapital...

/Algotezza

Jag ser oss inte som Gudar, utan mer som spelare. Spelets utgång bestämmer mycket vi, men Gud som vet allt kan förutse utgången av spelet. Du är inte min fiende.

Vi kan inte råda över Universums lagar. Jag tänkte studera andlighet med sufier, eller kanske rabbis vill säga att jag inte har så mycket andligt kapital att dela med mig utav.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 14:14

evasson skrev:
Algotezza skrev:Jag är inne på att konflikter och olika åsikter som möts eller krockar kan vara väldigt utvecklande om man finner sätt att mötas och samtala på fredlig väg och om båda parter är redo att ge och få, villiga att kompromissa om det handlar om t.ex. fördelning av materiella resurser. Det gör det inte har, här handlar det om andliga resurser, andligt kapital...

/Algotezza

Jag ser oss inte som Gudar, utan mer som spelare. Spelets utgång bestämmer mycket vi, men Gud som vet allt kan förutse utgången av spelet. Du är inte min fiende.

Vi kan inte råda över Universums lagar. Jag tänkte studera andlighet med sufier, eller kanske rabbis vill säga att jag inte har så mycket andligt kapital att dela med mig utav.

Självklart är vi inte fiender. Jag är inte ens säker på var våra åsikter divergerar särskilt mycket. Mycket kan handla om olika sätt att använda språket. Skillnader på ytan...

Att se livet som ett spel där man gör drag och motdrag är en aspekt på tillvaron. Själv ser jag tillvaron i sig som en potential man själv gör något av. Man kan se allt som ett skådespel, som en kommunikation mellan sig själv och omvärlden eller Gud. Man kan använda livet som inspiration för olika kreativa aktiviteter, inom musik, konst, litteratur, film - såsom faktiskt sker...

Livet i denna värld är oss givet - det är något som är som vi inte kan resonera bort - vad sedan livet får för innebörd, berättelse, dokusåpa, schlager, spel, teater... beror på oss själva vad vi vill och vad vi för tillfället och sikt önskar oss, känner för, är sugna på...

Naturen och allt annat jag upplever inspirerar mig till låtar, texter och bilder.

Jag hade det man kan kalla en mystik upplevelse i augusti 2011 som ledde till en andlig kris. Det är alltid omvälvande att möta det man kan kalla det gudomliga. Att sedan den medicinska vetenskapen kallade det spontan överproduktion av dopamin är ju sant ur dess perspektiv. Men detta perspektiv är bara ett av många man kan anlägga på oss människor och livet och det säger därmed inte hela sanningen om vare sig os eller livets. Det finns fler perspektiv och dimensioner. Ja, i själva verket oändligt många.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 17:13

Själv mediterar jag aldrig Algotezza. Tycker man skall försöka vara så självständig som möjligt i sin andliga utveckling. Ibland sitter jag och ber för andra, är förmodligen ovanligt begåvad andligt eller ser ut över havet. Conny Larsson mediterade mycket, kanske gör han det fortfarande. Han skrev ju en bok om de nu avlidne Sai Baba och Maharashi Yogi.

Var inte orolig för vad andra säger, en del saker är inte orsakade av dopamin överskott.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 21:19

evasson skrev:Själv mediterar jag aldrig Algotezza. Tycker man skall försöka vara så självständig som möjligt i sin andliga utveckling. Ibland sitter jag och ber för andra, är förmodligen ovanligt begåvad andligt eller ser ut över havet. Conny Larsson mediterade mycket, kanske gör han det fortfarande. Han skrev ju en bok om de nu avlidne Sai Baba och Maharashi Yogi.

Var inte orolig för vad andra säger, en del saker är inte orsakade av dopamin överskott.

Jag mediterar inte särskilt ofta. I princip aldrig, någon gång för att se om det fortfarande funkar. Jag ber desto oftare. Har en särskild böneformel. Kan be och samtidigt tänka på annat. Automatiserat.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 26 feb 2013 22:04

Jag ber också undermedvetet, en kvinna lärde mig detta. Många problem hade jag med min andlighet men sedan började jag be inombords mer eller mindre hela tiden och lovprisa Gud. Böner såsom Vägled mig på den välsignade vägen...

Det glädjer mig att du är Kristen likt mig. Min tjänst till Kristna är att försöka ta reda på vilken väg inom Kristendomen leder till mest välsignelse, och såklart leva därefter.

Detta är min tjänst, därefter vill jag inspirera andra att själv söka vägar som leder till mest välsignelser för dem oberoende utav religion.

Min dröm är att det startas en ny slags gren som studerar dessa saker.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 27 feb 2013 22:43

Hälsar Fredrik[/quote]

kanske har du rätt...jag tror dock att en tro på Gud, i stor utsträckning, påverkar just detta...eller vad tror du? enligt min mening kan man inte tro på Gud (åtminstone kristendomens Gud) och inte samtidigt bete sig kärleksfullt mot sin omgivning.
FREDRIK
Jag känner inte någon som uttryckligen tror på Gud så jag vet ej om de är trevligare och kärleksfullare än de jag känner. Är det så att samhället i de länder där religiositeten är mer utbredd än i Sverige är kärleksfullare och trevligare än här?

Hälsar Fredrik[/quote]

Ok, ingen?...det gör iofs jag...men människors personliga erfarenheter av saker och ting är sällan ett bra mått på vad som är sant...jag tänker mer ur ett teoretiskt perspektiv...

Religiositiet är ett svårt ord...skulle säga att det är få länder i världen som är mer präglade av kristendomen än Sverige...och i det här fallet syftar jag inte på användandet av ritualer, ceremonier o dyl. Ritualer och ceremonier är och har alltid varit till för människor...de skapar en känsla av samhörighet (som de flesta tjatar om) men framförallt, tror jag, att de skapar de en känsla av närhet...ungefär på samma sätt som ett övergångsobjekt...ett otryggt barn som inte har sin mamma närvarande blir trygg av en "snuttefilt" den förknippar med mamman...en "otrygg" människa som tror på Gud känner sig tryggare om man kan göra Gud mer "närvarande" genom att förknippa honom med speciella ritualer och ceremonier. Som jag ser det är dock detta inte ett tecken på stark tro, mer hur "trygg" man är i sig själv, sina värderingar och sin tro.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 27 feb 2013 22:51

REFLEX
Här tycker jag att du har fel. Helge Fossmo till exempel trodde tydligen på Gud. Det finns garanterat massor av liknande exempel. Det går alltid att resonera sig fram till ett sätt att rättfärdiga onda handlingar trots att man tror på Gud.[/quote]

Jag håller inte med dig...det är omöjligt. Menar du att en person tror på "Gud" bara för att den själv säger det? kan jag säga att jag tror på demokrati och samtidigt förespråka diktatoriska metoder? trodde Helge på Gud? jag vet inte...men kan man tro att den finns en allsmäktig kraft som har möjlighet att bestämma ditt öde och samtidigt agera i direkt motsats till detta? högst tveksamt...tror du att du kommer dö genom att ställa dig framför en lastbil på en motorväg och samtidigt har en stark livslust, kommer du inte att ställa dig framför den...gör du det ändå kommer jag nog hävda att du inte alls tror att detta kommer döda dig...eller att din livslust inte är så stark som du inbillat dig.

Återgå till "Religion och andlighet"