cogito skrev:When Jesus calls people to "repent," to "metanoia," could it be that he means: "Change your thought-processes and go beyond your mind's present state of limitations"?
Tack för metanojan cogito! Jag ska njuta av Ioa Annes i fulla drag senare idag och jämföra med bibel 2000.
Tatjana skrev:Matteus skrev Matteusevangeliet omkring 41 v.t
Du hävdar alltså att Matteus är det äldsta evangeliet? Alla källor jag sett menar att Matteus bygger på Markus, och Markus dateras till betydligt senare än år 41. Dessutom finns spår av Jerusalems förstörelse i Matteus - en händelse som inträffade år 70.
Det är dock troligt att evangelierna sammanställdes under lång tid och att det fanns fragment på många håll och kanter mycket tidigare. En del av dessa fragment (t.ex. bergspredikan) kan t.o.m. dateras till före Jesu födelse.
Tatjana skrev:The New Encyclopedia Britanica (76 band 10 sid 145 Macropaedia)

Med "utomkristliga källor" syftade jag på historiker som var samtida med evangelisterna utan att vara kristna. Vad kan man läsa om i Macropaedia-referensen?
Tatjana skrev:Intressant är att Paulus författade galaterna (i Korinth) omkr 55v.t
Den dateringen stämmer med vad jag läst om, men jag har inte lyckats få fram så exakta tidpunkter. Kan du rekommendera någon källa? Varifrån fick du t.ex. Gal-dateringen?
Tatjana skrev:Lukas var ju ingen apostel men var mycket god vän med aposteln Paulus.
Vad har du för definition av apostel? Anser du att Lukas, dvs. författaren till Apg, också skrev Lukasevangeliet som första verk?
Tatjana skrev:Det är först i Antiokia som Saul och Barnabas blir kallade kristna (11:26)
Just, och ska man va petnoga står det (Apg 11:26):
Och det var i Antiokia som lärjungarna först begynte kallas »kristna»
Man får förmoda att "begynte kallas" avser att folk överlag där och då började kalla lärljungarna för kristna. Trots att flera då trodde på Jesus är det alltså lärljungarna som kallas för kristna - smorda, invigda i Jesu ärende. Sedan spred sig förmodligen termen (bl.a. med Paulus missionsresor) och fick den betydelse den har idag.
Men Apg förtäljer inte vem det var som började kalla dem för "kristna". Låt säga att det var folk i allmänhet - var fick de då själva "termen" ifrån, vem hittade på den? Ja, Paulus och Barnabas var ju i Antiokia vid det aktuella tillfället, så det verkar troligt att det var någon av dessa män som fick folk att börja kalla dem kristna. Antagligen talade sig Paulus varm för "Jesus Kristus", och så började folk kalla dem "kristna". Tycker du det verkar rimligt?
Tatjana skrev:42% av innehållet i Matteusevangeliet finns inte med i de andra evangelierna. Här finns även bergspredikan. Herodes lät döda alla pojkar under två års ålder.
Om många av de andra evangelierna tagit intryck av Matt (som du menar är äldst), vore ju det märkligt att vart och ett av dem valt bort så mycket att hela 42% inte återfinns i något av dem. Om Matt däremot kom efter Mark och Joh är det inte förvånande att flera tillägg gjorts jämfört med dessa texter. Bergspredikan bygger på gamla judiska dokument. Man har funnit texter som är i stort sett identiska med bergspredikan i Qumrangrottorna, daterade till ca 100 år f.Kr. Bergspredikan utan Jesus? Det finns naturligtvis flera förklaringar, t.ex:
1) Jesus höll aldrig någon bergspredikan och författaren till Matt tillfogade traditionell judisk visdom i efterhand när han skrev evangeliet
2) Jesus höll en bergspredikan och återgav fritt traditionell judisk visdom - guldkorn ur lagen som han fann väsentliga
Ingen annan samtida källa omnämner Herodes barnamord. Matt är den enda som nämner en sådan betydande och fruktansvärd händelse. Man tycker att någon annan skulle nämnt något så oerhört om det verkligen inträffat. Man kan också tänka såhär: Om det inte inträffade, vad var då författarens intention med att tillfoga det stycket?
Tatjana skrev:matt 12:1-50, 26:1-27:66, mark 3:5, 7:34, 8:12, 10:21,
! 9:36, 10:13-16
Jag förstår inte hur dessa hänvisningar är relevanta som kommentar på min slutsats att Paulus inte nämner att de apostlar han har kontakt med har träffat Jesus personligen. Han säger t.ex. aldrig "När jag mötte Jakob, som ju är Jesus broder, berättade han om vilken fantastisk förkunnelse Jesus gav på berget...". På samma sätt påstår aldrig evangelisterna att de själva skulle tagit del av vad de beskriver - de tycks snarare betrakta sig själva som en slags redaktörer.
Att det sedan i evangelierna berättas att Jesus haft fysisk kontakt med andra människor är givetvis uppenbart. Däremot har jag inte någonstans i NT träffat på att någon som
hållit i pennan skrivit att han själv mött Jesus. Det finns inget av typen "Igår låg
jag till bords med Jesus, och han med mig", eller liknande. Hur ser du på det?
Tatjana skrev:Nu får jag gnugga geniknölarna igen....
Jag med! Jag är så tacksam för alla dina kommentarer.

Tatjana skrev:Inte mest rätt: detta är sanningen.
Whatever, det står såhär i alla fall:
filipperna 1:9-10 skrev: Och därom beder jag, att eder kärlek må allt mer och mer överflöda av kunskap och förstånd i allt, så att I kunnen döma om vad rättast är
Tatjana skrev:Synd betyder att man missat sitt mål.
Vilket i detta fall är samma sak, eller hur? Grek. "hamartano" har som primär betydelse att "vara utan del i", men kan också betyda att missa målet, att missta sig, att avvika från vägen och så vidare. På lättfattlig svenska kan man sammanfatta detta med att vända Gud ryggen.
Tatjana skrev:Vad betyder då detta?
Det är mycket möjligt att Upp likställer himlen med Jerusalem, jag har inte läst den än.
Tatjana skrev:Gud lovar människorna att de kan få bli "hans folk" och att de skall få uppleva ett lyckligt tillstånd utan synd och död, ett sådant tillstånd människan åtnjöt innan syndafallet.
I livet efter detta kanhända? Eller tror du att lustgården är/var en plats på jordens yta?
Tatjana skrev:Jesus svarade på frågan vart människan kom ifrån. Joh 8:23 jesus kom från andevärlden men som han sade gjorde inga andra människor det.
Mja, läs versen i sitt sammanhang så kanske du förstår min tokning bättre:
Joh 8:21-25 skrev:Sedan sade han till dem: ”Jag går bort, och ni kommer att söka efter mig, men ni skall dö i er synd. Dit jag går kan ni inte komma.” Judarna sade då: ”Tänker han ta sitt liv, eftersom han säger att vi inte kan komma dit han går?” Han sade till dem: ”Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder.” De frågade: ”Vem är du då?” Jesus svarade: ”Varför talar jag alls till er?
"Ni ska dö i er synd". Hamartano, som vi diskuterade ovan. För att de inte är i Gud, och Gud inte i dem - för att de missat målet - kommer de inte att leva "om än de dör". Jesus ser med befogad pessimism på deras möjligheter att göra något åt saken. Men om vi nu ser himlen som något inre istället för något yttre är heller inte kommentaren att de ska dö i synd för att de "tillhör denna världen" (dvs. de är inte ett med Gud utan har vänt honom ryggen). Dom tror inte på "jag är den jag är", Herren och hans räddare. Kommentaren "Varför talar jag alls till er", visar ju just att det är någon vits med att Jesus talar till de som har öron att höra med. Alla som vill kan komma till himlen, men vill man leva i synd så dör man i synd. Att Jesus sedan är ett mer utvecklat andligt väsen än människor överlag är ju inget konstigt i sammanhanget.
Tatjana skrev:David som omtalas som en man i överrensstämmelse med gud kommer inte att stiga upp till himlarna apg 2:34.
Himlarna? Jo, kanske någon av himlarna, men han kommer inte att själv att sitta på Guds tron och vara Herrens högra hand, vilket är vad Petrus predikar om i Apg 2. Jag ser det som en gradskala - himlar om du så vill - där dopet ofta är det första steget (eller
var det åtminstone på den tiden).
Tatjana skrev:De hebreiska skrifterna pekar på ett återställande av paradiset här på jorden Dan 7:13, 14 (vad betyder detta för dig Joh 5:28, 29?)
Jag förstår inte vad dessa hänvisningar har att göra med saken om himlen refererar till en andlig punkt i människan eller en geografisk punkt utanför.
Tatjana skrev:Skillnaden på dig och mig är att jag läserdet som står och blandar inte in vad jag själv tycker eller tänker.
Det betvivlar jag. Det är oundvikligt att inte tolka en så mångtydig text som Bibeln, ja vilken text som helst förresten. Jag tror mer på att vi med olika bakgrunder närmar oss texten från olika håll och därför ser vi annorlunda på den. Men eftersom jag ännu inte har någon stark kristen övertygelse utan en ganska allmän trosuppfattning är jag öppen för nya tankar OM de har en stabil grund att stå på. Jag har hellre få men starka grundpelare i min tro än en rad motsägelsefulla "fakta". Förutom en så god historisk/vetenskaplig grund som möjligt söker jag givetvis efter sådana grundpelare som förklarar mycket av bibelns besynnerligheter och gör dem begripliga på ett någorlunda rationellt plan.
Tatjana skrev:Jepp, återkommer.
Tack för det. Själv hoppas jag kunna återkomma med nya fynd ur Joh 1 inom kort.
Tatjana skrev:Visst kan vi tolka olika ord olika eftersom vi läser olika översättningar av bibeln, låt oss säga att min tolkning av ordet är felaktig eller snarare att du uppfattar den på ett visst sätt, skulle inte hela historien falla då du inser att syftet med hans död försvinner.
Vad är syftet med din död, Tatjana? Jösses, denna kristendomens besatthet av DÖD istället för LIV. Är det inte rimligare att tänka sig att Jesus framförallt hade ett syfte med sitt liv? Låt mig säga såhär: Om Judas inte gjort vad han gjorde, tror du verkligen att alla kristna då gått miste om Jesus löften? I så fall borde ju de kristna dyrka Judas - utan honom vore frälsningen omöjlig! Nej, just detta tycks mig vara en typisk "svag grundpelare" som orsakar mer förvirring än den reder upp.
Det är ju just detta som är grejen: Jesus har inte dött för att vi ska få förlåtelse för våra synder, han har LEVT för att vi ska få förlåtelse för våra synder. Hela Jesu förkristligande, hans smörjning (som börjar med att han får smörj av Johannes) var den andliga pionjärinsats som gjorde det möjligt för folk att vandra i hans fotspår. I detta ingår givetvis lidandet och korsfästelsen också, men det är synd (i samma bemärkelse som fariséerna ovan) att göra kristendomen till en dödskult.
Tatjana skrev:1.Moselag= liv för liv
2.Den siste adam
Se det hela som en vågskål.
Detta är ett av kristendomens stora "misstag", som naturligtvis var en avsiktlig tolkning av texterna som levt kvar i översättningar allt sedan dess. Syftet med tolkningen är att förslava och förtrycka individen för att skapa makt. Man får ingen makt över andra om man hävdar att religionens galjonsfigur strävade efter allas lika värde.
Tatjana skrev:Han är kungen, fredsfursten och den främste prästen. han vill bli kallad så.
Jesus är själv mycket förtegen om vem han är och svarar inte ens hans domare rakt ut att han är Messias, utan säger bara "det har du själv sagt". Han kan ju inte ljuga och säga nej, men han vill heller inte höja upp sig själv. Det är ju just att förnedra sig själv som är vitsen med korsfästelsen.
På återseende!