Islams kaerna

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 28 aug 2007 23:20

Såg av en händelse nu att den här tråden väckts en gång i tiden och det var ju en lite jobbig slutkommentar där av Tractatus.

Frågorna i tråden är dock fortfarande aktuella. Påståendet om suran att döda sin kvinna fick jag höra från en asyrisk arbetskamrat på en annars muslimskt dominerad arbetsplats jag jobbade på vid tiden för trådskapandet. Han drevs mycket, liksom andra assyrier, av den dåliga behandling de fått i sina muslimska uppväxtländer i allmänhet och att hans farfar som var präst blivit ihjälskjuten i kyrkan under en predikan av en islamist utan rättslig följd i synnerhet.

Jag är ingen korankännare och därför startade jag tråden. För mig verkar det fortfarande inte osannolikt att ursprungstexten i suran som inledde tråden kan vara mer lik min första post i tråden än den/de allmänna västliga tolkningarna/översättningarna som presenterats senare. Liksom det inte är uteslutet att det är översättningarna som assyrien hänvisade till som är de 'utecyklande' översättningarna.

Jag har fortfarande också intrycket att Islams starka växt nu och genom åren har kommit sig av att religionen verkat så aggresivt för att barn födda av muslimska män blir muslimer. Liksom att muslimska kvinnor som väljer sin egen väg och skaffar barn med ickemuslimer bokstavligt talat hotas till livet. Skulle gissa på att det därför i sverige kanske är fem gånger så vanligt med förhållandet muslimskt uppväxt mann - ursprungssvensk kvinna än det motsatta.

Mitt foerslag aer att vi moeter detta med stoed och oeppenhet. Ge naagra hundra miljoner kronor om aaret till muslimerna foer att stoedja dem i sin religionsbyggnad. Oeppenhet foeder oeppenhet och samtidigt som vi stoedjer religionens spridning oeppnar vi upp terroristaemnenas sinnen saa att deras kraft flyter ut i foervirring.

får också stöd i DN ledaren 'Manifest för en ny upplysning'

I Danmark har Politikens före detta chefredaktör, den oförtröttlige liberalen och humanisten Herbert Pundik, startat en insamling för en dansk moské. Ett av syftena är att förhindra att en saudiarabisk finansiering som skulle ge de mer reaktionära krafterna inom islam större inflytande över det muslimska livet i Danmark.

Det är också en handling i upplysningens anda.

DN 2/3 2006

Så Tractatus,
kan du utveckla din innehållslösa tråkningskommentar med lite kunskap som motsäger mig?

Återgå till "Religion och andlighet"