hovnarr skrev:Allsmäktig är så oändligt
Allsmäktig är ett attribut hos Gud som definierar hans förmåga till att förverkliga möjligheter, eller
möjliga världar om man så vill.
Oändligheter är någonting annat. Betydelsen av en
faktisk oändlighet (man delar ofta in dem i två typer,
potentiella och
faktiska) är något i stil med:
en mängd som består av medlemmar som är lika stora som mängden självt. Den
faktiska oändligheten är en ganska absurd tanke, frågan är om den överhuvudtaget är metafysiskt möjlig, rent syntetiskt.
Guds allmakt behöver egentligen inte vara så diffust. Den klassiska tanken är att detta innebär att Gud kan förverkliga alla
möjliga världar (V). Alltså om vi tänker oss ett påstående (P) så finns det åtminstone en av (V) som Gud kan förverkliga. T.ex. så är det i denna värld - vad jag vet - inte möjligt att färdas snabbare än ljusets hastighet. Men det är möjligt att det finns en annan värld där man kan färdas snabbare än ljusets hastighet, det är ju ingen
logisk nödvändighet att man inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet. Alltså finns det en av (V) i vilket man kan färdas snabbare än ljusets hastighet.
[Som parantes skall det kanske nämnas att många religionsfilosofer gärna vill ändra på def. en aning. T.ex. om Gud har skapat fria varelser så är det
logiskt omöjligt att förverkliga en av (V) som strider mot dennes val och samtidigt låta varelsen vara fri. Att Gud är allsmäktig betyder inte att Gud kan göra
allting, utan snarare att Gud kan göra allting som är
möjligt, att gå emot logikens lagar är själfallet omöjligt även för Gud. (Sedan kan man ifrågasätta om något som går emot logikens lagar verkligen
är något. ]
hovnarr skrev:.../... låt oss likna den vid något - approximera den med något definit.
I förhållande till en kackerlacka, skulle jag kunna kalla människan allsmäktig. Ja faktiskt, är inte människan en gud för kackerlackan?
Då undrar jag, har du försökt uppenbara dig för en kackerlacka? Fick kackerlackan då kunskap om dig? Om du trampade ihjäl kackerlackan, kanske kackorlackorna skulle bilda en gudamyt om en Ond Straffande Stövel. Skulle du känna dig förstådd då, av dessa kackerlackor?
För det
första så är det väldigt problematiskt att överföra våra kunskapsteoretiska funderingar på kackerlackor. Jag har väldigt lite kännedom om hur kackerlackors kognitiva förmåga fungerar. Men jag förstår din poäng, så låt oss anta at kackelackor kan få kunskap om saker och ting, d.v.s. de kan 1. tro ett viss påstående (P) är sant 2. Ha goda skäl att tro att (P) är sant. 3. Om sedan (P) är sant så har kackelackan kunskap om (P). (1-3, från den klassiska kunskapsdefinitionen).
Om kackelackor kan ha kunskap och dessutom kan erhålla denna utifrån empiriska observationer, så ser jag inga som helst problem med att uppenbara min existens för en kackelacka. Varför skulle jag inte kunna detta?
Sedan så måste vi också tänka på att jag är en fysisk varelse, en klassisk egenskap som tillskrivs Gud är ju att han är icke-fysisk. Något som är icke-fysiskt kan inte uppenbara sin icke-fysiska existens på fysiskt vis (möjligen kan han bevisa andra egenskaper, men inte egenskapen att vara icke-fysisk). Därför kan empiriska observationer aldrig på ett säkert sätt bevisa Gud, eftersom det enda man upptäcker genom sådana observationer är fysiska objekt.
Men empiri är ju inte enda vägen till kunskap, som tur är för vi väl säga, annars hade vi ju inte heller kunnat lita på att empiri var en väg till kunskap

.