sapientia skrev:Självklart kan man förklara fenomenet religiositet i grupppsykologiska termer osv. "Vi skapar oss en gud för att vi behöver en gud". Däremot är det lite väl pretentiöst att säga att du har svaret, oavsett hur mycket psykologi du har läst. Jag håller med om att det till stor del är troliga förklarningar, men det är en annan sak. Plus: om man ändå visste hur en människas psykologi fungerar...
Jag pratade om hur programmering i en religion fungerar, inte gudstro. Gudstro är något annat.
Gudstron bygger på andra saker. Det finns ett begrepp kallat transcendens, dvs känslan av att något är större än en själv. Vi har i våra tankar förmåga att formulera ganska mycket och en beskrivning av något kan ofta vara mycket större än en bild. Skräckböcker bygger på vår förmåga att kunna skrämma oss själva, därför lyckas de bättre än skräckfilmer som kanske visar något vi inte är rädda för. När vi ges idén "tänk dig något stort, jättestort, långt större än dig själv", så kan vi tänka oss det, men vi erkänner sedan att tanken är så stor att vi inte ens klarar av att formulera den.
Alla fem världsreligionerna innehåller transcendenta element. De tre monoteistiska pratar om skaparguden. Hinduismen pratar om Brahman som är konstruerad något annorlunda.
Andra saker vi kan ha svårt för att greppa är "universum", "mänskligheten" etc. Det är något romantiskt över det.
Jag lägger inga bud på vilken, om någon, av dessa förslag som är rätt. Eftersom vi inte kan veta vad som sker utanför vår uppfattningsförmåga så dumpade jag idén att någon kan veta eller ens ge bra förslag för vad som finns där.
Sen vet vi ganska mycket om hur en människas psykologi fungerar.