Religionen nedvärderar människovärdet?
Moderator: Moderatorgruppen
- LJUSUPPLEVELSE
JemyM skrev:Antikens gudar var ju den tidens såpopera.
Säkert för vissa ...
Men hos många stora tänkare där detta fanns dokumenterat kunde man höra att de hade stor respekt för gudarna , men inte nödvändigtvis rädsla...
Vart jag vill komma är att det e rädslan som används mer i dagens religioner och det gör dem till mer nedvärderande....
Du hade kunnat råka ut för eviga plågor även på den tiden ...men det skulle mkt mer till...
Inte bara att du gick m grannens fru eller ens tänkte på grannens fru tex...
Att döda kunde också vara motiverat o du kunde ha gudarnas godkännande o allt...
Det fanns en större frihet där , men religionen var mer elitistisk , inte för alla....
Kanske närmare evolutionsprincipen , den starkaste o smartaste hade lättare för att överleva o klara sig bra...
Det var bara några tankar kring detta...kristendomen o islam e så uttjatade...
Hinduismen börjar verka intressant nuförtiden , faktiskt intressantare än buddhismen som jag hade en liten flört med för många år sedan...
Jag snackade m en indier för några veckor sedan ,(hans son e en av de allra bästa schackspelarna i Sverige i sin åldersgrupp , precis som min son ) ,o han menar på att du kan om du vill skapa dig en egen gud o följa det han står för ....
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Återgå till "Religion och andlighet"