Islam den människo diskriminerande religionen
Moderator: Moderatorgruppen
Inför naturen har vi alla samma värde för den värderar inte.
Vi får leva en stund och sen kommer vi att dö.
Vi människor skapar värden, och Inte många skyddar grannes familj före sin egen.
Vi har olika värden, vi slåss i arbetsmarknad och de med sämre utbildning får ofta sämre job.
Kristna värderar nog sin egen religion egna mer än grannen islam.
Detta sker på individuellt plan.
För att skydda den enskilda individen så har vi skapat mänskliga rättigheter.
Detta är en kontroll för att en stat eller land inte ska få agera som den vill.
Och vi försöker ge alla samma möjlighet. men detta sker på nationell nivå.
Så vi måste sätta egna värderingar för muslimer och kristna,
det gör inga lagar eller regeringar åt dig eller mig.
Sen är det fullt legalt att kritisera en religion, Iran ville få det till att bli rasism i senaste toppmötet om rasism som tyvärr blev ett litet fiasko i sig. Tycker du illa om muslimer så är det din fulla rättighet (idag) att uttrycka det.
Jag tycker synd om personer som för ut sina åsikter på ett fundamentalt eller extremistiskt plan,
jag tror dessa är väldigt osäkra i sin egen religion och tro.
Vi får leva en stund och sen kommer vi att dö.
Vi människor skapar värden, och Inte många skyddar grannes familj före sin egen.
Vi har olika värden, vi slåss i arbetsmarknad och de med sämre utbildning får ofta sämre job.
Kristna värderar nog sin egen religion egna mer än grannen islam.
Detta sker på individuellt plan.
För att skydda den enskilda individen så har vi skapat mänskliga rättigheter.
Detta är en kontroll för att en stat eller land inte ska få agera som den vill.
Och vi försöker ge alla samma möjlighet. men detta sker på nationell nivå.
Så vi måste sätta egna värderingar för muslimer och kristna,
det gör inga lagar eller regeringar åt dig eller mig.
Sen är det fullt legalt att kritisera en religion, Iran ville få det till att bli rasism i senaste toppmötet om rasism som tyvärr blev ett litet fiasko i sig. Tycker du illa om muslimer så är det din fulla rättighet (idag) att uttrycka det.
Jag tycker synd om personer som för ut sina åsikter på ett fundamentalt eller extremistiskt plan,
jag tror dessa är väldigt osäkra i sin egen religion och tro.
sailaways skrev:Islam är förenligt med satanism, ju.
Tycker det är mest tydligt i denna religion, då dem "bäddar in" sjalar och olika frihetstecken som något fult. Fattar ni?
islam är en vacker religion på många sätt... det är FEL av dig att likna islam med satanism, det är faktiskt totalt FEL!
wasalam (med fred)
nuddle 2010, förorten, Sweden
Conditions
Nikah is based on several conditions. When these conditions are fulfilled, then a man and a woman are proclaimed as husband and wife and can live together and carry on their marital duties. These are some of the conditions that must be fulfilled:
Giving free consent to the marriage personally or through a close relative like father (called Wali). A man and woman say in clear voice three times that they accept (name of the person and his/her father name is called) as their husband/wife.
The amount of Haq-e-Mahr (similar to the biblical mohar) is agreed upon, announced, and paid to the bride at the spot or paid in the near future. Haq-e-Mahr is money given to the bride from the groom as a form of insurance should unfortunate circumstances arise.
Two adult free muslim men witness the ceremony.
The nikah is publicised or advertised widely.
Societal role
The nikah contract requires the consent of both parties very strictly if they are adults. There is a tradition in some Muslim countries, to pre-arrange a marriage for young children. However, the marriage still requires consent of the concerned man and woman when they reach adulthood when the wedding actually goes ahead. Islam does allow divorce (talaq) so this contract is revocable. Marriage is seen as a necessity in Islam and is seen as helpful in avoiding zina (extramarital sex/adultery) or cruelty. A marriage which is carried out unofficially without informing the public is called nikah urfi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikah
Ok, finn ett allvarligt fel i texten ovan. Se det som en utmaning.
Nikah is based on several conditions. When these conditions are fulfilled, then a man and a woman are proclaimed as husband and wife and can live together and carry on their marital duties. These are some of the conditions that must be fulfilled:
Giving free consent to the marriage personally or through a close relative like father (called Wali). A man and woman say in clear voice three times that they accept (name of the person and his/her father name is called) as their husband/wife.
The amount of Haq-e-Mahr (similar to the biblical mohar) is agreed upon, announced, and paid to the bride at the spot or paid in the near future. Haq-e-Mahr is money given to the bride from the groom as a form of insurance should unfortunate circumstances arise.
Societal role
The nikah contract requires the consent of both parties very strictly if they are adults. There is a tradition in some Muslim countries, to pre-arrange a marriage for young children. However, the marriage still requires consent of the concerned man and woman when they reach adulthood when the wedding actually goes ahead. Islam does allow divorce (talaq) so this contract is revocable. Marriage is seen as a necessity in Islam and is seen as helpful in avoiding zina (extramarital sex/adultery) or cruelty. A marriage which is carried out unofficially without informing the public is called nikah urfi.
sailaways skrev:nuddle skrev:sailaways skrev:Islam är förenligt med satanism, ju.
Tycker det är mest tydligt i denna religion, då dem "bäddar in" sjalar och olika frihetstecken som något fult. Fattar ni?
islam är en vacker religion på många sätt... det är FEL av dig att likna islam med satanism, det är faktiskt totalt FEL!
wasalam (med fred)
nuddle 2010, förorten, Sweden
Du säger, fred - men ser på mitt sk "FEL"...
Allah, när han visade mig, tog mig tillbaka till vaggan. Dvs, påvisade själva störningen i mitt utvecklingslinje/utv.historia och gav mig kraft att leva där. (mörker)
Vad ljuset gud gör, är att förverkliga det snarare, dvs lysa upp och låta mig gå vidare.
(Möjligtvis är det svårt att förklara skillnaden på Allah, och vad andra gudar gör på ett förståndigt sätt. ??? )
ps. Det är alltså skillnaden på mörk och ljus syn jag försöker förklara. ds.
1. satanism är en övervägande INDIVIDUELL religion, där man ser till individ-nyttan
2. islam är en övervägande KOLLEKTIV religion, där man ser till helhets-nyttan
tack för mig
nuddle
2010
sweden
masalam
sailaways skrev:nuddle skrev:nuddle,
nuddle landet
år 3405
Kirgikstan
land, krig-i-stan... (vad är det för barntjoller, nuddle?) Tja, varför inte fred och en integrering av världsreligionerna? Alla är en och samma människa. Samma själ.
ja, det var muhammeds tanke också, att förena alla människor, under ett land, för muhammed tyckte att vi alla var 1 med gud... men han lyckades inte, varken de kristna eller judarna ville joina han i så stor utsträckning till islam... synd, de hade förenat världen :)
nuddle,
flingor med youghurt
sweden 2010
Zokrates skrev:Conditions
Societal role
Jag markerade i fetstil, ser du något nu då?
Återgå till "Religion och andlighet"