Maria Magdalena, Jesus hustru?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 sep 2012 19:30

freddemalte skrev:Ok, Pilatus
Jag tolkade dig som att du menade att "folk inte skulle visat sådant intresse för detta om han inte hade funnits", men det kanske var en lite förhastad tolkning. Sorry för det. Jag nöjer mig med detta nu. Huruvida han har funnits eller ej är egentligen egalt för mig.
Hälsar Fredrik

Det är ingen fara, Fredrik. Några slutgiltiga bevis tror jag inte går att finna. Ännu mindre att Maria Magdalena skulle varit hans hustru.

Nu ifrågasätts ju även Karen Kings omdöme om papyrusfragmentet. Litet märkligt att hon yttrar sig om hon inte har skriftexperter med sig som undersökt fragmentet. Hennes anseende kommer att bli allvarligt skadat om hon inte gjort sin hemläxa ordentligt.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 sep 2012 15:58

Pilatus skrev:Karen King professor vid Harvarduniversitetet i USA granskar ett papyrusfragment från 300-talet som nämner 'Jesus hustru'. Papyrus-fyndet är troligen från Egypten och skulle kunna vara ett utdrag ur ett evangelium.

Det finns sedan början av kristendomen en debatt om huruvida Jesus var gift med Maria Magdalena, och om hon var en kvinnlig lärjunge. Karen King sa vid en kongress i Rom, att dokumentet inte belägger att Jesus var gift.

Vem behöver fru om man har tolv lärjungar?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 sep 2012 16:55

Algotezza skrev:Vem behöver fru om man har tolv lärjungar?

Njae, jag vet inte Algotezza. Maria Magdalena har alltid framställts som en mycket vacker kvinna av konstnärerna.

Bild

Konstnären heter Piero di Cosimo (1462-1521), målningen kan ses på Galleria Nazionale d'Arte Antica, Rom
Bilden ovan är ett klipp ur en temperamålning som visar en läsande Maria Magdalena. Målningen är daterad till 1490-talet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 24 sep 2012 18:35

Johan Ågren skrev:Om inte Jesus funnits så hade vi likväl skapat något liknande. Det är en arketyp som uppstår i alla kulturer; en projektion av ett samhälles moraliska strävan. Vi behöver ingen Jesus, vi är fullt kapabla att nå samma förståelse själva.

Det är inte kristendomen som gett oss vår moral, utan vår moral som gett upphov till kristendomen. Sedan har det uppstått en massa mambojambo för att kunna ge moralen objektiv bärighet, och där gick det jäkligt snett. Dåligt filosoferande helt enkelt.

Iden om "barbarer" är en nidbild. Det finns naturfolk som har/hade utvecklad moral utan kristendomens inflytande. Ondskan kom i dessa fall med kristendomen.

Filmtips: http://m.imdb.com/title/tt0091530/

Det får mig att tänka på ironi, för jag minns när jag inte visste vad det betydde, snart förstod jag, men jag minns att det var lite svårt, alltså varför skulle man säga något man inte menar, man måste nå en viss mognadsålder för att förstå hur ironi används, och jag tänker på att hela samhället kollektivt hela tiden håller på att brottas med svåra språkliga och mentala, verklighetsuppfattnings-mässiga problem, det börjar alltid med att någon tänker en ny tanke och först är motståndet mot den nya tanken väldigt stort, "hur kan du tro så fel, hur kan du va så dum!", och alla lyssnar till de som skriker högst, dvs alla har fel, nästan alla åtminstone, oförståelserna och de negativa illusionerna blommar ut till en grotesk köttätande växt, men nytänkaren kanske lyckas övertyga någon och tillsammans smider de snart planer på en kupp som ska ställa samhället upp och ned och få det att utvecklas, det här kanske låter som en saga.

Användarvisningsbild
Plattfot

Inläggav Plattfot » 09 sep 2013 09:38

Eller, vem skrev Johannesevangeliet?

På denna tråd har ingen varit sedan i fjol. Alla är upptagna med Jaget och medvetandets referens och skriver helt obegripligt om det. Medvetandet är en osynlig orm vi har i pannan, precis som faraonerna http://bochrister.bloggo.nu! På svenska kallas den Blicken och används till att peta folk i ryggen. Den stoppas även gärna ned i urringningar. Det var lite begriplig information. En orm i urringningen fattar alla, det mår bra där nere. Den trivs sämre i en transformerad illusion eller i en atomär kvadrantböj med deltavågor, eller vad det nu var!

Nå! Nu ger vi oss på Josuas flickvänner. Jesus är ett grekiskt namn, det hette han inte! Är det någon, som säger att Diana gifte sig med Karl? Ingen översätter namnet Charles!

I Johannesevangeliet anges aldrig författarens namn. Rubriken sattes dit sekler efter tillkomsten. Författaren säger sig vara den älskade lärjungen och anger, att hen går några steg efter, när de är på promenad. Det är inte den enda egendomligheten.

De olika versionerna av NT (1917, 1981 och andra) är fyllda med noter och ordförklaringar. De innehåller "starka fornkyrkliga traditioner" som berättar, att det är författaren, som är den i evangeliet överallt förekommande namnlöse lärjungen. I så fall går hen några steg efter vid två tillfällen. Läs själva!

Omskrivningarna blir ganska omfattande, när namnet inte får anges på den älskade. Det är ett uppseendeväckande hysch-hysch. Hen är ganska intim, och lutar sig bakåt mot chefen vid den sista måltiden, för att fråga det som Petrus inte vågar fråga om. Vid gripandet är hen naken under ett löst tygstycke.

Hade hen hetat Johannes hade hen inte varit mycket mer än tretton år. Johannes avled tidigast år 95. Det här var ca år 30 eller möjligen tidigare. Herodes dog år 4 f.Kr., så vår tideräkning börjar troligen sju år för sent. Medeltidens munkar var dåliga på att räkna och de hade dåliga text-källor. Det finns även en historia i evangeliet som åldersbestämmer bröderna Jakob och Johannes.

Antydd intimitet var belagd med dödsstraff i Mose Lag. Man kunde dock inte, trots ansträngningar, finna några hållbara anklagelser mot den gripne. För romarna var sådant OK, men behövde man argument bland judarna, hade det varit en godbit. Missionen bland judarna hade omintetgjorts: "Sådana avskyvärda hedniska romerska ovanor vill vi inte ha!"

Johannes var yngre son till fiskaren Sebedaios, som till skillnad från båt- och husägaren Petrus var lönarbetare. Fattig! Den älskade var bekant med översteprästen! Hen pratar in Petrus på översteprästens gård, där Petrus skiter på sig inför frågan, om han också är den mannens anhängare. Att hen är det, skiter översteprästens Gestapo i.

I Sagan om Elektronen Elvis https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=17469 beskrivs detaljerna mer noggrant och med hänvisningar till bibelverserna. Där framförs hypotes om den älskades sociala tillhörighet. Flicka som skulle giftas bort med någon gammal rik och mäktig gubbe fick god utbildning, för att bli kultiverad värdinna.

Översteprästen kunde behöva en sådan. Och med hans position dög bara flicka typ Hollywoodmodell. Men hon rymde! Hon hittade karismatisk man med hyfsat utseende och kunde utan risk återvända. Hon var ju använd och stämplad som hora. Oberörbar. Det var bara tjänstefolket som ville prata med henne. I övrigt är det ganska märkligt, att vi kan misstänka Hollywood för att förkunna sanna bilder av bibliska personer.

Evangeliet är det enda, som är skrivet av en bildad person. Sådant syns i texten. Läs det och se om du kan klura ut hur Johannes kan åldersbestämmas! Kan de ha hamnat i en sådan situation, som berättelsen beskriver, om han och hans äldre bror varit vuxna? Det tror jag inte.

Återgå till "Religion och andlighet"