Vad är Jaget ?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Vad är Psykosocial sjukdom?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 21:32

SigurdV skrev:Du MÅSTE börja tänka : Mer eller mindre sjuk... Visst KAN allt vara smittat ...
Men det verkligt farliga är sjukdomens akuta stadium när folk dör som flugor.

Visste du att schizofreni tillfälligt lindras av antibiotika?
Det vi inte vet KAN vara vad som helst?
Kanske sjukdomen är eller förmedlas av en bakterie?
IGEN: ERKÄNN Psykosocial sjukdom!
Sätt igång forskning!
NU!

Faktum är att vi hade haft det avsevärt mycket bättre om vi levt i hyddor än vår nuvarande destruktiva livsstil med ett redan förstört klimat där forskning säkert dödat lika många som både samhällssystem och religioner gjort.

SigurdV

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:46

Strålöga skrev:
SigurdV skrev:Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?

Vad spelar det för roll. Islam och Kristendom förespråkar fred på flera ställen i sina böcker. De förespråkar kärlek fred och att leva i harmoni med sin tro., Det är utövarna som gör fel vilket även många gjorde på böckernas tid.
Vi som inte ingår i någon av grupperna kan nog finna resultatet intressant? Men är det inte så att den som är med i någon grupp GÖR ALLT för att undersökningen inte ska äga rum?
Handen på hjärtat nu =P~

SigurdV

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:50

OM alla är smittade och mer eller mindre sjuka
kommer ingen att vilja forska i sjukdomen...
De VILL ju inte själva bli friska!
De vill inte erkänna att sjukdomen finns.
Det är människan eller samhället det är fel på ;)
(Hm... hur KAN jag påstå det här?)

Antic

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 21:54

SigurdV skrev:OM alla är smittade och mer eller mindre sjuka

Det största felet hittar du i det system vi byggt upp som styr oss alla idag. Du är lika mycket slav under det som jag, tyvärr. Dock bör man vara medveten om det, och kritisk.

SigurdV

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:55

Antic skrev:
SigurdV skrev:OM alla är smittade och mer eller mindre sjuka

Det största felet hittar du i det system vi byggt upp som styr oss alla idag. Du är lika mycket slav under det som jag, tyvärr. Dock bör man vara medveten om det, och kritisk.

Felet är en sjukdom säger jag och du vill INTE få det bevisat!
Fördjupa dig lite i begreppet: Är gruppvåldäkt exempel på sjukdomen?
Eller är det samhällets fel?

SigurdV

Känsloparasiter...

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 22:09

Ni har nog inte hört historien om den sjuka myran?
Det finns en parasit (sant: googla gärna ...öh Pilatus har du hittat det än.)
Som börjar sin livscykel som ägg i tarmen på en ko.
Den följer med ut i världen med avföringen och kläcks där.

En myra som kommer för nära blir parasitens värddjur och den lyckas,
forskningen vet visst ännu inte HUR...inte så viktigt? ... påverka myrans
känslosystem (säger JAG) : Åh! Så INTRESSANT det där grässtrået är ...känner myran,
man kanske skulle ta en liten paus i jobbet? Och myran klättrar upp till toppen av strået...

Jobba? NÄ! Titta vilken utsikt...Där kommer en ko?
Än sen? Vem bryr sig?
Och myran blir uppäten tillsammans med grässtrået.
Parasiten i myran transporteras till tarmen och lägger sina ägg...

Tänk om myran TVINGAT sig att gå till doktorn i stället?

SigurdV

Vad styr Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 22:20

Varkrn myrot eller människor förstår i hur hög grad de styrs av sina känslor.
Vi tror vi är förnuftiga och att vi låter oss övertygas av sakskäl.
Men ...öh...sorry folks... SÅ ÄR DET INTE!

Jag har undrat om ens Psykologerna förstår detta? :smt020

Antic

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 23:10

Svarar med ett citat från min egenskrivna ordlista...

"PSYKOLOG - En person som skall hjälpa en stackars människa som skådat hopplösheten och traumat från en position i den verkliga världen utanför den stora illusionen, samt hittat sig själv, och sedan hjälpa denne person tillbaka till sitt liv som "produktiv icke ifrågasättande kopia" inom den konstruerade samhällsrealismen som enbart handlar om förbestämda mönster och mallar uppsatta av systemet, så att denne person kan bli "normal" igen."

Och en känga till de "kloka"

PROFESSOR - Oftast en person som är totalt monoton och enkelspårig eftersom han har fått ägna hela sin tid åt bara en enda sak...det som han är professor i.

En känga till politiken

POLITIKER - "Utsedda ledare" genom "demokratiska val" där styret i realiteten inte är det minsta demokratiskt och där de valda politikerna skall följa en fast redan bestämd mall i tron att de tänker och gör något på egen hand men där systemet bestämmer allting i bakgrunden och där riksdagstalen är lika mycket trött rutin som att gå på toaletten efter lite för mycket kaffe.

Samt en känga till lagen

POLIS - Betalda personer som utsetts till att hålla ordning därför att folk inte klarar detta på egen hand. Likt ett dagis får dessa "utsedda" säga till folket när de inte klarar av att sköta sig själva utifrån de premisser och lagar som tagits fram av de (av systemet) styrda politikerna. För att citera Oscar Wilde, "Regler är till för idioter, vi andra använder sunt förnuft".

SigurdV

Vad är livet?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 23:32

Det där var kul ...du försöker smita undan ämnet med hedern i behåll ser jag :lol:

Dysorganism

Vad styr Jaget ?

Inläggav Dysorganism » 05 sep 2013 23:33

SigurdV skrev:Varkrn myrot eller människor förstår i hur hög grad de styrs av sina känslor.

Jag ser myror ungefär som små robotar. Om verligheten inte stämmer med deras programering är de förlorade. Myror tar ibland fel på sitt eget doftspår och en myrstig och går i cirklar tills de dör. De hittar hem genom att räkna sina steg. Om man förlänger eller kortar ner en myras ben går de vilse och dör. Lyckligtvis kompenserar myrorna förlusterna genom att föda upp många larver. Jag tror att bara däggdjur, fåglar och möjligen bläckfiskar har det vi uppfattar som känslor.

Antic

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 23:35

Sigurd

När du läser det där så kan du säkert lista ut min syn på samhället vi lever i. Jag har inga högre tankar om det och tycker att det bästa vore att allt brakade samman så fort som går istället för att ge konstgjord andning till något som ändå är dömt att gå under.

Konsumtionssamhället som även blivit informations/övervakningsamhället var rena vansinnet från början och har orsakat mer lidande än något annat. Förstört klimat, depressioner, världskrig, fattigdom, egoism, skövling och orättvisor.

Om inte det är sjukt, vad skulle vara?

SigurdV

Vad styr Jaget ?

Inläggav SigurdV » 06 sep 2013 00:11

Dysorganism skrev:
SigurdV skrev:Varkrn myrot eller människor förstår i hur hög grad de styrs av sina känslor.

Jag ser myror ungefär som små robotar. Om verligheten inte stämmer med deras programering är de förlorade. Myror tar ibland fel på sitt eget doftspår och en myrstig och går i cirklar tills de dör. De hittar hem genom att räkna sina steg. Om man förlänger eller kortar ner en myras ben går de vilse och dör. Lyckligtvis kompenserar myrorna förlusterna genom att föda upp många larver. Jag tror att bara däggdjur, fåglar och möjligen bläckfiskar har det vi uppfattar som känslor.

Känsla är ett intensionellt begrepp och dess extensionella motsvarighet är emotion eller instinkt. Den fanns som emotion redan vid livets början. Det är lite kvar att reda upp innan vi förstår ;) Min poäng är att medvetandet är något som uppkom för att modifiera instinkts-styrningen. Det som återstår av instinktstyrningen i människan är känslorna.

SigurdV

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 06 sep 2013 00:14

Antic skrev:Sigurd

När du läser det där så kan du säkert lista ut min syn på samhället vi lever i. Jag har inga högre tankar om det och tycker att det bästa vore att allt brakade samman så fort som går istället för att ge konstgjord andning till något som ändå är dömt att gå under.

Konsumtionssamhället som även blivit informations/övervakningsamhället var rena vansinnet från början och har orsakat mer lidande än något annat. Förstört klimat, depressioner, världskrig, fattigdom, egoism, skövling och orättvisor.

Det är känsloparasiten i dig som säger det där.
Du tittar nu på grässtrået! Men den har lite rätt! Universum är FULLPACKAT med liv så det gör just inget om jordens ekosystem kraschar. Livet är ingen sjukdom... det ingår i universums reproduktiva system. (Enklast är att se livet som pollen.)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 06 sep 2013 09:09

SigurdV skrev:
Antic skrev:Sigurd

Det är känsloparasiten i dig som säger det där.
Du tittar nu på grässtrået! Men den har lite rätt! Universum är FULLPACKAT med liv så det gör just inget om jordens ekosystem kraschar. Livet är ingen sjukdom... det ingår i universums reproduktiva system. (Enklast är att se livet som pollen.)

mycelier, mykorrhiza...

Och vi är som svamparnas fruktkroppar - till för att föröka oss, livet.

Livets mening kanske kan formuleras så här: det gäller hålla den egna organismen vid liv samt det egna släktet. Allt annat är underhållning. Tidsfördriv.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Antic

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 06 sep 2013 09:17

På det här sättet gör vi det definitivt inte utan ger oss själva raka vägen till total självutplåning. Det vi gör är rena vansinnet lika mycket som det är ett regelrätt kollektivt självmord. Jag följer klimatet ganska noga och ser vart det snabbt är på väg mot.

Återgå till "Religion och andlighet"