Tore skrev:[b]onosendai.
Det är en fin smått romantisk bild du presenterar, jag vill gärna förstå den bättre om du vill förklara. Frågan om Gud nu existerar utanför detta universum eller innanför ger oss ett problem vid antagandet att Gud är innanför universat... Nämligen att han då är beroende av skapelsen och måste då antas ha skapats också vid Big Bang. Om Gud var en del av sin skapelse så måste du ju vara eviga båda, hur kan båda skaparen och skapelsen vara lika eviga? Varför behövs en skapare då?
Att göra ansatsen -Gud är utanför universum, ger oss trygghet då Gud troligen är inte skapt av någon energi som vi känner till. Man vill så ogärna presentera Gud som någon kropp eller något som begränsas, något som inte går tillsammans med ansatsen då vi vet att universums massa är ändligt.
Att ordet Gud förknippas med en vitskäggig gubbe, är inget universiellt. Synd att Gud fått denna gestalt i västvärlden. Du snackar om DET, säger du. Är det någon sorts emanationsteori? Är det Spinoza du är inne på?
Om nu Gud finns eller DET som du vill kalla det. Tror du inte att DET har skapat allt för en mening? Vad tycker du meningen är då? Kan inte någon religion bland de som finns vara rätt?
==================
Tore.
Hej Tore,
du ser Gud som han vore en skapare och inte delaktig i den verkligheten som vi kallar det. Att han satte igång något som nu bara snurrar och visst, det är helt rimlig förklaring.
Vi är alla olika, därför att vi gemensamt är lika. En olikhet kan inte uppkomma ur ingenting alls, i så fall kan två olikheter randomiserat bli exakt likadana, vilket är omöjligt. Jag ska förklara närmare:
Gud har inte skapats av Big Bang. Gud (helheten) var Big Bang, den har sedan slagits itu och lämnat pusselbitar till det som en gång var, fragment alla går runt och bär på.
Se det som en enda stor tårta, delad i mindre bitar. Bitarna kommer alla vara olika, liksom vi människor. En tårtbit (om den kan tänka) kan bilda sig en uppfattning genom kontakt med andra vad vi en gång var. Vi kan omöjligen veta exakt vad, då alla kräver en anslutning i den såkallade poolen av medvetande, som religioner valt att kalla Gud / Allah / Brahman. Jag har valt att kalla detta Det, därför att Det går inte ta på och skapar inga bilder.
Hoppas det hjälpte litegrann iaf.
Jag brukar ha denna diskussionen irl då den är fruktansvärt jobbigt att förmedla via text.