Vad är Jaget ?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

ingenar

Vad är Jaget ?

Inläggav ingenar » 08 mar 2013 16:50

ingenar skrev:
Sceptisk skrev:Det finns inget jag. "Jag" är ett ord vi använder för ordningens skull och av bekvämlighet så vi slippet peka på oss själva och beskriva allting vi pekar på. Dock så finns det inget "jag" i någon egentlig bemärkelse.

Vad fint att det inte finns något jag, då finns inte själviskheten, jag först andan.
Värden är räddad!

Om det nu varit så !

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 16:56

Vad menar du med att det inte finns något jag? Jag tycker om att sy, gör du det? Finns du?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2013 17:19

lynx skrev:Vad menar du med att det inte finns något jag? Jag tycker om att sy, gör du det? Finns du?

Det beror väl på vad man menar med jaget. Det kan ju betyda personligheten eller den fasta punkten i ens upplevande, en evig substans, jaget i Freuds teori. Det kan emanera ur kroppens fysiska processer. Det upplöses eller upplöses inte när vi dör.

Här pågår ibland stundtals rätt meningslösa diskussioner där man inte talar om vad man menar med de begrepp man använder. Ofta kan man se att olika åsikter i olika frågor beror på att man inte använder orden på samma sätt. Men man kan också se diskussionerna här mer som emotionell poesi än förnuftsmässigt och logiskt präglade filosofiska diskussioner.

Trots allt är det rätt kul att vara här...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 17:24

Ja, jag - JAG - tycker också att det är kul att vara här, även om det här stället ibland - ur mitt perspektiv - (det här är inte riktat till dig sceptisk) förefaller mer wacko än låsta dårhusplaceringar jag varit på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 08 mar 2013 17:34

lynx skrev:Vad menar du med att det inte finns något jag? Jag tycker om att sy, gör du det? Finns du?

Jaget är en abstraktion av det vi identifierar som den egna personens minnen, känslo- och viljeliv, i en viss mening en hypostas. Men det är ju inte något självständigt "jag" utan borde ju räknas som en del av hela vår fysiska och mentala existens. För vem avses om man halkar på en isfläck och utbrister: "Aj, nu gjorde jag mig förskräckligt illa där bak!" Personen ifråga tvivlar inte ett ögonblick på vem som fick ont. "Jag, fick ont!" tillägger hon.
Moderator

Användarvisningsbild
evasson

Vad är Jaget ?

Inläggav evasson » 08 mar 2013 17:38

Pilatus skrev:

Jaget är en abstraktion av det vi identifierar som den egna personens minnen, känslo- och viljeliv, i en viss mening en hypostas. Men det är ju inte något självständigt "jag" utan borde ju räknas som en del av hela vår fysiska och mentala existens. För vem avses om man halkar på en isfläck och utbrister: "Aj, nu gjorde jag mig förskräckligt illa där bak!" Personen ifråga tvivlar inte ett ögonblick på vem som fick ont. "Jag, fick ont!" tillägger hon.

Tror det handlar om att du är en rationalist.
Inte existerar en dator..

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 17:41

Vadå "abstraktion"? Inte självständigt... nej, no man is an island. Influenser som vindar, men vi är olika vindpinade.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2013 17:54

Vi har inte ett jag. Vi är ett. Det är rubbet av vad vi kan, gör, har gjort, vill göra. Allt fysiskt, allt psykiskt. Allt vi upplever. Allt vi skapar. Det sträcker sig till horisonten och vidare. Men här vid näsroten är min jagkänsla starkast. Jaget och duet är ett. Möts alltid. Har sex och kommunikation ihop. Sex är både samtal och samlag.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 17:59

Jag (!) ser oss också som en gemensam organism - mänskligheten. Det förhindrar inte att mitt jag existerar, eller? Vari skulle motsättningen ligga?

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 18:06

Får mig att tänka på "man-perspektivet" som JAG ibland tycker används i ett väldigt konstigt distanserande syfte som JAG inte förstår. JAG såg på några avsnitt av... hette det Spårlös eller något sånt, men det handlade iallafall om adopterade barn som sökte sina biologiska föräldrar. Osedvanligt (enl min referensram) ofta uttryckte de sig med "man" istället för "jag".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 08 mar 2013 18:33

lynx skrev:Vadå "abstraktion"? Inte självständigt... nej, no man is an island. Influenser som vindar, men vi är olika vindpinade.

Algot är pedagog och duktig på att förklara. Jag trodde jag förklarade att jaget inte är något ting i sig, ett eget väsen som finns där inne i huvudknoppen och kikar ut mot omvärlden. Vårt jag/vår person är allt vi är.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 08 mar 2013 18:40

evasson skrev:
Pilatus skrev:Jaget är en abstraktion av det vi identifierar som den egna personens minnen, känslo- och viljeliv, i en viss mening en hypostas. Men det är ju inte något självständigt "jag" utan borde ju räknas som en del av hela vår fysiska och mentala existens. För vem avses om man halkar på en isfläck och utbrister: "Aj, nu gjorde jag mig förskräckligt illa där bak!" Personen ifråga tvivlar inte ett ögonblick på vem som fick ont. "Jag, fick ont!" tillägger hon.

Tror det handlar om att du är en rationalist. Inte existerar en dator..

Jo, du har säkert rätt i din iakttagelse. Men då det gäller datorn är den endast ett föremål, inte ett agerande subjekt med vilja och avsikter. Att få en dator att simulera ett sådant förhållande kallas ett turingtest: Alan Turing menade att om en människa konverserar med en maskin och inte kan avgöra om det är en maskin eller människa, uppfylls kriteriet för mänsklig intelligens.
Moderator

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 18:44

JAG tycker inte om gin. JAG tycker inte om vitpeppar. JAG vet att det finns DU som gör det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 08 mar 2013 18:57

lynx skrev:JAG tycker inte om gin. JAG tycker inte om vitpeppar. JAG vet att det finns DU som gör det.

Dålig gin är hemsk, men det finns gin som är mycket god och cocktails med gin som är fantastiskt goda, t ex Singapore Sling.

Bild
Moderator

Anne

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 08 mar 2013 19:02

JAG tycker inte om Singapore heller, även om JAG har ett par blommor därifrån som JAG gillar :)

Återgå till "Religion och andlighet"