Jaahaaa. Jag befann mig nog för nära fysikens lagar för att komma ihåg att jag är i ett filosofiforum.
(Av någon anledning blir jag lite dyster när vi talar om detta och tänker på hur stackars Marvin fick utstå baksidan av denna teori i Liftaren).
Ödet
Moderator: Moderatorgruppen
Fysikens lagar och filosofins spekulationer
JennyMaria skrev:Jaahaaa. Jag befann mig nog för nära fysikens lagar för att komma ihåg att jag är i ett filosofiforum.
(Av någon anledning blir jag lite dyster när vi talar om detta och tänker på hur stackars Marvin fick utstå baksidan av denna teori i Liftaren).
Klart man kan klä det i mer fysiska termer om man vill och behärskar det (vilket inte jag gör). Det finns ju idéer hos en del fysiker om att vissa partiklar skulle kunna röra sig "bakåt" i tiden, åtminstone i kortare intervall. Hela vägen tillbaka till Big bang skulle väl kräva lika mycket energi som ryms i universum. Kort sgat, väl "framme" hade det inte funnits "krut kvar" att starta. Men det krävs kanske ingen initial energi?
Liftaren handlar väl om just rubbad balans och dess ödesdigra konsekvenser innan balansen återställs genom att Adams skrev sina böcker.
A
Algotezza aka Algotezza
hej JennyMaria, du påstår att det finns något som påvräka tiden inna nuet.
och om detta stämer, då skulle det ävern stäma att man kan resa fram i tiden, för då finns det inget fram eller då tid, för allat skulle då kunna har osakat av något fårn tiden innen nu, eller efter nu, hur nu mena :)
och att allt som du gör kan då även påvärka dom andra värdrana ?
allt håller i hopp, som en väv, men varje tåd har sin egen väg. gen väven
jo men om alla partiklar betersig som så skulle det inte behöve så mycket engisk från vraje, utan bara lite lite gran fårn alla, och då skulle även det kunna fotlöpa,
det kanse är så att det är vi som står stilla i tiden, och det är tiden som går från oss,?
och om detta stämer, då skulle det ävern stäma att man kan resa fram i tiden, för då finns det inget fram eller då tid, för allat skulle då kunna har osakat av något fårn tiden innen nu, eller efter nu, hur nu mena :)
För att lösa problemet tänker man sig "parallella universa" eller ett "kosmiskt träd" av möjligheter där alla möjligheter alltid realiseras, tänkt från en viss tidpunkt, medan man själv som individ bara kan röra sig "utmed en gren, en linje"
och att allt som du gör kan då även påvärka dom andra värdrana ?
allt håller i hopp, som en väv, men varje tåd har sin egen väg. gen väven
Det finns ju idéer hos en del fysiker om att vissa partiklar skulle kunna röra sig "bakåt" i tiden, åtminstone i kortare intervall. Hela vägen tillbaka till Big bang skulle väl kräva lika mycket energi som ryms i universum. Kort sgat, väl "framme" hade det inte funnits "krut kvar" att starta. Men det krävs kanske ingen initial energi?
jo men om alla partiklar betersig som så skulle det inte behöve så mycket engisk från vraje, utan bara lite lite gran fårn alla, och då skulle även det kunna fotlöpa,
det kanse är så att det är vi som står stilla i tiden, och det är tiden som går från oss,?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
?
Kiifen skrev:Det finns inga svar, bara val.
Var det ett svar?
"Du skall inte bry dig om vad andra säger."
A
Algotezza aka Algotezza
-
JennyMaria
Fig, jag tror, just nu, inte på att det finns andra världar. Men jag har trott det förr!
Att det finns flera dimensioner tror jag personligen inte är mer komplicerat än att vi inte förstår allt vi ser - men att skärmen ändå står på bordet framför mig och att stjärnor föds och dör. Jag tror inte att det sitter en antiJennyMaria nånstans och att jag kan resa till henne och få ett helt nytt relationsproblem att tampas med. Kanske kommer jag tro det igen, en dag.
Men maskhål låter som en spännande teori, hoppas jag slipper undan bara.
Att det finns flera dimensioner tror jag personligen inte är mer komplicerat än att vi inte förstår allt vi ser - men att skärmen ändå står på bordet framför mig och att stjärnor föds och dör. Jag tror inte att det sitter en antiJennyMaria nånstans och att jag kan resa till henne och få ett helt nytt relationsproblem att tampas med. Kanske kommer jag tro det igen, en dag.
Men maskhål låter som en spännande teori, hoppas jag slipper undan bara.
Det tro jag nogg inte häller. det var så som jag menade
mena att det som du göra här i detta univasum som vi känder till även påvärka alla andra som finns men kanse inte så som du tro,
om man ska följa någon tiori här :)
mena att det som du göra här i detta univasum som vi känder till även påvärka alla andra som finns men kanse inte så som du tro,
om man ska följa någon tiori här :)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
-
Dktr_Faustus
- Kontakt:
så för att samanfatta och återknyta lite till ämnet och dessutom se så att man inte fått allt om bakfoten:
Ödet existerar till den mån att det "förflutna" påverkar nuet och nuet det förflutna och även då det framtida nuet? Man står inte maktlös men det finns oändliga faktorer som ständigt styr/påverkar oss? Detta är i varje fall överens med den teorin om ett universum som ni beskrivit?
Ödet existerar till den mån att det "förflutna" påverkar nuet och nuet det förflutna och även då det framtida nuet? Man står inte maktlös men det finns oändliga faktorer som ständigt styr/påverkar oss? Detta är i varje fall överens med den teorin om ett universum som ni beskrivit?
The one in the middle
Dktr_Faustus skrev:så för att samanfatta och återknyta lite till ämnet och dessutom se så att man inte fått allt om bakfoten:
I mitten av ditt upplevelseuniversum finns du själv, inte Gud, och du är enväldig i detta ditt upplevda universum, utan att alltid inse det. Ditt ödes suverän. Liksom i princip, alltså. Sällan i sak.
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"