Andlighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Andlighet

Inläggav Algotezza » 20 sep 2006 12:41

Katana skrev::twisted: / :P  I am the lie & I am the truth. :P / :twisted:
Which one you meet is all up to you.

Dvs. lögnen som sanningen har alltid två ansikten båda två.

Ja, det dolda och det manifesterade. Som yin och yang och gin och tonic.

A
Algotezza aka Algotezza

beemte
Kontakt:

Re: Andlighet

Inläggav beemte » 04 nov 2006 17:20

Algotezza skrev:
Linn Anderson skrev:Vad är egentligen "andlighet"? Några förslag?

Undrar Linn Anderson.

Själens andning.

Kroppens andning leder till medvetenhet, själens till andlighet. Andas till ande.

Med kroppen orienterar vi oss, skapar och upplever vi, i den fysiska världen, och för att klara detta krävs ett psyke, en själ som kan planera skapandet och ta till sig och analysera, förstå, upplevelserna, och fortsätta skpandet, att skapa sina upplevelser och uppleva sina skapelser.

För att förstå världen bortom det fysiska och bortom det individuella psyket krävs ande och andlighet. Andlighet är att förstå de mentala eller andliga naturlagar som gäller för psyket eller själen, på samma vis som vi i vårt psyke förstår vilka fysiska naturlagar som gäller i den fysiska världen.

Andlighet kanske bara är som en påse, tom och innehållslös tills man fyller den med något...

Tänker i alla fall jag mig det hela...

A

Jag tycker Din beskrivning låter intressant. Men kan det finnas en koppling mellan andlighet och gudomlighet?
Med andlighet, kan man tala om andliga principer då? Om andlighet och andliga principer går hand i hand så gäller verkligen påsen och dess innehåll. Genom mina andliga principer har jag verktygen att fylla påsen med andlighet.
Om andliga principer grundar sig på:
- Förlåtelse, vad blir då detta i andlighet?
- Ärlighet, vad fyller jag då påsens andlighet med?
- Inte bedöma och döma andra, vad ger det för något i forma av andlighet?
- Bejakelse, kan det rymmas i andlighetens påse?

Jag frågar och undrar eftersom jag söker...

/bmt
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.

Återgå till "Religion och andlighet"