Deuce Deceptor.
Jag tror att frågan om just (skapare->orsak->skapelse) är en väldigt viktig fråga som vi inte är ense om. Jag väljer därför diskutera detta lite mer ingående och hoppas att du sätter in dig i just denna frågeställning. Som jag ser det så enas vi inte om 2 frågor gällande ämnet:
1) Att skilja på orsak och skapare.
2) Skaparens egenskaper.
1) Bör man skilja på en orsak och en skapare? Vad jag anser om dessa två
skilda saker är att den ena implicerar den andra! Alltså att skapare kan ge upphov för ett orsak, men att ett orsak inte kan göra detsamma med skaparen! Orsak kan bara förklara skaparen. Exempel: En skapare som t ex är människan bestämmer sig för att skapa en matematikbok. Detta är skaparen, och boken blir då skapelsen. Orsaket i min mening är förklaringen till processen. Både varför människan gjorde det, och hur! Alltså att han tog massa träd och mejade ner dem för att kunna ta cellulosa och skapa papper sedan att sitta och författa osv. Det innefattar även att han skapade ty han ville att andra människor skall få nytta av sin kunskap.
Alltså har vi (Människan->orsaket->matteboken) där människan ger upphov för boken och inte orsaket som ger uppov till boken.
Du säger:
Det finns ingen anledning att särskilja skapare och orsak med den betydelse som du verkar lägga i ordet
.
Då vill jag fråga hur skaparen här kan vara samma sak som orsaket? Orsaket som jag tidigare gav exempel på som gravitationen beskriver bara att månen har skapat tidvattnet. Orsaket är alltså INTE själva månen, utan beskriver vad månen gör och varför.
Det finns all anledning att skilja på dessa två väldigt viktiga begrepp då orsaket inte kan vara skaparen utom kanske i vissa få fall. Jag vill gärna veta om du har något exempel på något där orsaket inte kan skiljas från skaparen.
En viktig sak är ju att skapare kan vara en skapelse i ett fall, och den kan även vara ett orsak för något samtidigt som den är en skapare för något annat. Detta utesluter inte att orsaket i ett bundet system av händelse inte kan sammanfalla med skaparen.Solen kan vara en skapare och ge energi genom orsaket fusion, men den kan vara skapelse efter solsystemets bildning för 5 miljader år sedan och det kan även vara orsak för något annat. Men solen kan inte vara skapare och hela orsaket för en händelse. Skaparen säger bara -solen! Orsaket däremot säger bland annat -solen gjorde detta därför att.. Man kan alltså summera detta genom:
Skapare är vad som har gett upphov för skapelsen.
Orsaket är hur & varför denna skapare gjort detta.
Skapelse är det som skaparen producerar.2)Måste skaparen bara intelligent? Detta är det andra vi inte är eniga om gällande frågan om de 3-stegen.
Du säger:
Just eftersom skapare då tillskrivs personlighet, något som t.ex. solen saknar
Min vän. En skapare är något som ger upphov för skapelsen. Denna skapare behöver inte vara målmedveten när den skapar då detta helt enkelt inte krävs för skapelse!
Du sätter inga regler på att skapelse måste vara personlig, men säger att skapren måste vara det! En människa som skapar en spis är ju personlig och är då skapare enligt dig. Spisen är skapelse vare sig den är personlig eller inte. Varför tillåter du det ena men inte det andra?
Jag säger "Ty orsak är ju förklaring till vem som skapade händelsen" tidigare, men självklart så menade jag
vad. En skapare enligt mig behöver inte vara personlig, utan det krävs bara att den kan göra något nytt av något gammalt. Du säger:
Solen är ju orsak till vinden som är orsak till ...osv
Vinden finns ju inte innan solen upphettar luft! När den väl har bildats så måste solen vara skapare, då vind uppkommer plötsligt! Solen skapare, vinden skapelse, och orsaket är just upphettning av luften och att varm luft stiger och att kall luft sjunker samt lågtryck och högtryck... I orsaket krävs en förklaring för skaparen men inte att skaparen är personlig. Solen skickar ut energi och struntar i vad denna energi gör! Den upphettar luft utan att ens mena det, då den inte kan mena något.
Nu över till lite annat som jag vill kommentera av det du sade:
Det är ju skillnad mellan innehållet i behållaren och själva behållaren
Varför? Vad är det som säger att egenskaper som styr inne i universum inte gäller på själva universum?
Visst finns det inget som bestrider att Gud skapat världen...lika lite som att smurfarna har det
Nejdå, åtminstone så har smurfarna som vi känner inte den allmäktighet att kunna ordna universum till vad det är. Om vi däremot antar att Gud finns så kan vi i alla fall tro på att han är allsmäktig och att han kunnat skapa en ordning. Dessutom så får vi ju stöd för Gud från de religioner som finns. Det är inget som ger stöd för att smurfar styr

, inte ens några profeter som påstår sig komma från dem.
"Gud skapade inte människan, människan skapade Gud."
Skönt att vi en dag kommer att få reda på sanningen...
MVH /Plato