funderingar om livet efter detta.
Moderator: Moderatorgruppen
"På andra sidan"
Katana skrev:Misstänker (är så trött på ordet Tro) att det finns absolut ingenting/allting där. Dvs. inget specifikt. Man kan inte urskilja div. vare sig i det eller ur det sas. Himmel/helvete är ngt. jordiskt. 'Där bortom' misstänker jag som sagt varken eller både och av ingenting/allting.
Där bortom, på "andra sidan", finns egenskapslös "tanketeria" som formar sig direkt efter tankens bud, så för att klara oss där måste vi först igenom skärselden för att få tvångströja på våra värsta och grymmaste fantasier, för annars skulle vi ta död på allt medvetande där med hjälp av monstren i vårt undermedvetna som släpps fria när vi lämnar det jordiska. Sedan kan vi kolla vad som finns där, efter bästa förmåga och "with a little help from our friends". Men vi hör inte stadigvarande hemma där, de flesta av oss, utan måste tillbaka till jordelivet för att utvecklas ytterligare, reda ut vår karma, lära oss nästakärlek.
A
Algotezza aka Algotezza
Re: "På andra sidan"
Algotezza skrev:Där bortom, på "andra sidan", finns egenskapslös "tanketeria" som formar sig direkt efter tankens bud
A
På detta ställe har jag varit, och det har varit då jag insett att drömmen jag drömt har varit en dröm och då jag då gjorde såhär t.ex: jag gjorde upp en eld framför mina kompisar utan ved och utan tändstickor. Först sprakade det och sen slog en horisontell eldlåga upp som svävade iväg och här vaknade jag.
-
Katana
Algotezza skrev:Där bortom, på "andra sidan", finns egenskapslös "tanketeria" som formar sig direkt efter tankens bud, så för att klara oss där måste vi först igenom skärselden för att få tvångströja på våra värsta och grymmaste fantasier, för annars skulle vi ta död på allt medvetande där med hjälp av monstren i vårt undermedvetna som släpps fria när vi lämnar det jordiska. Sedan kan vi kolla vad som finns där, efter bästa förmåga och "with a little help from our friends". Men vi hör inte stadigvarande hemma där, de flesta av oss, utan måste tillbaka till jordelivet för att utvecklas ytterligare, reda ut vår karma, lära oss nästakärlek.
Ja det var ju ingen nyhet direkt.
Katana skrev:Algotezza skrev:Där bortom, på "andra sidan", finns egenskapslös "tanketeria" som formar sig direkt efter tankens bud, så för att klara oss där måste vi först igenom skärselden för att få tvångströja på våra värsta och grymmaste fantasier, för annars skulle vi ta död på allt medvetande där med hjälp av monstren i vårt undermedvetna som släpps fria när vi lämnar det jordiska. Sedan kan vi kolla vad som finns där, efter bästa förmåga och "with a little help from our friends". Men vi hör inte stadigvarande hemma där, de flesta av oss, utan måste tillbaka till jordelivet för att utvecklas ytterligare, reda ut vår karma, lära oss nästakärlek.
Ja det var ju ingen nyhet direkt.
Skrev jag att det var en nyhet? Tror inte det... Uråldrig kunskap snarare...
A
Algotezza aka Algotezza
-
Katana
offe skrev:Varför ska vi "utvecklas ytterligare, reda ut vår karma, lära oss nästakärlek" här på jorden? När blir man klar med inlärningen och vart far man sedan?
Misstänker att när vi har lärt oss det vi inte ännu gjort finns det inget kvar att lära sig, dvs, inte heller ngn. vidare mening med att återkomma. Skulle man återkomma i alla fall skulle man väl vara en sk. reinkarnerad Guru som enbart kommit för att assister andra ang. just detta på olika vis. Om man inte återkommer så ÄR man till 100%. Antar jag. Borta, men ändå inte. Livets svåraste kurragömmalek.
-
Katana
Den uppfattningen jag fått av enhet och fullbordan är just enhet och fullbordan. Man kan då förmodligen inte urskilja eller vara just ngt. specifikt. Då kan man ju bara vara/inte vara (beroendes på hur man ser på det). Angående valet, det gör vi här. Om vi vill till enheten eller inte. Om vi vill komma hit om och om igen eller istället stäva för att inte behöva göra det.
-
Katana
Återgå till "Religion och andlighet"