Johannes Sjöstedt skrev:Jag skulle gissa på att ordet ateist ursprungligen är en negation av teist, därav finns det ett A framför.
Det är så jag också ser det. Om vi definierar en teist som en person som tror på gudar så är en ateist en person som inte tror på gudar.
En person som tror att gudar inte finns (positiv ateist) skulle kunna kallas anti-teist.
En (svag) ateist kan jämföras med en nykterist. Hon dricker inte alkohol. En positiv ateist motsvaras då av en nykterist som dricker anti-alkohol.
D.v.s. en ateist skulle i sådana fall kunna vara en polyteist, panteist eller naturalist. Allt detta är möjligt om en person är icke-teist.
En polyteist är inte en ateist. I romarriket ansågs en ateist vara en person som inte trodde på de romerska gudarna. De första kristna ansågs därför vara ateister.
Om en panteist påstår sig vara ateist kan jag acceptera det utan att argumentera emot. Däremot är det vanskligt att kalla alla panteister för ateister. Många panteister skulle nog protestera då.
Det skulle ju vara mycket enklare både för ateisten och alla andra om ateism bara betydde att man tror att inte den teistiska Guden existerade.
Har de abrahamitiska religionerna och i synnerhet kristendomen ensamrätt på teism menar du? Detta är en väldigt religocentrisk idé enligt min mening. Diskussionen blir mycket fattigare om de andra religionerna stängs ute.
Ateismen som fenomen är annars äldre än kristendomen och Islam åtminstone. Jag känner inte till någon ateist som levde före judendomen, men den religionen är väldigt liten å andra sidan. Ateister vill inte förknippas med dessa religioner.
Kanske är det fel att göra denna förenkling, men det är ju nästan helt omöjligt att veta vad en ateist menar med att ingen gud existerar. Ateisten måste i sådana fall ha en väldigt klar definition av vad en gud är för något.
Ju bredare begreppet ateism definieras, ju svårare blir det naturligtvis för ateisten att veta vad den egentligen tror på och än värre att sedan försöka bevisa detta.
Detta är framförallt ett problem för positiva ateister och teister. Det är enklare för (svaga) ateister. De behöver ju bara påstå att de saknar tro på någon gud och sedan invänta teisternas definitioner och övertalningsförsök.
För att undvika hela problematiken så vill jag istället föreslå en annan metod. Bättre vore förståss om vi slutade att använda sådana vaga begrepp som ateism. Tydligare om vi använder ontologiska begrepp, som direkt säger hur vi tror verkligheten är beskaffad. T.ex så misstänker jag att de flesta ateister är naturalister eller i vissa fall panteister. Varför inte använda dessa termer istället och inte definiera sin världsåskådning enbart i förhållande till andra världsåskådningar?
Därför att det finns ett stort behov av en samlingsterm för dem som inte tror på gudar. De är inte alla naturalister eller panteister. Det finns en massa olika världsuppfattningar som ateister kan ha.
Vänligen
Camilla