Är slumpen Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Sucho skrev:
Två meningar...och två logiska felslut!
Mening 1) Konstnären "gör" inte skit, h*n hittar och metamorfoserar.
Mening 2) Ren motsägelse. Den "enda" möjligheten visar sig vara "två" i din text: a) producera skit b) ta skeden i vacker hand
Som vanligt alltså... hehe
/cogito
Hmm..så snyggt "konstnären" Cogito som producerar skit.
Klart att det är jobbigt att möta sin överman, men ta skeden i vacker hand, enda möjligheten för dej som bjuds.
Två meningar...och två logiska felslut!
Mening 1) Konstnären "gör" inte skit, h*n hittar och metamorfoserar.
Mening 2) Ren motsägelse. Den "enda" möjligheten visar sig vara "två" i din text: a) producera skit b) ta skeden i vacker hand
Som vanligt alltså... hehe
/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
suchanother skrev:Som "konstnär" är du givetvis inte bevandarad i logiken och ska inte uttala dej om detta.
Sen kan man skratta åt konstnärer som är handikappade i matematik/logik och endast sysslar med subkultur där jökat spelar roll. Hoho, dessa humanister.
Tacka vet jag humorister. Sanna sådana, alltså dessa få som äger och exekverar min typ av denna vara.
Som när Vresia Sylthammar mött sin Öfverman.
A
Algotezza aka Algotezza
-
magicadehex
magicadehex skrev:jag tror inte att slumpen existerar öht.
jag tror att allt är totalt synkront, även om det kan vara lite svårt att se det direkt (måste ligga en slags fördröjning baki).
kan det vara så att det vi kallar kaos är vårt kollektiva undermedvetna & ordning det kollektiva medvetna? alltså sorterat kaos?
Allt sker av automatisk nödvändighet. Både yttre och inre förlopp, speglingar av yttre förlopp. Jag kunde inte annat än skriva detta. Talet om fri vilja dyker med nödvändighet upp när förutsättningarna för denna tanke föreligger. Men viljan blir ju inte friare för det.
Kanske...
...fast i vardagen gäller vardagens synsätt...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
magicadehex
Algotezza skrev:magicadehex skrev:jag tror inte att slumpen existerar öht.
jag tror att allt är totalt synkront, även om det kan vara lite svårt att se det direkt (måste ligga en slags fördröjning baki).
kan det vara så att det vi kallar kaos är vårt kollektiva undermedvetna & ordning det kollektiva medvetna? alltså sorterat kaos?
Allt sker av automatisk nödvändighet. Både yttre och inre förlopp, speglingar av yttre förlopp. Jag kunde inte annat än skriva detta. Talet om fri vilja dyker med nödvändighet upp när förutsättningarna för denna tanke föreligger. Men viljan blir ju inte friare för det.
Kanske...
...fast i vardagen gäller vardagens synsätt...
MVH
Algotezza
*nickar*
-
Erik Thurin
- Kontakt:
Man kan kalla slumpen för gud om man vill. Men det förändrar ingenting. Dessutom, hur mycket makt har gud om han är slumpen? Den måste ju ändå alltid hålla sig till att vara 50%, och i de små sammanhangen kvantmekaniken sysslar med ska det till en väldans massa osanolikhet för att någonting stort ska påverkas. Så om gud ska göra det allra minsta i "vår värld" måste han förbruka typ ett års osannolikhet för att slumpen fortfarande skall vara slumpen. Sucks for him.
Din gamle räv!
Är slumpen Gud?
Algotezza skrev: "Eller är kaos Gud?"
Kaos är motsats till ordning, ordning var vad Gud från början ville åstadkomma, därför kan väl inte Gud vara kaos. Om inte Gud är både kaos och ordning vilket i å för sig vissa bibelställen kan tolkas som. Men kaosmakterna definieras vanligtvis som onda och ordningen som något gott. Därför är det svårt att se Gud som kaos.
Kaos är motsats till ordning, ordning var vad Gud från början ville åstadkomma, därför kan väl inte Gud vara kaos. Om inte Gud är både kaos och ordning vilket i å för sig vissa bibelställen kan tolkas som. Men kaosmakterna definieras vanligtvis som onda och ordningen som något gott. Därför är det svårt att se Gud som kaos.
Ett möjligt synsätt
evaeva skrev:Algotezza skrev: "Eller är kaos Gud?"
Kan kaos generera ordning? Kan bara ordning generera ordning? Kan kaos vara självordnande? Vad är ordning annat än fruset kaos och det vi vant oss vid att kalla ordning? Är inte kaos total oförutsägbarhet, det som inte går att förutsäga ens med hjälp av statistik och sannolikhetsberäkningar - och är det inte så världen ser ut? Vem kan förutsäga framtiden? Ens morgondagens väder?
Men måste inte det som möjliggör och bevarar världens kaotiska utseende och egenskaper trots allt vara absoluta, oföränderliga kaosskapande principer, ur vilka världens kaos kan genereras - annars hade ju plötsligt total, slutgiltig ordning kunnat uppstå?
Självfallet spelar Gud tärning - annars hade han snart tröttnat på skapelsen. Och människan är en av hans hans käraste slumpgeneratorer!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
Erik Thurin
- Kontakt:
Re: Ett möjligt synsätt
Algotezza skrev:Självfallet spelar Gud tärning - annars hade han snart tröttnat på skapelsen. Och människan är en av hans hans käraste slumpgeneratorer!
Eller så finns han inte...
Din gamle räv!
Återgå till "Religion och andlighet"