Jag är nu ej kristen längre – Varför?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2008 19:38

hovnarr skrev:Helt perfekt är nu inte det där palindromet... host host

-narr-

Var fallerar det?

Undrar Algotezza som inte ville skriva ut vissa ord  :oops:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 12 apr 2008 22:26

Fast man får ju ändå läsa det när man provar det baklänges. Då är det oskyldiga ordet "natt" som så att säga får på tasken istället.

Vila sig i saliv,
-narr-

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 10:40

JemyM skrev:Om man vet hur människans psykologi fungerar så förstår man att rätt hanterad kan en människa programmeras utefter ett visst mönster att hon bibehåller mönstret. Alla sekter utnyttjar samma tricks, det är därför sektmedlemmar ofta kan tro de mest vansinniga saker (Scientology?).

[...]

Det låter kanske hemskt, men militären och sekter arbetar utefter precis samma system.

Militären och sekter, säger du? Ordet sekt kan du inte definiera, varför det är irrelevant att tala om. Militären, okej, den kan jag gå med på. Men - om - varför inte också alla andra 'effektiva ledare' inom något område? Varför inte privata företag? Eller alla andra organismer som är beroende av både kort- och långsiktiga resultat för överlevnad? Alltså, varför inte vi enskilda individer - inte minst du själv? Dvs, är 'religion' negativt enbart pga att de nyttjar de omtalade tricksen? Bara om du går med på att du själv faller under samma negativa kategori.

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 10:49

^ Riktar mig inte enbart till dig Jemy, utan till alla som så glatt går med på de rådande premisserna - som du faktiskt själv i din post omtalar. Människans, vårt, psyke kan uppfostras. Frågan är om det bara var så förr, när det var populärt att faktiskt gilla ex kristendomen.. Kanske kan vi fortfarande tränas upp, vänjas vid att tycka specifikt om vissa givna grejer, följa vissa givna normer.

Så, alla är fria att replikera efter eget tycke.

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 10:53

För, på tal om makthavarna, ledarna, som jag nämnde kort i min första post.. de som styr våra liv idag är inte längre kyrkan, utan regeringen, de styrande. Vad säger implicit att våra ledare idag är bättre än de ledare som kyrkans var tidigare? Är politiker idag uppskattade bland alla? Använder de inga tricks, för att få oss att agera (läs: att välja dem)?

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 10:56

Hittills - även om jag faktiskt inte orkade läsa alla inlägg, så vågar jag gissa - har den här tråden varit politiskt korrekt.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 apr 2008 13:26

Hörni, en inpass - börjar det inte bli politiskt korrekt att vara politiskt inkorrekt? Och tvärtom nästan politiskt inkorrekt att vara politiskt korrekt?

Alla verkar så skitnödiga över att inte vara "politiskt korrekta" - så plötsligt har tabut blivit att vara diskret med tabun? Plötsligt "får" man inte vara politiskt korrekt, alltså är det mer korrekt att vara inkorrekt. Snurrigt värre, tycker jag.

Inte undra då på, att Minded efterlyser de tidlösa värderingerna. Principer som är oavhängiga den enskilda politiska eller religiösa organisationen.

Vilka skulle de kunna vara? Jag är öppen för förslag!
-narr-

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 13 apr 2008 14:09

Minded skrev:
JemyM skrev:Om man vet hur människans psykologi fungerar så förstår man att rätt hanterad kan en människa programmeras utefter ett visst mönster att hon bibehåller mönstret. Alla sekter utnyttjar samma tricks, det är därför sektmedlemmar ofta kan tro de mest vansinniga saker (Scientology?).

[...]

Det låter kanske hemskt, men militären och sekter arbetar utefter precis samma system.

Militären och sekter, säger du? Ordet sekt kan du inte definiera, varför det är irrelevant att tala om. Militären, okej, den kan jag gå med på. Men - om - varför inte också alla andra 'effektiva ledare' inom något område? Varför inte privata företag?

Militären och sekter är två utmärkta exempel på grupper som kommit lång i manipulering av människor.
Privata företag är ett bra tillägg men det förtar inte de andra två.

Har skrivit det förut FF är utmärkta fiskevatten för dvs. grupper. Tror du Jemy tänkte på Mensa. :wink:

Minded skrev:de som styr våra liv idag är inte längre kyrkan, utan regeringen, de styrande.

Har du fastnat i en sekt (inkl kyrkan) styrs livet mer av sektledaren än någon politiker.

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 14:32

hovnarr skrev:Hörni, en inpass - börjar det inte bli politiskt korrekt att vara politiskt inkorrekt? Och tvärtom nästan politiskt inkorrekt att vara politiskt korrekt?

Vilket, subtilt nog, var en av tolkningsmöjligheterna av mitt sista inlägg.

hovnarr skrev:Inte undra då på, att Minded efterlyser de tidlösa värderingerna. Principer som är oavhängiga den enskilda politiska eller religiösa organisationen.

Vilka skulle de kunna vara? Jag är öppen för förslag!

Läs om mina poster igen. Jag ställer mig inte på kristendomens sida och säger att den har svar på allting eller ens är relevant i något avseende. Däremot säger jag att de 'argument' och 'anledningar' som omtalas för att rättfärdiga den allmänna uppfattningen om att kristendomen är slöseri av kolatomer, är tveksamma.

I klartext: Jemy slår fast att människans psyke går att manipulera. Vilket ni alla verkar hålla med om. Jemy slår också fast att detta - manipulationen av allas vårt psyke - definitivt är vad som hände under kristendomens storhetstid. Och alla verkar vara av samma åsikt. Jag undrar vad det är som lika definitivt fastslår att detta inte är fallet idag, i vår moderna tid? Det är bekvämt att säga att vårt eget land och dess styrelseskick är rättvist och klokt, för att inte tala om oss själva. Men vad är det som säger att vi idag inte är utsatta för exakt samma manipulation som alla verkar vara överens om att massorna var utsatta för förut? Vad är det som säger att vi inte är exakt lika öppna för exakt samma sorts manipulation och tricks som tidigare?

Ursäkta den negativa tonen, jag stör mig på två saker: allas - långt ifrån alltid relevanta - godtrogna inställning till sig själva och sina åsikter, samt fromms post där på slutet (vilket förvisso hänger samman med den tidigare anledningen).

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 14:37

Ang denna manipulation: Alla de åsikter och värderingar vi står för idag - kommer de alla från djupet av våra hjärtan? Eller är en stor del av dem ett resultat av vårt kulturella arv? Av våra vanor från de familjer vi vuxit upp i? Är 'dina' (någons, vem som helst) åsikter verkligen Dina åsikter? Eller är de resultatet av en manipulation av exakt samma kaliber som ni själva omtalar och föraktar?

Svårt att veta.

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 14:43

Kontentan: Visst att det kan vara trevligt att klandra 'de andra', som inte är av samma åsikt som oss, just eftersom att de inte är av samma åsikt som oss. Men det stannar i stort sett där.

Är det genialiskt eller idiotiskt att anklaga andra för någonting som man själv på exakt samma grund kan anklagas för..? Det tar förvisso bort en del av uppmärksamheten. Gör man det tillräckligt högljutt och länge så kanske folk rent av börjar hålla med en? På tal om manipulation av våra psyken..

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 apr 2008 14:55

Gramscis hegemonibegrepp.

Bra tänkt Minded, men det är bara ett steg och man får aldrig sluta vandra.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 15:11

:lol:

Vilken vandring? Och varför skulle man inte få sluta?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 apr 2008 15:17

Tänkandet - får aldrig stagnera, och får aldrig bli dogm.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 15:28

Okej, skämt åt sidan.

Även fast
Avantgardet skrev:Tänkandet - får aldrig stagnera, och får aldrig bli dogm.

i sig är en stagnerad dogm, så är den ganska bra.

Dock så är den - i sammanhanget - i sig lika giltig, lika rättfärdig som alla andra uttalanden någonsin också kan vara. Dvs man skulle lika gärna kunna sluta med det.

Aja, det var i alla fall min poäng till de som alltid är pigga på att hoppa på tåget.

Återgå till "Religion och andlighet"