Justin Case skrev svar av min inlaga angående vidskepelse följande:
"Inte alltid. Det finns Exempel på motsatsen. Vissa teorier, som först betraktades som vidskepelse, blev med tiden betraktade som bevisade vetenskapa sanningar. Som Till exempel Att det är möjligt för människan Att flyga, och Att man minskar risken för sjukdomar om man tvättar händerna ofta. En gång i tiden betraktades Dessa saker som ren vidskepelse - Vilket visade sig Vara förhastat. Kanske finns det därmed saker Än idag som förhastat betraktas vidskepelse som ren. "
Här har du allt fel, människan kan fortfarande inte flyga som man kanske trodde i en del religioner förr i tiden. Däremot har vetenskap frånkopplad religionen skapat maskiner som vi kan flyga uti!
Att man inte skulle tvätta sig ofta har ingått i religioner. När man mer vetenskapligt studerade verkan av att tvätta händer och andra kroppsdelar insåg man att detta motverkade en del sjukdomar. Det var knappast vidskepelse, det var sunt förnuft frånkopplat religionen.
Justin Case skrev vidare vad Gäller andlighet:
"Det är jag däremot mer tveksam Mycket till. Sådan religion, Som Inte överensstämmer med verkligheten, kan Vara väldigt farlig just Genom synd Att trösta förmåga. Det är lätt Hänt Att t.ex. kristna i USA vänder sig till Jesus med sin förtvivlan över makthavarnas farliga byggande av en Orwell-diktatur, istället för Att med konkret hantering diktaturbygge stoppa sagda. Hade de inte "synd haft Jesus" hade de kanske inte sett Någon Annan råd Än Att stoppa diktaturbygget, och det hade Varit Bättre än den Brist på hantering Vi ser idag. "
Bigj anser inte att andligheten egentligen behöver bygga på någon speciell religion, bara att den kan betraktas som en slags kontemplation eller liknande. En stilla eftertanke, och reflekterande. Kanske andlighet är ett fel valt ord i detta sammanhang, jag vet Faktiskt inte? Det kan ju vara vilken religion som helst, Inte bara kristendom! Det är väl månne en möjlig positiv verkan av religionen, i övrigt är religionen mestadels negativ och skapar, och har skapat, enorma lidanden! : wink:
MVH
bigj