Är religion nödvändig?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 11:45

Ett högre väsen verkar vara vad man antar att man vet. Det har alltså med upplevelsen av ett fenomens reella fakticitet att göra. Någonting som subjektivt upplevs Varande, i permanent och definitiv betydelse. Gud finns inte. Eller varför inte, gud finns. Det handlar om språkliga konstruktioner som man misstar för det reella fenomenet. Men ingenting i världen låter sig definieras exakt. Inte ens ordet 'träd'. Skriv en bok om ordet, och du kommer ändå inte träffa rätt.

Vi har nyligen här på forumet haft en del diskussioner omkring detta, så om du har tid och lust kan du kolla runt. Det här är tex att förheliga någonting. Att benämna någonting, och förlita sig på benämningen.

Det jag inte gillade i ditt inlägg var att du ville markera sk kristna som underlägsna och ca allmänt ignoranta. Vad jag menar att vi allihop är som de du tydligen ville kasta skit på. Jag menar att du inte har någon faktiskt anledning att göra det. Religion är inte anledningen till krig hat och en nedvärderande kvinnosyn, liksom matematiken inte är ansvarig för atombomber. Vi människor bakom dessa abstraktioner, bakom dessa ord, är vad som föder hat krig osv. Att beskylla religion är en ansvarsflykt. Vem är religion liksom? Det är människorna bakom, som håller på. Dessa är de man bör se till.

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 11:47

Förvisso, varför själva mitt ovan inlägg inte kan vara korrekt heller.

Fiore

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 11:54

Minded skrev:Ett högre väsen verkar vara vad man antar att man vet. Det har alltså med upplevelsen av ett fenomens reella fakticitet att göra. Någonting som subjektivt upplevs Varande, i permanent och definitiv betydelse. Gud finns inte. Eller varför inte, gud finns. Det handlar om språkliga konstruktioner som man misstar för det reella fenomenet. Men ingenting i världen låter sig definieras exakt. Inte ens ordet 'träd'. Skriv en bok om ordet, och du kommer ändå inte träffa rätt.

Vi har nyligen här på forumet haft en del diskussioner omkring detta, så om du har tid och lust kan du kolla runt. Det här är tex att förheliga någonting. Att benämna någonting, och förlita sig på benämningen.

Det jag inte gillade i ditt inlägg var att du ville markera sk kristna som underlägsna och ca allmänt ignoranta. Vad jag menar att vi allihop är som de du tydligen ville kasta skit på. Jag menar att du inte har någon faktiskt anledning att göra det. Religion är inte anledningen till krig hat och en nedvärderande kvinnosyn, liksom matematiken inte är ansvarig för atombomber. Vi människor bakom dessa abstraktioner, bakom dessa ord, är vad som föder hat krig osv. Att beskylla religion är en ansvarsflykt. Vem är religion liksom? Det är människorna bakom, som håller på. Dessa är de man bör se till.

Jag ser inte kristna som underlägsna.. Jag må tycka det är konstigt, och jag förstår mig inte på troende, jag tycker att allt med att be och leva enligt vad bibeln säger är nonsens, men jag ser inte troende som underlägsna. Ni har bara valt ett sätt att leva, som strider mycket mot det jag tänker och tycker.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 17 aug 2009 12:01

Det är klart religjon bör förbjudas! Alla reigjösa bör skutas och gasas ijäl.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Fiore

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 12:03

JimmyAberg skrev:Det är klart religjon bör förbjudas! Alla reigjösa bör skutas och gasas ijäl.

Jävlar här tar vi i från tårna! Dem kanske inte bör skjutas, men hjärntvättas kanske.. Ja menar, i övrigt kan de ju vara fina människor.. eller? verkligen, skjutas?

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 12:03

Intressant, jag ser inte mig själv som troende. Jag har aldrig trott på gud, som av kristenheten. Men jag finner mig faktiskt ofta försvarande deras perspektiv. Mitt faktiska perspektiv i frågan är att alla religioner lärs ut för det mesta irrelevant. Lost in translation, faktiskt - 95% av de förespråkande verkar inte veta vad de pratar om, verkar inte leva vad de pratar om. Men, alla religioner har samma mål. Och ännu steget längre, målet för alla religösa perspektiv är också målet för alla tekniska, dvs alla foremer av färdigheter och kunskaper. Vilket målet är, vet jag inte, delvis av utläggningen i posten ovan.

Fiore

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 12:08

Minded skrev:Intressant, jag ser inte mig själv som troende. Jag har aldrig trott på gud, som av kristenheten. Men jag finner mig faktiskt ofta försvarande deras perspektiv. Mitt faktiska perspektiv i frågan är att alla religioner lärs ut för det mesta irrelevant. Lost in translation, faktiskt - 95% av de förespråkande verkar inte veta vad de pratar om, verkar inte leva vad de pratar om. Men, alla religioner har samma mål. Och ännu steget längre, målet för alla religösa perspektiv är också målet för alla tekniska, dvs alla foremer av färdigheter och kunskaper. Vilket målet är, vet jag inte, delvis av utläggningen i posten ovan.

Ja, det är väldigt många som inte verkar veta alls vad de pratar om. Stör mig ganska mycket, för är man troende, så bör man veta .. vad man tror på? Och kunna försvara det man valt att mer eller mindre ägna sitt liv åt. Kan tänka mig att om de hade varit mer pålästa, hade det antingen lett till att de kan försvara sin religion bättre, eller att de väljer bort religionen.

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 12:26

Det har stört mig Djävulskt mycket genom åren. Fan, vad lack jag varit vid tillfällen.. Antagligen är det faktiskt därför som jag reagerade först och alls i den här tråden. Jag håller fortfarande på att reda ut hur jag ska förhålla mig till det hela.. Förvisso en intressant process, där jag lär mig mycket. Och det är faktiskt en härlig plats att vara i, jag verkar trivas med att lära mig saker, att utforska nya områden. Det liksom rör mig, på en speciell plats inom mig.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 17 aug 2009 14:50

Fiore skrev:
JimmyAberg skrev:Det är klart religjon bör förbjudas! Alla reigjösa bör skutas och gasas ijäl.

Jävlar här tar vi i från tårna! Dem kanske inte bör skjutas, men hjärntvättas kanske.. Ja menar, i övrigt kan de ju vara fina människor.. eller? verkligen, skjutas?
Nej, de e redan hjärntvätade, måste avlivas.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

EnGladEn

Islam och Kristendomen

Inläggav EnGladEn » 17 aug 2009 16:13

Ärade Shiaislam.se,

Är du feg, stannar du inom Islam; är du modig konverterar du till Kristendomen som har det unika Evangeliet och med den Heliga Jesus lära. Läs Bibeln, så förstår du.

Jag vet att det är förbjudet att lämna Islam, därav krävs modet; man riskerar bli straffad.

mvh,

EnGladEn
Virtus Subvenio?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Islam och Kristendomen

Inläggav Algotezza » 18 aug 2009 12:38

EnGladEn skrev:Ärade Shiaislam.se,

Är du feg, stannar du inom Islam; är du modig konverterar du till Kristendomen som har det unika Evangeliet och med den Heliga Jesus lära. Läs Bibeln, så förstår du.

Jag vet att det är förbjudet att lämna Islam, därav krävs modet; man riskerar bli straffad.

mvh,

EnGladEn

Vad år unikt med evangeliet? Gyllene regeln finns  inom de flesta religioner i någon form och den anses väl ändå vara central i evangeliet. Kärleksbud och kärleksbudskap finns i de flesta religioner.

Att Gud måste låta en oskyldig ta på sig straffet för andra så att dessa skulle gå fria är ett juridiskt tänkande som man som tur är övergett inom mänsklig juridik.

Och om Jesus var Gud varför skulle han som människa låta sig spikas upp på ett kors som självbestraffning för att förlåta den del av mänskligheten som tror på honom?

Jesus funkar bäst som etiskt föredöme: att lära sig förlåta andra till och med när de plågar en eller avrättar en. "Förlåt dem ty de vet inte vad de gör!"

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 18 aug 2009 15:43

Hejsan!

Tala om framförhållning när det gäller spikrak väg mot korkheten:
"Är du feg, stannar du inom Islam; är du modig konverterar du till Kristendomen som har det unika Evangeliet och med den Heliga Jesus lära. Läs Bibeln, så förstår du."

Är detta en ny förmåga som stapplat in på forat, eller är det en gammal stolle med nytt nick?  Ho ho ho ho....... :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 aug 2009 19:28

biggj skrev:Hejsan!

Tala om framförhållning när det gäller spikrak väg mot korkheten:
"Är du feg, stannar du inom Islam; är du modig konverterar du till Kristendomen som har det unika Evangeliet och med den Heliga Jesus lära. Läs Bibeln, så förstår du."

Är detta en ny förmåga som stapplat in på forat, eller är det en gammal stolle med nytt nick?  Ho ho ho ho....... :lol:

MVH
bigj

Vissa medeltidssjälar har en bit kvar till upplysningen...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 18 aug 2009 20:33

Hejsan!

Ja, det kan jag hålla med om herr Algotezza. Men man kan ju faktiskt fundera på om denna "själ" ens har nått medeltiden? Har han över huvud taget hunnit passera järnåldern helt? Ho ho ho ho..........vilka stjärnor det finns ändå, man kan ju undra om de är allvarliga, eller om de är så extremt vilsna i pannkakan även på fritiden?  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 19 aug 2009 09:32

Religion finns och gör nytta så länge folk är rädda för något. Bästa boten för rädsla är gemenskap. Religion/fotboll/filosofi fungerar på samma sätt.
Problemet med religion ligger snarare i att de icke religösa såsom Dawkins skräms av alla djupt religösa.  Dawkins skräms för att han inte förstår religionens syfte.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Återgå till "Religion och andlighet"