Den historiske Jesus

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 aug 2010 19:31

Vad refererar då klart till om inte en objektiv sanning...skriver du..

Du måste lära dig skilja på fakta och sanning, för refererar
jag inte till rättegångsprotokoll som F A K T A,  du är långt borta
ifrån genuint tänkande, vad du sysslar med är maskinellt tänkande....

vad ger du????

ingenting, du ska bara ha och ha, du har tomma händer, fredrik

hur ska du kunna ge ifall händerna är tomma

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 aug 2010 19:56

Harald Davidsson skrev:Vad refererar då klart till om inte en objektiv sanning...skriver du..

Du måste lära dig skilja på fakta och sanning, för refererar
jag inte till rättegångsprotokoll som F A K T A,  du är långt borta
ifrån genuint tänkande, vad du sysslar med är maskinellt tänkande....

vad ger du????
ingenting, du ska bara ha och ha, du har tomma händer, fredrik
hur ska du kunna ge ifall händerna är tomma

Men svaret på frågan?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 06 aug 2010 05:57

Fredrik..

Språket är begränsat, jag har gjort en abstrakt målning, en man säger till mig, vad betyder det där, kan du förklara, och jag svarar, varför tror du jag gjort målningen, den är förklaringen-i-sig, objektivitet har många olika betydelser, har förlorat sin precision att förmedla sann kunskap.

Du kan värdera följande, johan och en annan skriver att de haft utomkroppsliga upplevelser..ska vi objektifiera detta

1. internationellt kallas den så kallade upplevelsen av en dubbelgångare för astrala självet, det är alltså människans astrala själv som är löst bundet till kroppen och kan ge en upplevelse av att detta kan separera som ett självständigt medvetyande från den fysiska kroppen

detta astrala själv rymmer alltså upplevelser vi hade då vi befann oss i den så kallade astrala världen, de dödas värld
efter vårt förra liv tog slut och plötsligt är vi tillbaka i en fysisk kropp igen

men våra upplevelser från de dödas värld som kan ha varit många många år centrerade oss till ett astralt själv och detta astrala själv är knytet genom olika typer av vibrationer och strålning och information till den astrala världen även då vi får en fysisk kropp, så en så kallad separation från den fysiska kroppen innebär att vår länk till den astrala världen är extremt aktiverad, så de säger, de som separerar att de har en så kallade sträng till den fysiska kroppen, men mycket mera än detta har den en så kallad radar-styrning från den astrala världen med våra handlingar då vi är ute ur vår kropp

2. vi ska ej hålla på och  experimentera med det astrala självet för detta själv är totalt a-moraliskt kan göra hur mycket hemska saker som helst utan att blinka, detta självet är källan till all black magic, men då menar jag inte att Johan och den andre är black magic people, de har fått sina upplevelser mera spontant än planerat, det är viktigt för människan att undivka sitt astrala själv så mycket som möjligt, genom att ignoerar sina drömmar, för de flesta av våra drömmar skapas genom inflytande  från den astrala världen, för då vi sover är vi helt öppna för kontakten till de dödas värld, och alla gräns-varelser där försöker parasitera på vår vitalitet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 aug 2010 07:24

Harald Davidsson skrev:Fredrik..
Språket är begränsat, jag har gjort en abstrakt målning, en man säger till mig, vad betyder det där, kan du förklara, och jag svarar, varför tror du jag gjort målningen, den är förklaringen-i-sig, objektivitet har många olika betydelser, har förlorat sin precision att förmedla sann kunskap.

Du kan värdera följande, johan och en annan skriver att de haft utomkroppsliga upplevelser..ska vi objektifiera detta

1. internationellt kallas den så kallade upplevelsen av en dubbelgångare för astrala självet, det är alltså människans astrala själv som är löst bundet till kroppen och kan ge en upplevelse av att detta kan separera som ett självständigt medvetyande från den fysiska kroppen

detta astrala själv rymmer alltså upplevelser vi hade då vi befann oss i den så kallade astrala världen, de dödas värld
efter vårt förra liv tog slut och plötsligt är vi tillbaka i en fysisk kropp igen

men våra upplevelser från de dödas värld som kan ha varit många många år centrerade oss till ett astralt själv och detta astrala själv är knytet genom olika typer av vibrationer och strålning och information till den astrala världen även då vi får en fysisk kropp, så en så kallad separation från den fysiska kroppen innebär att vår länk till den astrala världen är extremt aktiverad, så de säger, de som separerar att de har en så kallade sträng till den fysiska kroppen, men mycket mera än detta har den en så kallad radar-styrning från den astrala världen med våra handlingar då vi är ute ur vår kropp

2. vi ska ej hålla på och  experimentera med det astrala självet för detta själv är totalt a-moraliskt kan göra hur mycket hemska saker som helst utan att blinka, detta självet är källan till all black magic, men då menar jag inte att Johan och den andre är black magic people, de har fått sina upplevelser mera spontant än planerat, det är viktigt för människan att undivka sitt astrala själv så mycket som möjligt, genom att ignoerar sina drömmar, för de flesta av våra drömmar skapas genom inflytande  från den astrala världen, för då vi sover är vi helt öppna för kontakten till de dödas värld, och alla gräns-varelser där försöker parasitera på vår vitalitet.
Jag tror nog att du har tagit över rollen som rolig! Du tänker så mycket utanför boxen att du riskerar att boxen blir helt tom till slut - jag föredrar, för egen del, att stanna kvar i boxen föra att först lära mig att hantera allt som finns i den och ibland göra små intressanta kliv utanför, men kanske inte hela tiden ty då tappar jag både fokus, konsensus, kontext, koherens och många andra parametrar som göra att det över huvud taget går att kommunicera på ett tydligt och stimulerande sätt med omgivningen samt att det då oftast är lättare att lära sig något nytt av andra och inte bara predika den egna linjen. Jag påstår inte att min tolkning av världen är mer korrekt eller bättre än någon annans, jag förmedlare enbart vad som funkar bäst för mig vad avser den filosofiska dialogen. Men tavlan skulle jag gärna se, ty konst är en intressant företeelse i sig! / Vänligen Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 06 aug 2010 08:27

Nu är vi tillbaka i ankmamman, bara i Indien finns det minst 8 00 millioner
som uppfattar det som normalt det jag skriver här om astrala självet,
så den box du talar om är alltså en karlskrona-box, jag vill kraftig varna
för att experimentera med det astrala självet, och det innebär också att
undvika att fokusera sig på tidigare födslar som faktiskt blivit vanligt i hypnos-terapi
i västerlandet att istället försöka leva här och nu, som ju handlar om att ha
en skapande relation till sig själv och omvärlden, så istället för den fria viljan
börja frigöra den skapande viljan och den skapande kraften inom sig själv.

varför har du rakt ditt huvud?

I Indien görs detta för att få böttre kraft i sjunde chakrat som de då
smörjer in med vibuti
helig aska för att få bättre kontakt med sitt astrala
själv och faktiskt är ren black magic

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 06 aug 2010 08:34

Vad jag förstår så är Jesus en ganska tvetydig existens. Men om du tror att han påverkar dig i detta nu så lär knappast utombibliska texter påverka dig, eller det faktum att han kanske inte existerat.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 aug 2010 08:41

Harald Davidsson skrev:Nu är vi tillbaka i ankmamman, bara i Indien finns det minst 8 00 millioner
som uppfattar det som normalt det jag skriver här om astrala självet,
så den box du talar om är alltså en karlskrona-box, jag vill kraftig varna
för att experimentera med det astrala självet, och det innebär också att
undvika att fokusera sig på tidigare födslar som faktiskt blivit vanligt i hypnos-terapi
i västerlandet att istället försöka leva här och nu, som ju handlar om att ha
en skapande relation till sig själv och omvärlden, så istället för den fria viljan
börja frigöra den skapande viljan och den skapande kraften inom sig själv.

varför har du rakt ditt huvud?

I Indien görs detta för att få böttre kraft i sjunde chakrat som de då
smörjer in med vibuti
helig aska för att få bättre kontakt med sitt astrala
själv och faktiskt är ren black magic

Ha ha he he . . . Karlskrona-box! Den var bra!

Jag hör vad du säger. Hummmm nu är det väl kanske inte självklart att ett medhållande från en skara på 800 miljoner människor av nödvändighet skulle innebära att det man säger är genomtänkt, bra och relevant då förvisso hela skaror av människor också kan vara mer eller mindre genomtänkta, kunniga, förstående etc. Men visst - Det kan ju helt klart vara så att dina tankar och idéer (och då även många Indiers) är en bättre och mer trovärdig beskrivning av hur världen ska tolkas? Vem avgör det? Jag har, som sagt, inget emot det - tvärt om! Mångfalden förgyller allt som oftast! Dessutom är det ju, som du skriver, lättare att kommunicera med omgivningen om så många som möjligt förstår vad man menar!.

Jag befinner mig gärna i den sk Karlskrona-boxen så länge den genererar så fantastiska dialoger och resposer som den jag få av dig här! Bara det är en god anledning att utforska Karlskrona-boxen ännu mer ;-)

Jag håller för övrigt med dig om det du skriver om hur vi lever våra liv etc. Det finns säkert mycket att lära både från andra kulturer, religioner men också andra tider. Jag tycker absolut inte att det samhälle som vi västerlänningar lever i idag har speciellt stor vördnad för och fokus på upplevelsen, livet som sådant och våra medmänniskor. Här har vi antagligen mycket att lära, kan jag tänka mig. Det är t.ex. märkligt att det verkar som att folk trånar mer efter en iPhone och sin Facebook-kontakt än av det genuina samtalet, gemenskapen och trevliga stunder tillsamman!

Jag har rakat mitt huvud av den enkla (men bekymmersamma) anledningen att de gör det betydligt lättare för mig att hålla koll på ett hårbottenexem som jag har haft sedan jag var liten. Nu är det (symptomen) i princip helt borta, men så fort jag låter hårt växa återkommer det ganska så snabbt.

Vänligen

Fredrik

Återgå till "Religion och andlighet"