Jag menar såhär: Vetenskapen syftar till att beskriva verkligheten. Låt oss nu säga att själar sannerligen är en del av verkligheten. Skulle vi då behöva revidera exempelvis fysiken i stor utsträckning, för att också kunna beskriva själar?
Själar är ingen del av verk - ligheten.
Verk-ligheten består av det som uppenbarar sig som verk. Jämför termen existens, från latin ex-sistera: att träda fram ur, att stå brevid, (att uppenbara).
Jag menar ytterligare såhär: Hur skulle reaktionen av det vetenskapliga etablissemanget bli om en själ uppenbarade sig? Skulle den påminna mer om A eller om B?
A) Jasså det fanns en själ! Ja, nu när jag studerar det närmare här så ser jag ju att det faktiskt var "möjligt" hela tiden. Själar är ju inget annat än energiformer som är oberoende av tid och våra termodynamiska lagar för att de [...], vilket ändå stämmer ganska bra med Einsteins teorier om bla, bla, bla...
Ja, våra tankekategorier enligt Aristoteles stämmer inte när det gäller tid och rum. Redan Kant kallade de "en allsköns förvirrad rapsodi".
B) Herrejävlar det finns en själ! Det betyder att Einstein haft fel, kvantfysiken är åt helvete och tiden bara är en illusion. Termodynamiken är bara trams den med. Nu måste vi verkligen ta och lyssna på kyrkan och New Age-rörelsen i det att vi utarbetar vår nya vetenskap för det nya milleniet! Dom måste ju kunna det här med själar...
Nej, naturvetenskapens rön om den oorganiska verkligheten är riktiga. Slutledningar ur dessa är däremot ett fall för tänkandet, dvs en person utan vetenskaplig skolning men med god omdömeskraft tävlar på samma arena. Vetenskapliga modeller kan fungerar i praktiken fastän slutledningarna är helt åt fanders. (bl a när det gäller ljuset, hehe)
mvh/ cogito