Islam den människo diskriminerande religionen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 00:14

sailaways skrev:
Mr.M skrev:själv tycker jag satanism är en ganska bra religion.
och har definitivt inget att göra med gudar eller Allah.

Jo, det har att göra med mörka gudar "sk demoner". ;) Just for your notice!

Det har mer en syn på människan utan gudar än människan med gudar, människan ansvarar för sina egna handlingar.
Nu tröttnade jag att läsa den satanistiska bibeln efter en ganska kort stund.
det var när det började komma upp ritualer som jag tyckte stred mot dess grund ide.

satanism utgår från att gud inte finns. inte ens djävulen själv existerar.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 22 sep 2010 00:18

---

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 00:20

@Zokrates
Ja det ser ju lite mysko ut. Men efterföljande text

A man and woman say in clear voice three times that they accept (name of the person and his/her father name is called)

så tolka jag att bröllopet inte kan ske om någon av parterna inte accepterar.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 22 sep 2010 00:20

---

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 00:25

sailaways skrev:Bibeln = skuggornas bok. Vi bör läsa den som om vi själva vore gud. Då förefaller allting falla på sin plats.

bra ide : -)

Morningstar

Inläggav Morningstar » 22 sep 2010 00:31

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 sep 2010 00:39

Mr.M skrev:@Zokrates

A man and woman say in clear voice three times that they accept (name of the person and his/her father name is called)

Jaha, det var ju en generös tolkning, annars kunde du? ju dragit till med att fadern ger sitt lov istället för flickan, bara om hon är stum. :wink:

Morningstar

Inläggav Morningstar » 22 sep 2010 00:45

---

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 00:46

Zokrates skrev:
Mr.M skrev:@Zokrates

Jaha, det var ju en generös tolkning, annars kunde du? ju dragit till med att fadern ger sitt lov istället för flickan, bara om hon är stum. :wink:

Bra uppslag att forska mer i.
Jag utgick från att det var en rationell och funktionell ceremoni för sin tid.
Används den än idag i större skala ?

Att fadern kan föreslå en kvinna som gemål även vid ung ålder som barn,
hade nog betydelse. Men texten visar också att bröllopet kan ske först vid vuxen ålder om bägge parterna klart godkänner det.
kontexten känns vettig.

Detta får mig att tänka på filmen Mongol, där dom hade samma typ av tradition.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 01:09

Hitta ett arabiskt bröllop på Youtube.
Tycker inte att det är något märkligare än svenskt bröllop.
Nu kan jag inte arabiska men jag antar att prästen frågar dom om dom vill ha varandra.

http://www.youtube.com/watch?v=9h2DGzI2lJ0

Och detta tycker jag bekräftar att samtycke ska ske:
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/sv/Nikah

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 sep 2010 01:15

Jag vet inte hur muslimer generellt agerar när det gäller Islamska äktenskap, men jag antar att de åtminstone följer åldergränserna i de länder som har en åldersgräns, ex.vis 18 år i Sverige. Men jag kan inte tolka det annat än att den skrivelsen finns för att täcka upp för de länder där den regeln brukas.
Men fortfarande så bör de länder som är emot barnäktenskap och tvångsgiften se denna regeln, lagen om jag fattar det rätt, som felaktig och väldigt motbjudande, då den om den används går helt över huvudet på kvinnan som berörs.

Jag ber att få påpeka att om fadern har rätt att gifta bort dottern, så har han även rätt att neka, huruvida fädrernas makt är större eller mindre än icke muslimska föräldrars, låter jag vara osagt, det kan ni räkna ut själva.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 01:26

Det jag får fram är från wikipedia:

Enligt sharia bör både brud och brudgum samtycka till bröllopet, men samtidigt förväntas det av bruden att hon ska acceptera sin fars val av brudgum.

vet inte hur varianterna skiljer sig.
Men visst, från vårat perspektiv kan det kännas fel med andras traditioner.

Jag pratade häromdagen med en indisk data tekniker som beklagade sig över samma sak i hans land.
Inte ofta som kvinnorna eller bröllopen är frivilliga. Han tyckte att deras traditioner var uråldrigt antika.

jag tror att globaliseringen kommer skapar en mer homogen kultur där vi adopterar det som är bra.
Vi får hoppas att inte extremister kommer till makten.

ex.vis 18 år i Sverige

jag tror att man får gifta sig vid 15 års ålder i Sverige om föräldrarna godkänner det.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 01:43

Zokrates
Du har nog rätt:

Några orientaliskt ortodoxa  kyrkor anser också att 16 år är en lagom lägsta ålder för att gifta sig. Vigselakter för så unga par inte är juridiskt giltiga i Sverige; paret får därför vänta till 18-årsdagen innan äktenskapet enligt svensk lagstiftning blir juridiskt bindande.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 sep 2010 01:48

Mr.M skrev:jag tror att man får gifta sig vid 15 års ålder i Sverige om föräldrarna godkänner det.

Nej, inte utan en prövning där särskilda skäl skall anföras, generellt gäller 18 år. Hur det är i de fallen där det görs undantag vet jag inte, det kanske inte blir giltigt förrän de fyllt 18 ändå?

2 kap. Äktenskapshinder
1 § Den som är under 18 år får inte ingå äktenskap utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Tillstånd får meddelas endast om det finns särskilda skäl. Lag (2004:142).
2 § Har upphävts genom lag (1988:1254).
3 § Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon.
  Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §.
  Vid tillämpningen av första och andra styckena jämställs adoptivförhållande med släktskap. De som därvid anses som helsyskon får dock ingå äktenskap med varandra efter tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Lag (2004:763).
4 § Den som är gift eller partner i ett registrerat partnerskap får inte ingå äktenskap. Lag (1994:1118).

15 kap. Ärenden om äktenskaps ingående
1 § En ansökan om tillstånd till äktenskap enligt 2 kap. 1 eller 3 § prövas av länsstyrelsen i ett län där en sökande är folkbokförd. Saknas en sådan behörig länsstyrelse prövas ansökan av Länsstyrelsen i Stockholms län.
I ärenden som rör underårig skall länsstyrelsen bereda den underåriges vårdnadshavare tillfälle att yttra sig, om det kan ske. Yttrande samt de upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning skall inhämtas från socialnämnden i den kommun där den underårige är folkbokförd eller, om den underårige inte är folkbokförd här i landet, i den kommun där han eller hon vistas. En annan socialnämnd som har tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse i frågan är skyldig att lämna sådana på begäran av den socialnämnd som skall yttra sig. I ärenden som rör halvsyskon skall länsstyrelsen inhämta yttrande från Socialstyrelsen.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 sep 2010 01:52

Sant
och drar jag mig till minnes så har jag för mig att jag läst att det inte har skett någon gång i modern tid.
men trots allt så kan man vid mycket speciella tillfällen få rätt att gifta sig för 18 års ålder.

Bestämmelsen grundar sig på bedömningen att personer under arton vanligtvis är mindre lämpade för det ekonomiska och personliga ansvar som ett äktenskap innebär (Prop. 1973:32 s. 95.)

Vid bedömningen om dispens ska lämnas har beslutsfattaren att ta hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Regeringsrätten har i RÅ 1988 ref. 100 resonerat utifrån ålder, hur länge paret samlevt, sökandes religiösa övertygelse mm när man lämnat en 17-årig flicka tillstånd att gifta sig.

Återgå till "Religion och andlighet"