Vad är Gudstro? Hur uppstår den?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 mar 2005 21:10

Zara skrev:Hovnarr tycks vara lite lättsinnig i den frågan.

Åh, Zara! Jag är lättsinning i så många frågor :)

Coola Zara skrev:Låter inget coolt, jag vet, men vem har sagt att jag är det?

Tycker det låter hur coolt som helst. Men det var säkert inte trevligt.

Zara skrev:Svaret är att ingen kan lita på någon.

Festligt var ordet, fram med flintasteken!

Zara skrev:1. Din ödmjukhet. Om du t.ex. inför varje natt öppnar dig för möjligheten att Gud kan tala och att du vill lyssna vad han har att säga, genom att yttra orden; Gud om du finns så ber jag dig att du ska ge dig tillkänna. Ge mig en chans att få lära känna dig. Amen.

Schysst. Jag kan ropa lite utan att vara säker på att jag hittar något, inga problem. Men då får Gud ta och bjuda till lite också. Jag kan köra intensivt en period, typ nån vecka, och sen be lite när jag kommer på't bara ifall om. Min lust att bedja kanske också ökar tack vare din insats. I så fall ska jag inte göra motstånd!

Zara skrev:Annars kommer det att inte finnas substans och bönen kommer bli betydligt tuffare. När och om Gud då svarar kommer det att vara för min skull och inte för din.

Du vet hur det är med ensidiga relationer - man tröttnar så småningom. Men om han kommer på att han vill ha kontakt om 20 år trots att försöken nu inte gav resultat är inte jag den som är den! Men låt oss inte planera för värsta scenariot innan vi ens försökt. Utgångspunkten är att vi ska etablera kontakt inom kort, tycker jag. Gud å ja, Alfred. Gud å ja.

Zara skrev:Du kan stanna hemma i Fylke och läsa boken om äventyret eller vara med i det.

Skojigare?

Det är väl äventyr som är just skojigt, även om det inte är en dans på rosor hela tiden? Det är just vara med i äventyret som jag vill, även om det innebär att fly för livet ibland. Jag har bara sagt att jag vill behålla pungkulorna, annars e jag nog tuffare än somliga tror!

Zara skrev:Fel håll hovnarr. Festen är åt andra hållet.

Min bäste Zara, klart jag varit och kollat in den festen. Och jag hade kul - och trevligt. Vi åt flintastek, pratade om vad vi gjort under sommaren och hur Sverige kan stå utanför EMU. De senaste åren har jag försökt förlika mig med tanken på att det är allt som finns, och det är ändå inte så lite det.

Men. Det finns alltid ett men. Här kommer du, sprallig och hänryckt utav bara fan - mitt i ett ÄÄÄ-VEEEN-TYYR, precis som Carola sjunger. Och du bjuder på en rad andliga upplevelser (låt vara att alla inte är skojiga, inget problem för mig) som är up for grabs om man bara tar emot dem ödmjukt med vidöppna armar. Så låt oss göra det, så kan vi alla glädja oss till pingst - hänryckningens tid!

Hänryckt pingst!

§

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 30 mar 2005 21:24

hovnarr skrev:Hänryckt pingst!

§

Rock and roll.

Zara... [-o< :-k :evil:
Inte doppad
i gröt

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 31 mar 2005 20:26

Zara:
Man yttrar sig inte så om man har mött Saurons Demoner öga mot öga...
Kan tänka mig att ett sådant möte sätter sina spår. Vad tror du om teorin att det är ens egna ofullkomna sida man möter i denna gestalt? Det skulle kanske förklara en del av ditt ödmjukhetsbudskap. Tycker du att man frivilligt skall sträva efter ett sånt möte?

En annan sak som intresserar mig är att du är så tydligt på att det är den bibliske guden du känner närvaro av. Låt gå för att du rikta dina böner ditåt - hur avgör du att svaret kommer från just detta håll? I bibeln finns ju fullt med möten med "herrens änglar" och uttalandet "ingen kommer till fadern..."? JV är ju ingen kristen religion, enligt mitt förmenande, utan en Jahve-religion. Hur ser du på det?

Är beredd på ett invecklat svar, när du finner tid.

mvh/ cogito

Stefan

Inläggav Stefan » 01 apr 2005 00:38

Apropå Tolkien och kristendom: Tolkien var själv troende katolik, och det finns starka kristna inslag i hans berättelser. LotR är inte en allegori i stil med hans vän Lewis's böcker (Häxan och Lejonet - Jesus som offras, etc.), men han har själv erkänt att det finns inslag av kristendom i boken.

I "Letters of Tolkien", ss. 233-234, skriver han att situtationen där Frodo vägrar att kasta ner ringen och Gollum istället biter av honom fingret och faller ner i kratern exemplifierar en aspekt av orden:

"Forgive us our trespasses as we forgive them that trespass agaist us. Lead us not into temptation, but deliver us from evil."

Frodo har blivit ledd till frestelse; en frestelse det inte är möjligt för honom att klara av.

"Frodo was in such a position: an apparently complete trap: a personof greater native power could probably never hade resisted the Ring's lure to power so long; a person of less power could not hope to resist it in the final decision."

"The Quest" var således dömd att MISSLYCKAS, och misslyckades gjorde den också; Frodo vägrade ju att kasta ner ringen. Världen räddades inte genom en mänsklig plan utan genom gudomlig nåd, som ingrep och gjorde att Gollum tog ringen och föll från klippan. Hursomhelst, denna gudomliga nåd kom inte utan anledning: det var Frodos egen nåd mot Gollum som gjorde att han förtjänade denna nåd.

"At any point any prudent person would have told Frodo that Gollum would certainly betray him, and could rob him in the end. To 'pity' him, to forbear to kill him, was a piece of folly, or a mystical belief in the ultimate value-in-itself of pity and generosity even if disastrous in the world of time. He did rob him and injure him in the end - but by a 'grace', that last betrayal was at a precise juncture the most beneficial thing any one could have done for Frodo! By a situation created by his 'forgiveness', he was saved himself, and relieved of his burden."

En lustig not här är att en brevskrivare tyckte att Frodo borde ha "hängts såsom förrädare" eftersom han inte kastade ner ringen!

Själv tycker jag att "Letters of Tolkien" är en intressant bok. Rekommenderas alla "Ringen"-fans.

F ö har Sauron inga demoner. Han har nazgûler, som är en sorts odöda (inte riktigt det heller). Möjligen kunde han själv kallas "demon". Annars tror jag att den enda varelsen som kallas "demon" i LotR är balrogen i Moria.[/quote]

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 02 apr 2005 08:48

cogito skrev: och uttalandet "ingen kommer till fadern..."?

Vad menar du med det? kan du förtydliga?
cogito skrev:JV är ju ingen kristen religion, enligt mitt förmenande, utan en Jahve-religion. Hur ser du på det?

Har jag gett intrycket av att jag är ett JV?
cogito skrev:Är beredd på ett invecklat svar, när du finner tid.

Jag med när jag förstår exakt vad du menar.

Zara..
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Stefan skrev:Apropå Tolkien tog ringen och föll från klippan, borde ha "hängts såsom förrädare" eftersom han inte kastade ner ringen!
Själv tycker jag att "Letters of Sauron" är en intressant bok, exemplifierar en aspekt av orden: complete trap.

Ett intressant brev. Ber om ursäkt för den vanvördiga förkortningen. Hoppas hinna besvara det ikväll.

Zara..

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 02 apr 2005 15:31

cogito skrev:
och uttalandet "ingen kommer till fadern..."?

Vad menar du med det? kan du förtydliga?

**********Har ingen bibel tillgängligt just nu, jag menar stället där Jesus uttalar att vägen till fadern går (numera?) via honom.

cogito skrev:

JV är ju ingen kristen religion, enligt mitt förmenande, utan en Jahve-religion. Hur ser du på det?

Har jag gett intrycket av att jag är ett JV?
************** Ingalunda! Jag bad om din syn på hur du själv förhåller dig i frågan om Jahve direkt och Kristus roll. Med tanke på att det rappoteras om många "möten med Jesus/Kristus" sedan 60-talet i litteraturen, medan du är så tydligt på närvaron av den bibliske guden.

cogito skrev:

Är beredd på ett invecklat svar, när du finner tid.

Jag med när jag förstår exakt vad du menar.

*******Det kan väl få ta några vändor, eller?

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 03 apr 2005 02:31

Stefan skrev:Apropå Tolkien och kristendom: Tolkien var själv troende katolik, och det finns starka kristna inslag i hans berättelser. LotR är inte en allegori i stil med hans vän Lewis's böcker (Häxan och Lejonet - Jesus som offras, etc.), men han har själv erkänt att det finns inslag av kristendom i boken.

I "Letters of Tolkien", ss. 233-234, skriver han att situtationen där Frodo vägrar att kasta ner ringen och Gollum istället biter av honom fingret och faller ner i kratern exemplifierar en aspekt av orden:

"Forgive us our trespasses as we forgive them that trespass agaist us. Lead us not into temptation, but deliver us from evil."

Frodo har blivit ledd till frestelse; en frestelse det inte är möjligt för honom att klara av.

"Frodo was in such a position: an apparently complete trap: a personof greater native power could probably never hade resisted the Ring's lure to power so long; a person of less power could not hope to resist it in the final decision."

"The Quest" var således dömd att MISSLYCKAS, och misslyckades gjorde den också; Frodo vägrade ju att kasta ner ringen. Världen räddades inte genom en mänsklig plan utan genom gudomlig nåd, som ingrep och gjorde att Gollum tog ringen och föll från klippan. Hursomhelst, denna gudomliga nåd kom inte utan anledning: det var Frodos egen nåd mot Gollum som gjorde att han förtjänade denna nåd.

"At any point any prudent person would have told Frodo that Gollum would certainly betray him, and could rob him in the end. To 'pity' him, to forbear to kill him, was a piece of folly, or a mystical belief in the ultimate value-in-itself of pity and generosity even if disastrous in the world of time. He did rob him and injure him in the end - but by a 'grace', that last betrayal was at a precise juncture the most beneficial thing any one could have done for Frodo! By a situation created by his 'forgiveness', he was saved himself, and relieved of his burden."

Har aldrig läst "Letters of Tolkien", så det var intressant att få inblick i hans tankar. Hur tolkar du det han säger och tycker du att det motsäger mina tankar om kunskapen om ont och gott?

Stefan skrev:En lustig not här är att en brevskrivare tyckte att Frodo borde ha "hängts såsom förrädare" eftersom han inte kastade ner ringen!

Själv tycker jag att "Letters of Tolkien" är en intressant bok. Rekommenderas alla "Ringen"-fans.

Tack.

Stefan skrev:F ö har Sauron inga demoner. Han har nazgûler, som är en sorts odöda (inte riktigt det heller). Möjligen kunde han själv kallas "demon". Annars tror jag att den enda varelsen som kallas "demon" i LotR är balrogen i Moria.

Sant. Jag ville dock spela på "Tolkiens bräde" men hade svårt att hitta något väsen i LotR som motsvarade det jag sett. Så, jag valde det mer "luddiga" begreppet demon. På det "kristna brädet" skulle jag valt begreppet ande.

Zara..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

cogito skrev:
Kan tänka mig att ett sådant möte sätter sina spår. Vad tror du om teorin att det är ens egna ofullkomna sida man möter i denna gestalt? Det skulle kanske förklara en del av ditt ödmjukhetsbudskap.

En sak jag älskar är tillvarons komplexitet. Det finns inga lätta svar och allt är genialt in i minsta detalj. Allt är sant och inget. Idel paradoxer.
Jag tror att vi människor kan projecera vår obearbetade smärta och skugga på gestalter av olika slag. De bitar av vårt jag vi av olika skäl inte orkar att möta eller vill erkänna letar sig ut i alla fall. Om inte i vaket tillstånd, så i drömmarna.
Samtidigt vet jag att vi i drömmarna kan få blicka in i framtiden.
Pappa fick det när han var i 20-års åldern. Han såg i drömmen hur en lastbil (kommer inte ihåg berättelsen exakt, men på ett ungefär) kom i full fart samtidigt som en bil backade ut. De kolliderade, mannen kastades ut, huvudet hamnade under ett däck och krossades. Pappa såg eller hörde ett datum (den 20:e) och jag kommer inte ihåg om han visste vem personen var eller om han fick höra namnet. Han berättade på morgonen för syrran sin om drömmen. Hon skrattade. När den 20:e kom så garvade hon inte längre. Han vet inte varför han fick drömmen och något liknande har aldrig hänt senare.

Min mamma däremot drömmer hela tiden. Hon är läskig. Hela min uppväxt har jag varit som den där konservburken i gamla westernfilmer, som blir träffad åt vilket håll den än studsar.

Jag höll masken och gav hene aldrig någon input. Hon behövde ingen input då hon gick med Gud.

I en annan tråd talade jag om att jag vaknade och skrattade. I drömmen stod jag i en speciell kyrka (H) och predikade. Guds Ande var över mig och jag var HÖG.

Kommer inte ihåg om det var dagen efter eller två dagar senare, som mamma kom över till oss.

- Mmmmmmmmmm, sa hon och log, -Jag har haft en dröm...
Hon berättade hur hon hade drömt om mig och att jag stod i H och predikade.
(Då drog jag ned rullgardinen för en tid. Det var mina "pungkulor". Jag lider nämligen av social fobi och att predika är för mig synonymt med att dö. Bättre med helvetet sedan än helvetet nu, var mitt flyktmantra.)

I drömmar har jag fått se svaren på böner jag haft... Fått vägledning... Någon gång sett rakt in i människors själar... Blivit korrigerad i fråga om val jag gjort tidigare under dagen...
Fått se vad "Saurons" styrkor håller på med, eller kommer att göra om jag gör ett visst drag... Jag har även blivit attackerad vid några tillfällen...
I drömmarna bearbetas även dagens input.
Drömmar tycks också kunna bestå av totalt menigslöst nonsens.
Det måste av nödvändighet finnas alternativa förklaringsmodeller om Gud ska vara rättfärdig.

Det är min övertygelse att människan kan få se s.k. syner. Jag kan visserligen inte med bestämdhet hävda att allt jag sagt jag drömt verkligen är drömmar. Men allt jag upplever i sängen väljer jag att kalla för drömmar.

cogito skrev:Tycker du att man frivilligt skall sträva efter ett sånt möte?

Det finns ingen anledning att söka konfrontation för dess egen skull. Det är dumt, dåraktigt och totalt oansvarigt. Som det att ge sig på andefurstar över städer.
Många kristna ledare har mycket att stå tillsvars för.

Ändå är det så att det inte går att be en bön utan att involvera den himmelska jurudiken. Nyckeln till det hela är att hitta "känslan" (substansen) i bönen och vara ledd av Anden.

Jag har kämpat mot Döden över min fru. Hon låg på intensiven på regionssjukhuset i Örebro. Läkarna sa att hon skulle leva i en halvtimme till, max en timme. Jag befann mig femton mil ifrån henne och visste att jag aldrig skulle hinna dit itid, så jag äkte hem och bad. Mina föräldrar var redan där för att fixa mat åt mig, men jag bad dem om att få vara ifred. Mat och bön hör inte ihop.

Jag tror inte på att ledas av tumversar, utan av Anden. Men ibland kan Anden leda en till att ta tumversar. Jag blundade, slog upp Bibeln och satte ned fingret. "HERREN HERREN räddar från döden". Jag upprepade det och fick samma resultat, fast en annan vers. Fyra eller fem gånger tog jag en tumvers och fick samtliga gånger ord om döden och om hur Gud räddar ifrån dödens makt. I mitt hjärta förnamm jag hur Guds Ande sa att Döden försökte ta min frus liv.

Jag började att be i tungor. Full av sorg och bedrövelse ropade jag om nåd för min frus liv. Efter en stund bleknade sorgen och ersattes av ett heligt allvar (vrede är ett för starkt ord, tror jag). Mina ord blev plötsligt tunga. De kändes som släggor med makt att krossa klippor. Guds eget skaparord på tunga av kött. Jag gick emot Döden och knäckte hans inflytande över min fru.

Efter det kändes det ok att åka. Det var som om jag slagit sprutorna ur handen på en giftmördare och jagat honom på flykten, men ändå fanns "gift" injicerat och läget var extremt allvarligt. På vägen förnamm jag åter igen den stilla rösten. Den sa;
-Om överläkare Torsten Ström skulle säga till dig att läget var under kontroll, hur skulle du känna dig då?

Jag tänkte på det och kände hur jag började slappna av.

-Jag säger dig att AC ligger inte på regionssjukhuset, utan inför min tron.

Jag säger dig att AC ligger inte i en sjukhussäng, utan i mina händer
.
Axlarna sjönk och jag upplevde hur jag omslöts av ett lugn och en ljuvlig frid. Total vila. Den eftermiddagen ändrades allt. Minst tre överläkare var involverade och dagen efter talade jag med överläkaren vars område var blod. Han sa;
-Jag trodde inte att det här var möjligt
-Det trodde jag, sa jag.
-Du såg inte hennes värden, levervärdet(tror jag han sa) fanns inte ens med på skalan!!! Han blev riktigt sur, med all rätt, för vem var jag?

Blodläkaren hade sagt till AC:s läkare Torsten att även trombocytvärdet hade varit helt åt skogen och att det var ett under att hon inte hade fått en propp. Kommer inte ihåg hur många olika sätt hon kunde ha dött på. Hon hade fått en blodförgiftning i hjärtregionen pga en osteril infart. Var uppsvälld som en ost då hon var full av vatten. Kissade sedan 12 liter på ett dygn. AC och jag är inte överens om den siffran, men hon var faktiskt rätt omtöcknad en tid efter. Ström sa att han trodde att en högre makt ville att hon skulle leva.

Så konfrontation är ofta nödvändigt om vi inte vill se på när människor går under.

Förr förra veckan låg min morbror på intensiven efter att kan fått var på hjärtat efter en hjärtoperation.
Det fanns en väldig tyngd i bönen, jag antar att det kan bero på att han är ett "bönebarn".
-Gud, låt inte alla böner över Olle vara förgäves... GUUUUUUUUD. Efter en kort stund försvann all substans i bönen. Det var som att smälla en ballong. Shit, tänkte jag vad hände? Dog han? Kan jag verkligen ha bett mig igenom redan? Klockan var 11,26. Gick över gården till morsan.
-Lever han så har det vänt, annars dog han 11.26 sa jag. Det hade vänt fick jag veta sen.

Att kunna vara en medlare mellan Gud och människor är häftigt. Få se hur livet bryter fram i mörkret.

cogito skrev:Tycker du att man frivilligt skall sträva efter ett sånt möte?

Ibland är det inte heller frivilligt.

Det är inte så roligt när de attackerar...Och man inte är beredd.
Händer väldigt sällan dessbättre. Om man inte går ut i mörker, dvs synd... Kan kosta en livet...

Vid deras senaste attack ( våren 2004) fastnade jag som i ett nät och kunde inte röra mig. Något tog tag i min käke, lyfte mig som en vante och kastade mig till andra änden av rummet. Jag vaknade och var öm i överkäken där varelsen hade greppat mig.

Det låter läskigare än det var. Det gick väldigt fort så jag hann aldrig reagera. Kanske något, att sitta fast var inget kul, fast jag såg ingen och hann inte uppfatta någon kuslig närvaro. Hur som helst, några dagar senare var överkäken inflamerad och var så i någon månad. När jag var hos tandläkaren såg hon på röntgenplåtarna att överkäken var inflammerad. Hon misstänkte då att en gammal rotfyllning var boven och öppnade tanden. De hittade inget.

.Jag kände även stickningar i ansiktet och i näsan. Drog jag handen över näsan försvann fenomener i en halv minut, för att sedan vara tillbaka. Jag har ingen inflammation (eller vad det nu var) idag och stickningarna är för det mesta borta.

cogito skrev:En annan sak som intresserar mig är att du är så tydligt på att det är den bibliske guden du känner närvaro av. Låt gå för att du rikta dina böner ditåt - hur avgör du att svaret kommer från just detta håll?

Om jag kommer ifrån mina barn på ett varuhus och jag hör någon skrika;
-PAPPA! PAPPA!!! Så kommer jag springande. Halva varuhuset är kanske pappor but who gives a shit. Skulle jag stå och vänta på att de använder mitt för och efternamn innan jag behagar visa mig? Vad bryr jag mig om att de använder ett ord som stämmer in på 1000 andra. Jag vet ju att de menar mig.
Om nu jag bryr mig så mycket om mina barn, skulle då inte Gud bry sig så mycket mer om sina?

cogito skrev: I bibeln finns ju fullt med möten med "herrens änglar" och uttalandet "ingen kommer till fadern..."?Har ingen bibel tillgängligt just nu, jag menar stället där Jesus uttalar att vägen till fadern går (numera?) via honom.

JV är ju ingen kristen religion, enligt mitt förmenande, utan en Jahve-religion. Hur ser du på det? Jag bad om din syn på hur du själv förhåller dig i frågan om Jahve direkt och Kristus roll. Med tanke på att det rappoteras om många "möten med Jesus/Kristus" sedan 60-talet i litteraturen, medan du är så tydligt på närvaron av den bibliske guden.

Människan förlorade gemenskapen med Fadern då hon för att bli lik honom valde kunskapen om gott och ont, istället för Gud själv. Hennes synd var högmod.

I 1 Joh 4:7-8 står;
Mina älskade. låtom oss älska varandra; ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar, han är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar, han har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärleken.

Alltså, förutsättningen för att kunna ha kärlek är att känna Gud.

I Rom 13.10 står; Kärleken gör intet ont mot nästan, alltså är kärleken lagens uppfyllelse.
Så, för att kunna hålla lagen behövs kärlek, vilken vi inte kan få då vi inte känner Gud, som vi inte kan få tillträde till eftersom vi är syndare. Moment 22, alltså.

Lösningen var att Jesus ingick ett blodsförbund med människan (blev ett kött). Satan trodde att Jesus skulle förmera sig genom detta förbund. Han hade flera indikationer på det sedan tidigare. Mer kraft till lärjungarna alltså och Jesus skulle snart ha detta fridsrike skrifterna talade om. Satan kunde inte komma åt Jesus, då intet mörker fanns i honom. Men nu såg Satan sin chans. Han hade sin man bland de tolv. En tjuv och en lögnare, vid namn Judas. När Judas var med i blodsförbundet kunde plötsligt Satan begära att lägga vantarna på Jesus p.g.a. Judas mörker. Han korsfäste (påle med tvärslå) Jesus, men missade att Jesus inte dog för sin synd utan för sin förbundsbroders.

Detta innebär alltså att genom detta nya förbund (nattvarden) kan en människa få förlåtelse för sitt högmod och återfå gemenskapen med Fadern för att kunna lära känna honom och få hans kärlek så hon kan hålla lagen. Inte med ett hjärta av sten utan av kött, som håller lagen därför att hon känner för det.

Ingen kan komma till fadern utom genom sonen.
I blodsförbundet är vi en kropp med Jesus. Han är huvudet och vi är kroppsdelarna genom vilka han verkar idag, under förutsättning att vi hedrar vårt förbund.

Jag tror att vi kan få möta Jesus och änglar. Har dock aldrig sett endera. Söker aldrig att få se syner eller visioner, utan är nöjd om jag kan få se Guds nåd bland människor.
Många kristna ber till jesus, men för mig känns det mest naturligt att be till Fadern, men i Jesu namn.

Något oklart?

Zara..
Inte doppad

i gröt

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 apr 2005 02:16

Hovnarr
Hahaha, frågar du mig om gud, Tatjana? Jag har ingen aning - jag har ju ingen religiös tro, det är ju det som är grejen.

Man kan be för nästan vad som helst, men man kan inte be för att man ska tro på Gud. Du inser att det ligger ett moment 22 i detta, antar jag?

Som det påstås i skrifterna så skall man be med ande och sanning.
Den frågan du tycks ställa dig är, finns gud?
Vad jag då skulle råda dig är att be typ... om vägledning.
(-om det finns en gud och om bibeln är sann så visa mig den sanna tron).
Vem vet, kanske JV knackar på dörren imorgon? :D

Skulle jag neka Zara att försöka? Skulle jag inte ta emot hans inbjudan till festen med öppna armar?

Det låter som en motsägelse för mig det här.
Frågan är vad du tillåter Zara att försöka? Skapa en länk mellan dig och en möjligt existerande gud? Är det så att man behöver någon/t som visar vägen för att finna gud, förutom bibeln och Jesus?
Vem tar du emot med öppna armar genom att be Zara hälsa gud från dig? Zara/Gud?
(Inget ont åt dig Zara försöker bara öppna sinnen här :wink: )
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 apr 2005 03:32

Zarathrustme skrev:Enligt JV (och Tatjana ?) går det inte, då den tiden har upphört i och med att vi idag har bibeln.
Medan en kristen syn är att Jesus var den förstfödde av många bröder och Jesu liv ska tjäna som en förebild för hur det kristna livet ska levas.

Det faktum att du faktiskt svarar på din egen fråga är ganska lustigt.
Förebild=Kopia?
Är du född utan den adamska synden?
Jag är inte döpt JV, jag har påpekat det förut.
:) men onekligen influerad (indoktrinerad?)

Å andra sidan handlar frälsningen om att människan måste ödmjuka sig. För en Jude var det otroligt förödmjukande att ”förkasta” sin kunskap om Messias och tro på en Messias som blivit förbannad av Gud (upphängd på trä).

Judas förådde Jesus, vad kan man vänta sig?
(De läser inte NT, utan väntar fortfarande på Messias)

Genom det nya blodsförbundet är de kristna delar av Jesu egen kropp och är således även konungar och präster.
Medlare mellan Gud och människor.

Nattvarden?
”Detta betyder min kropp”, ”som skall ges ut till förmån för er. Fortsätt att göra detta till minne av mig."
(Jag skall dö för ER. Minns det genom att hålla den här minnesmåltiden)

Sanningen skall vara enkel och till för alla.

Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 apr 2005 10:09

Tatjana skrev:Den frågan du tycks ställa dig är, finns gud?
Vad jag då skulle råda dig är att be typ... om vägledning.

Jag kör med flera olika "böner-typ" om vägledning. Min kortaste gillar jag bäst "Gud, visa dig!" Jag kör den såfort jag kommer ihåg (t.ex. i duschen) att jag har "upptäck gud" som temamånad just nu. Kör en i princip identisk grej med vad Zara föreslog också. Jag testar även att bara sjunka in i meditativ stillhet och låta de förmenta budskapen flöda in i mitt sinne fritt. Men på västfronten inget nytt, än så länge. Har du börjat än, Zara?

En annan fråga, som jag tror är lika viktig, det är att jag själv har klart för mig vad ett tecken eller syn från Gud skulle vara för något - så att jag inte nonchalerar Gud och bortförklarar honom om han skulle gå till allt detta besvär. Där tror jag att ett klart och tydligt budskap i vaket tillstånd, eller en ovanligt påtaglig och rimlig dröm skulle räcka, liksom ett mindre mirakel (såsom att jag, vid åkallan, plötsligt kunde lyfta en bil i en krissituation eller liknande). Mer extrema mått, såsom det Tore föreslog att han skulle kasta om stjärnorna till "Jag finns. /Gud" godkänner jag givetvis också - även om det bara är jag som ser det.

Tatjana skrev:Vem vet, kanske JV knackar på dörren imorgon?

Det skulle jag betrakta som ett misslyckande är jag rädd. Men det vore sannerligen outgrundligt. I så fall skulle jag utbrista "Stig in, unga pilgrimer, mitt enkla hem är ert!" Så får vi se vem som är mest kollrig i kolan när de går därifrån.

Tatjana skrev:Frågan är vad du tillåter Zara att försöka?

Som agnostiker har jag ingen klar uppfattning om det idag. Så jag får gå på Zaras beskrivning.

Tatjana skrev:Skapa en länk mellan dig och en möjligt existerande gud?

Om du inte tycker det låter häftigt är du bra mycket mer svårimponerad än jag.

Tatjana skrev:Är det så att man behöver någon/t som visar vägen för att finna gud, förutom bibeln och Jesus?

Inte vet jag. Bibeln har då inte visat mig någon väg till Gud. Den gör mig mest förundrad eller förbannad, beroende på grundhumör när jag läser den. Och sen har vi Jesus. Det här är min syn på Jesus:
*Jag är inte säker på att Jesus, ens som historisk person, alls existerat, men jag håller det för sannolikt
*Jag tyckte att han hade kloka moralåsikter i många frågor

C'est tout. Jag ser inte hur han ska kunna leda mig till Gud. Jag förnimmer Jesus närvaro lika litet som jag förnimmer Guds - och eftersom jag inte är en kännare på området tror jag inte att jag skulle förnimma skillnaden om de båda kunde uppenbara sig. Vidare tycker jag det är olyckligt att den kristna kyrkan valt att fokusera på finalen, orgasmen, det slutgiltiga lidandet och döden, istället för alla bra grejer Jesus gjorde. "Nej ta emot nattvarden, din syndare, och tänk på att Jesus dog för din skull!" Själva principen "lid först, älskas sedan" finner jag vämjelig. Tänk om man lade sina händer på varandra för att symbolisera Jesus helande förmågor, det skulle locka fler besökare till kyrkan än att äta ojäst bröd, dricka surt vin och minnas att man bara är en lort.

Tatjana skrev:Vem tar du emot med öppna armar genom att be Zara hälsa gud från dig? Zara/Gud?

Jag tar emot Zaras erbjudande med öppna armar, att försöka befästa min gudstro då detta tycks kunna göra livet mer intressant. Om gud sedan visar sig finnas blir väl följden att jag även tar emot honom med öppna armar? Zara kanske har liksom ett telefonnummer till en God vän som inte jag har, men som han kan förmedla - du måste se detta från mitt (än så länge) agnostiska perspektiv. Men om du har någon bättre metod för att komma i kontakt med Gud, Tatjana, så ska jag givetvis lyssna.

Zara, tack för dina intressanta berättelser. Själv är jag öppen för möjligheten att det gick till precis som du säger, t.ex. att gudomligt ingripande räddade din fru, men också att hon hade överlevt oavsett dina ansträngningar. Jag funderar särskilt på två saker:

1) Om man plötsligt har makt över mirakel, känns det då inte som ett personligt misslyckande när man inte "ber tillräckligt (starkt)"? För den med ett "gott" samvete blir mer makt bara ännu en källa till skuld och otillräcklighetskänslor. Eller?

2) Hur kommer det sig att vi alltid har högre krav på bevis när det gäller förment övernaturliga fenomen än när det gäller påstådda sanningar i etablerade vetenskaper? En präst som säger att satan verkligen existerar och att han drivit ut honom ur besatta flera gånger möts av vantro, medan en fysiker som hävdar att han upptäckt en ny planet där och där möts av övertygelse, om än ointresse. Ingen av utsagorna har någon större relevans för min vardag och jag, personligen, kan verifiera bägge utsagorna lika lite.

§

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 apr 2005 11:28

Tack för dina utförliga skildringar, Zara.

Ditt sätt att uttrycka dig påminner mig om inläggen av den för ögonblicket inaktive forumsmedlemmen Jonas Nyström. Hans inlägg är värda att ögna genom vid tillfälle. Du kan dock hoppa över de sadomacho-inläggen, då han själv betraktar detta tema som "löjligt populärt".

Nå, dina upplevelsers verklighetskaraktär betvivlar jag inte ett ögonblick. Tvärtom står de i linje med min teori att äkta andlig kontakt är inte en dans på rosor (vilket den ständigt leende Dalai Lama tycks vilja förmedla). Har man äkta andlig kontakt blir man "intressant" för "motmakter" att blanda sig i. Därför håller jag mig gärna på en blott filosofisk nivå. Rädsla och bekvämlighet må vara orsakerna här.

Du skriver:
En sak jag älskar är tillvarons komplexitet. Det finns inga lätta svar och allt är genialt in i minsta detalj. Allt är sant och inget. Idel paradoxer.

Om man gör tankeexperimentet att du hade samma upplevelser, men var uppväxt i främje resp. bortre Asien, hur tror du du hade "förklarat" upplevelserna för dig själv då? Följs inte varje upplevelse (varseblivning) åt av en tänkande ansträngning att "förstå" vad man har varit med om? Hur hade den utfallit utan kännedom av bibeln?

I 1 Joh 4:7-8 står;
Mina älskade. låtom oss älska varandra; ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar, han är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar, han har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärleken.

Alltså, förutsättningen för att kunna ha kärlek är att känna Gud.
Läs detta en gång till. Gör du inte en tankemässig kullerbytta här?

Satan kunde inte komma åt Jesus, då intet mörker fanns i honom. Men nu såg Satan sin chans. Han hade sin man bland de tolv. En tjuv och en lögnare, vid namn Judas. När Judas var med i blodsförbundet kunde plötsligt Satan begära att lägga vantarna på Jesus p.g.a. Judas mörker.
Vart tog den komplexa tillvaron och paradoxerna vägen här, i denna skildring av Judas som en simpel tjuv och lögnare? Du kan inte tänka dig att denne man, med daglig kontakt till det andliga i Jesus närvaro, led alla möjliga kval inför sitt beslut, som ju var en förutsättning för att Jesus med döden kunde fullborda sin mission?

Samma sak i Edens lustgård. Är inte det "högfärdiga" beslutet att äta äpplet en planlagd nödvändighet i utvecklingen? Hur går din tankegång här egentligen? Vi har ett människopar som befinner sig redan i intimaste förbund, som agerar olydigt och "väljer" bort det. Var skaparguden kanske inte färdig med människoskapandet, där paradistillvaron måste övervinnas för att åstadkomma det pågående projektet "människan"?

Något oklart?

Ja! Jag får inte ihop komplexiteten med en "enkel barnatro", där målsättningen tycks vara att återställa den paradisiska ödmjukheten. Vad vore vunnit med det, i färd med att bli till "guds avbild"?

mvh/ cogito

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 apr 2005 12:01

cogito skrev:Ditt sätt att uttrycka dig påminner mig om inläggen av den för ögonblicket inaktive forumsmedlemmen Jonas Nyström. Hans inlägg är värda att ögna genom vid tillfälle.

Vad roligt att det inte bara är jag som gjort denna tolkning. Jag skulle tycka att det var skojigt att laga en lasagne med Zara och Jonas någon gång.

§

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 05 apr 2005 13:13

Tatjana skrev:Vem vet, kanske JV knackar på dörren imorgon?

Inga fula tricks Tatjana. [-X

Det vore ett under om de inte knackade på förr eller senare, då de tror att dörrknackandet är en förutsättning för deras räddning och att det är deras uppgift att etablera en kontakt med alla hushåll i detta land.

Det behöver ju å andra sidan inte betyda att de har fel i sin förkunnelse.

Zara..
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 apr 2005 23:29

Hovnarr:
Vad roligt att det inte bara är jag som gjort denna tolkning. Jag skulle tycka att det var skojigt att laga en lasagne med Zara och Jonas någon gång.

Så här kommer du ett steg närmare din lasagne-bjudning:
Som moderator har du tillgång till Jonas privata mailadress.
Skapa en tråd med rubriken: "Hur kan agnosticism övervinnas?"
Informera Jonas om att denna fråga väntar på hans bidrag. Jag garanterar att han svarar.

mvh/ cogito

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 apr 2005 23:30

Hovnarr:

Så här kommer du ett steg närmare din lasagne-bjudning:
Som moderator har du tillgång till Jonas privata mailadress.
Skapa en tråd med rubriken: "Hur kan agnosticism övervinnas?"
Informera Jonas om att denna fråga väntar på hans bidrag. Jag garanterar att han svarar.

mvh/ cogito

Återgå till "Religion och andlighet"