Hej runeb
Några frågor och kommentarer. Först kan jag ju
understryka att jag inte "bryr mig om" vad andra människor tror vad avser världens beskaffenhet, så längen inte de själva eller någon annan tar skada av det. Däremot tycker jag att det kan vara berikande att diskutera det hela samt få ett förtydligade på de punkter som kan vara något oklara.
runeb skrev:Jag skulle vilja påstå att det går att bevisa Guds existens.
Varför måste Guds existens bevisas om den (som du påstår) är självklar?
runeb skrev:Martinus talar om att "vetenskapen" kommer att upptäcka den andliga världen så småningom.
För det första måste här klargöras vad som avses med "andliga världen", för det andra finns det tydliga tecken på att starka känslomässiga, euforiska sinnestillstånd, samhörighetsupplevelser och känslan av att förstå helheten, världen till fullo är direkt kopplat till hjärnas arbetssätt - för att nu (som du gillar) hänvisa till mer logiska förklaringar: Det har vetenskapen alltså redan gjort:
<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/qIiIsDIkDtg" frameborder="0"></iframe>
runeb skrev:Personligen misstänker jag att det som man i dag kallar svart materia är det som innehåller den andliga världen. Dagens mätinstrument är ju gjorda för att mäta fysisk och inte andlig materia.
Detta behöver du nog beskriva lite närmare innan det påståendet eller den idén ska får en något sånär rimlig substans.
runeb skrev:När det gäller Guds existens så skulle man kunna bevisa den genom indirekta bevis. Det finns ju s k omvänd bevisföring. T ex vi vet att principen för skapelse med den materia som vi skapar av – den materiella – förutsätter att det finns en TANKE som man alltid börjar skapelsen med.
Vet vi? Varför måste det finnas en tanke? Möjligtvis finns det en mänsklig tanke bakom vissa objekt och fenomen i världen, men ur det är det väl lite väl att dra slutsatsen att allt måste ha en tanke bakom sig?
runeb skrev:Det bör alltså finnas någon som skapar det som mänskligheten inte skapar. Man skulle kalla den tänkaren för Gud.
Måste det? Varför då? Den typ av slutledning som du här väljer att applicera på din bevisföring verkar inte helt logiskt giltig, dvs att det faktum att människor tillverkar vissa saker skulle betyda att alla saker måste tillverkas av någon (i ditt fall Gud). Förklara gärna närmare!
runeb skrev:Vem har skapat naturlagarna? Och djuren och växterna och skapelsens krona – människan?
Naturlagarna har människan skapat i den meningen att det är en benämning på ett mönster eller ett fenomen som vi uppmärksammat (eller tycker sig se i världen), att någon måste ha skapat dessa fenomen som sådant finns det väl inget som tyder på?
runeb skrev:Det är ologiskt att tro att naturen skapar sig själv – såvida man inte tror att allt som sker av "slump".
Ja, det låter ologiskt. Mer logiskt är det att ingen skapat naturer eller världen. Skapandet är följaktligen något som ingår i naturen / världen.
runeb skrev:Men hur skulle någonting kunna skapas av "slumpen" när vi vet att slumpen nästan aldrig gör det vi vill. T ex bygga ett hus bara om vi köper byggnadsmaterialet och lägger det i en hög och väntar på att slumpen skall bygga åt oss.
Vad menar du mes slumpen? Vad är det egentligen? Världen kan ju t.ex. existera
a priori (i sig själv och inget annat) och då är det ju helt meningslöst att tala om vara sig slump, skapare, Gud eller något liknade. Jag erkänner villigt att jag inte har en aning om hur världen i sin helhet är strukturerad, men oavsett om den tillkommit eller inte så kan vi ju något sånär tydligt bevittna att processer sker i världen. Exempel på sådana processer är evolutionen, människokroppens biokemi (från embryo till åldring), stjärnornas och planeternas "livscykel" etc. I dessa processer verkar vissa fenomen vara mer välfungerande i sitt kontext än andra, vilket då leder till existensen av en planet, ett människoöga, en giraff, en storstad, en galax etc. Varken slumpen eller någon skapar behöver övervaka detta - det är "helt enkelt" så världen är beskaffad
a priori, och kan alltså inte vara beskaffad på något annat sätt. Detta kan vi känna häpnad över, uppleva som vackert, inte förstå, försöka överblicka och det är inte alls konstigt om vissa ser en skapar i detta. Så är vår hjärna, vårt intellekt, vårt känsloliv, våra tankar beskaffade. Det gör inget att vissa ser detta, t.ex. en Gud. Det är först när någon får lida av det som det ställer till besvär.
runeb skrev:Det är dags att inse att det finns krafter som vi inte kan se men som vi kan utforska i de "heliga" skrifter i vilka de finns beskrivna.
Att det existerar fenomen som vi inte kan se verkar inte speciellt kontroversiellt, att det dock skulle vara de heliga skrifterna som har patent på beskrivningen av dem är mer tveksamt. Förklar gärna hur du menar.
Till sist runeb, berätta gärna mer om dina tankegångar kring detta och vad det är du upplever, känner, ser, förnimmer och tänker när du avser Gud.
I all ödmjukhet
Vänligen
Fredrik