Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 11 mar 2007 12:11

Men är inte gud allvetande?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 mar 2007 16:16

Gud är ju också allsmäktig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 mar 2007 16:44

Kan Gud bestå av egenskaper i högsta potens som ej går ihop logiskt?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
sapientia

Inläggav sapientia » 11 mar 2007 21:14

amy skrev:e du helt konstig lr?

Nix. För övrigt fattar jag ungefär nada av vad du snackar om.

Avantgardet skrev:Hur vet du att du inte är Gud?

Hur vet du att du inte är en liten gul gummianka, som just nu guppar på en våg någonstans mellan Spanien och Algeriet?
Den som söker, han letar.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 30 mar 2007 20:39

jag ser mig själv som Gud och alla andra för den delen oxå. Jag ser mig själv som centrum av universum. Från mig kommer all reflektion mina sinnen tex.

Mitt essen är odödlighet. Jag är källan till all visdom och fred. Oändlig Bliss. Cosmiskt medvetande. Jag är lotusblommans hjärta. Jag är rent medvetande fri från illusionens korridorer. Absolut.

Sen gäller det att realisera det bara  :lol:

IM SHIVA

Naga Baba Bhima Giri
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 14:21

Att inte Gud skulle skapat världen utan att den hade kommit till av en slump, det är lika osannolikt som att en ettårig baby skulle sitta och slå med händerna på ett tangentbord och att det skulle hamna en invecklad doktorsavhandling på skärmen! Det skulle helt enkelt inte bara gå, inte ens om babyn hade lång tid på sig.
Så NÅGON måste skapat världen, en intelligent designer! Jag kallar Honom Gud, och han har gjort många under i mitt liv. Bara så ni vet, jag rekommenderar att läsa Bibeln förresten :)
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2007 15:09

Sedd skrev:Att inte Gud skulle skapat världen utan att den hade kommit till av en slump, det är lika osannolikt som att en ettårig baby skulle sitta och slå med händerna på ett tangentbord och att det skulle hamna en invecklad doktorsavhandling på skärmen! Det skulle helt enkelt inte bara gå, inte ens om babyn hade lång tid på sig.
Så NÅGON måste skapat världen, en intelligent designer! Jag kallar Honom Gud, och han har gjort många under i mitt liv. Bara så ni vet, jag rekommenderar att läsa Bibeln förresten :)

Hur kom Gud till?

Var han svaret på människornas böner? En materialisation av mänsklighetens längtan?

Men du har rätt, slumpen är ingen förklaring. Man talar om slumpen när man inte har någon förklaring.

Ett möjligt synsätt: Världen blev till pga av naturlagars och eviga principers konstellationer som möjliggjorde att världen blev till, just vårt jordklot, på Den Ende och Eviges bud, symboliskt uttryckt (via kosmiska makroväsens samarbete). Universum är vårt närmaste universum som kom till på samma sätt och är en del av multiversum. Det upplevbara multiversum eller det totala kosmos har alltid funnits, som en del av Guds oändliga totalitet, som sträcker sig bortom det vi kan benämna, uppleva och tänka oss.

A
Algotezza aka Algotezza

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:18

Ja, vi kan ju inte komma fram till något av oss själva, vi kan inte förstå oss på det som är evigt eftersom vi inte blivit det ännu. Man blir ju det sen, om vi tror på Jesus.
Men det är ett annat kapitel, dock viktigt, men tillbaka till ämnet i fråga...

Jag är för min egen del övertygad om att Denne store intelligens är evig, eftersom jag inte tror att någon eller något kan komma till sådär bara. vi kan inte förstå hur allt gick till, därför förklaras det i Bibeln symboliskt, som Gud talat om det till människor. '

Vet ni, det är häftigt att en stor del av nya upptäckter som vetenskapsmän gjort om bl.a. rymden och ljusets uppkomst verkligen STÄMMER ÖVERENS med Bibelns ord om saken!
Läs Bibeln, uppmanar jag igen, och inte som ett protokoll utan fundera över vad som verkligen menas.

Man kan ju som sagt inte säga hur hela universum kom till, det går inte. Men jag vet (jag säger så för jag är själv övertygad) att den Evige Guden är skaparen.

Och det finns så mycket att upptäcka om Gud!
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
sapientia

Inläggav sapientia » 11 apr 2007 18:07

Sedd skrev:Att inte Gud skulle skapat världen utan att den hade kommit till av en slump, det är lika osannolikt som att en ettårig baby skulle sitta och slå med händerna på ett tangentbord och att det skulle hamna en invecklad doktorsavhandling på skärmen!

Du gör samma misstag som många andra kristna. Det är det här med sannolikheten, det går inte att argumentera på det sätt du gör.

Gör följande: greppa en penna i din hand och släng iväg den. Pennan kommer då att flyga en stund och sedan landa på ett visst ställe. Sannolikheten att den skulle landa just på den mikrometern är fantastiskt liten, lika liten som ditt exempel med bebisen, och ändå gjorde den det! Förstår du vart jag vill komma? Sannolikheten för att universum skulle se ut på det sätt det gör just nu är fantastiskt liten, men givet andra förutsättningar kunde det lika gärna ha sett annorlunda ut. Alla dessa mikroskopiskt små sannolikheter blir adderade med varandra lika med 1 - något måste ju ske. Det som skett med vår värld är en väg: det som "råkade" ske efter de givna förutsättningarna. Världen kunde lika gärna ha sett totalt annorlunda ut.

Vet ni, det är häftigt att en stor del av nya upptäckter som vetenskapsmän gjort om bl.a. rymden och ljusets uppkomst verkligen STÄMMER ÖVERENS med Bibelns ord om saken!

Vad då?

Och det finns så mycket att upptäcka om Gud!

Jag är faktiskt lite arg på Gud därför att han inte låter sig upptäckas. Såvida man inte tror att en samling böcker (Bibeln) är absolut sanna, vilket jag tycker är en lite bräcklig grund att stå på för någon så totalt avgörande som Gud. Om Gud blir arg på mig för att jag inte blåögt tror på dessa av människor nedtecknade skrifter, då är det en märklig Gud.
Den som söker, han letar.

Sedd

Inläggav Sedd » 11 apr 2007 18:27

Men tänk nu! Att kasta pennan gjorde ju jag av egen vilja, men vem skapade världen, jag menar att det ligger en "görare"/skapare/vilja bakom allt. Och forskare påvisar att alla rymdmått, alla vinklar, alla avstånd, allt som jorden är är helt perfekt för oss att leva i. jag anser det vara en underlig tanke att världen skulle komma till utan att någon bidrog till det. Vad var det första som existerade? --> Vem skapade det då? --> Har det alltid funnits? --> Hur kom det eviga till då?
Det går alltid att gå vidare på frågestigen, men detdär med pennan är inte samma sak som världens existens.

Jag har varit på många intressanta seminarier. Ett av dem var när det talades om hur en av världens ledande ateister och forskare inom vetenskapen (vad hette han nu igen?) blev troende, han upptäckte en massa saker i allt från universums uppbyggnad till cellens, och det skulle verkligen vara konstigt att det bara "råkade bli så", det finns en massa saker som måste vara på ett visst sätt för att det skall kunna fungera, vår värld. jag kan ju inte citera allt han sa, men intressant var det, minns jag...

Hursomhelst, om man helhjärtat söker Gud, är öppen för Honom, "bultar på dörren", så skall man finns Honom. Det kan ta tid. Men för mig funkade det. Och beträffande Bibeln som bok; den är skriven i många olika tider och av människor som upplevt Gud i sitt liv. När jag märker att de löften som står i Bibeln funkar blir det allt mer klart för mig hur otrolig skriftsamlingen är. Läs den!
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 11 apr 2007 21:54

Sedd skrev:Ja, vi kan ju inte komma fram till något av oss själva, vi kan inte förstå oss på det som är evigt eftersom vi inte blivit det ännu.

det stämmer inte eftersom jag är evig och jag förstår evighet.

Jag är för min egen del övertygad om att Denne store intelligens är evig, eftersom jag inte tror att någon eller något kan komma till sådär bara.

hur kunde då gud komma till sådär bara?!

Man kan ju som sagt inte säga hur hela universum kom till, det går inte.

det går visst, jag har sagt det många gånger.

Sedd skrev:Och forskare påvisar att alla rymdmått, alla vinklar, alla avstånd, allt som jorden är är helt perfekt för oss att leva i.

klart det är perfekt, annars skulle vi inte kunna finnas och se den där perfektionen. men se på andra planeter, inte så jävla perfekt! det är bara en slump att allt är så perfekt här.

det finns så många planeter i universum att nånstans måste allting bli perfekt så att liv kan uppstå.

Vad var det första som existerade?

ingenting.

--> Vem skapade det då?

ingenting.

Reine Strömvall
Kontakt:

Gudsbevis!

Inläggav Reine Strömvall » 11 apr 2007 23:15

Jag anser att jag har bevisat Guds existens på min hemsida!
http://home.swipnet.se/ReineStromvall/

Användarvisningsbild
Skyline

Re: Gudsbevis!

Inläggav Skyline » 12 apr 2007 00:52

Reine Strömvall skrev:Jag anser att jag har bevisat Guds existens på min hemsida!
http://home.swipnet.se/ReineStromvall/

Hm...jag orkade verkligen inte läsa allt utan bara en del på "Bevis för Guds existens". Kunde du inte gjort den kortare? :) Jallefall;

Jag uppskattar att du vill försöka bevisa Guds existens men jag vet inte om detta är rätt sätt att göra det på. Jag tror inte att chansen är så stor, att någon skulle bli troende pga. en hemsida någon skrivit..

Och när du skriver: ". Jag vill dock rekommendera ”Guds sanna rätta lära” den är utformad med mig och Gud i samspråk",   detta kan vara sant men folk tror garanterat att du är helknasig om du skriver så.

Eller när du skriver; "många har han samtalat med tyvärr anses dessa vara sinnessjuka helt utan grund" . Skriver du detta så faller allt, och folk kommer sluta läsa. Du har nog lagt ner mycket arbete på detta men jag tror det är bättre (om man vill få folk att upptäcka Gud) att man lägger sin energi på att ta med sig människor på Kristna konferanser eller läger. Så att de ser att det finns massor av sammhällets "friska" människor som tror på Gud. Låt de man tar med sig få se helanden eller få bli fyllda av den heliga anden. Då är chansen större att de blir troende , tror jag. Och det är det allt handlar om,: Att tro.

/Skyline

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 18:33

Visst, men hemsidor kan också vara till välsignelse, bara man är ärlig och skriver sant och berättar vad människor upplevt, det är nog bra. Jag är helt för sådana hemsidor, men man måste komma ihåg att det finns så mycket mer – t. ex. det Skyline nämnde.
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 18:47

amy:

1) Du är evig, mja, men vad menar du med att du är evig? Och jag är säker på att du inte förstår evighet helt och fullt, det gör ingen människa och evighet kan vi inte heller se, men du har rätt i att själen finns för evigt – i evigt fördärv eller evigt liv, det får man välja själv lyckligtvis. Det beror på vilken väg man vandrar.

2) Jag sa ju att vi inte kan förstå evighet, men något måste ju ha funnits i evighet, just eftersom inget bara kan komma till sådär bara som jag sa! GUD är evig, har alltid funnits och skall alltid det, men eftersom vi människor ser allt ur tidsperspektiv kan vi inte förstå dethär att Han är evig.
Det förstår man om man får ta del av evigheten.

3) Säg då om du brukar det; förklara exakt hur alla partiklar, system, naturens och universums cirklar och hela begreppet "existerande", "fysiskt" och det utom våra sinnen. Jag vet att ingen av oss kan det! Men vi kan tro på antingen lycklig slump eller intelligent design!

4) Jag menade hela universums existens...! Men jag kan ju inte rabbla upp allt här och nu, och jag fattar inte varför du blir så svärande arg på mig för att jag inte tror på total meningslöshet och framför allt inte på slumpen!
Perfekt så att allt liv kan uppstå...? Och hur kan det bara uppstå utan en tanke bakom?! :)

5) Sååå.. Du menar antingen att det inte finns något (jag vet att det finns en hel del), eller att det bara kom till av ingen orsak och utan någon tanke bakom.
Jag tror inte så. Kommer aldrig att tro så. Fundera igenom vad du skrev ett tag...
Lyssna och se.

Återgå till "Religion och andlighet"