Hej alla på linan!
Ganska kul inlägg, särskilt Lukas den hemlighetsfulle, vad kan han mena egentligen?
Jag antar att det som hände runt denne enkle man, han som kallades den smorde, eller Messias konungen, eller som han sade om sig själv Människosonen, det är väl (Ju) detta som är det viktigaste med hela hans liv!
Följ mig, var ju hans budskap!
Vi, dvs sådana som vi ser ut, det vi gör med dessa kroppar, är ju trots vad somliga förnekar, skapelser.
Allt vad vi har omkring oss är skapelser, tillverkade av något/någon, eller hur?
Om vi människor önskar oss något, som vi kan göra med hjälp av vår intelligens och vår förmåga, då skapar vi detta.
Så enkelt har det inte varit alltid, utan den tekniska utvecklingen har verkligen accelererat otroligt!
Bakom allt finns det en tanke, och tankar kan inte synas, de är av ett annat slag.
Det Jesus gjorde var alltså tänkt innan, av någon?
Det som skrivs här är också tänkt av den som skriver, såvida det inte bara är tomt skitprat...
Jag anser att det finns en andlig verklighet "bakom" varje skapelse, på det viset finns en andlig människa "bakom" mig, en andlighet som är mer verklig än detta som vi till vardags kallar verklighet. Vår vardagliga verklighet är föränderlig, ingen stund är den andra lik, men i det andliga existera ingen tid!
Jesus hade också en andlig verklighet som brukade honom som verktyg, på samma sätt som du och jag brukas av vårt personliga eviga själv.
Vad ville då Jesus ha sagt?
Jesus var visserligen av Judisk härkomst till sin kropp, men till sin ande var han människosonen, prototypen till alla efter honom kommande gudasöner.
Fadern är den evige skaparen, utflödet och kontrollanten av all energi i kosmos, tankens och kärlekens energi, som kan och har skapat förutsättningarna för allt levande i kosmos.
Kristus hade kunskaper som han inte kunde förmedla till sin tids människor, de skulle inte förstå honom, men vi som lever i denna tid, har betydligt större förutsättningar att förstå de kosmiska hemligheterna.
Det är också en stor tragedi att kristendomen fördärvat och förvrängt enorma mängder av vishet och kunskaper i sin iver att utöva makt.
Ta exempelvis insikten om det som kallas själavandring, i sak, utan att blandas samman med österländsk religion.
Karmalagen motsägs inte av Kristus utan tvärt om, Jesus menar verkligen att hans lärjungar skall ta ansvar för sina liv.
Ett liv räcker inte till för att utvecklas till den fullkomlighet som vårt mönster visar på, nämligen människosonen som förebild, därför behövs många steg i vår utveckling.
Målet är fullkomlighet, säg inte att det inte går, Jesus är beviset.
Lukas, känner du till Martinus Kosmologi?
Du tycks vara både intelligent och intresserad, rekommenderar till en djupdykning i de analyser som denne man under sina 60 år försökte beskriva.
Man behöver verkligen inte kristendomen, synd finns inte, död finns inte, evigt liv och fullkomlighet är målet för alla :)
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...