Kristen på riktigt

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Kristendomens kärna

Inläggav Algotezza » 02 okt 2006 15:13

JennyMaria skrev:Såvitt jag vet så kan man kalla sig kristen om man tror på Guds existens och bekänner att Jesus Kristus existerade och var sänd av Gud för att visa vägen. Eftersom vi alla är syndare, och kännetecknas av vårt uttråkande inkonsekventa och orätta handlande, så kan man ju knappast förbinda begreppet kristen med en persons handlingar. Därav Jesus Kristus handling, med avseende på synder.

Detta är basalt och för en kristen som Lyssnar så borde detta vara självklart, i all sin enkelhet.

HF!

Tron på treenigheten är väl ett slags kärna i de flesta former av kristendom. Gud Fadern skapade världen, Gud Sonen frälste den, Gud Den heliga anden byggde upp kyrkan för att förvalta frälsningen. Detta ingår ju i trosbekännelsen.

Av traditionella kristna räknas därför inte Jehovas vittnen till de kristna (men väl till de bibeltroende) då de  inte tror på treenigheten. De kallar sig kristna därför att de menar sig försöka leva i Kristi efterföljd.

A
Algotezza aka Algotezza

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 02 okt 2006 15:33

Så sant, Algotezza, det är inte lätt att greppa om en kristen. Precis när man tycker att man hittat en, så glider den ur din hand.

Inom Svenska kyrkan ser vi till och med präster som inte är riktigt säkra på att Jesus var något annat än en filosof, och inom vissa kyrkor ser man att helige ande inte gärna diskuteras.

Genom att definiera "kristen" så enkelt som möjligt så hoppar jag tillbaks långt i tiden, innan helige ande kom in i bilden (på tal om treenigheten). Vem var då den första kristna personen? Utifrån min snälla definition som innesluter alla i ett tidigt skede, efter kristus, så är det svårt att bevisa det om man inte är bibeltrogen å de mest konservativa.

Men jag har ett bra bud.

Maria, månne?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Kristendom

Inläggav Algotezza » 02 okt 2006 15:42

JennyMaria skrev:Så sant, Algotezza, det är inte lätt att greppa om en kristen. Precis när man tycker att man hittat en, så glider den ur din hand.

Inom Svenska kyrkan ser vi till och med präster som inte är riktigt säkra på att Jesus var något annat än en filosof, och inom vissa kyrkor ser man att helige ande inte gärna diskuteras.

Genom att definiera "kristen" så enkelt som möjligt så hoppar jag tillbaks långt i tiden, innan helige ande kom in i bilden (på tal om treenigheten). Vem var då den första kristna personen? Utifrån min snälla definition som innesluter alla i ett tidigt skede, efter kristus, så är det svårt att bevisa det om man inte är bibeltrogen å de mest konservativa.

Men jag har ett bra bud.

Maria, månne?

I stället för att leta efter "kristendomens kärna" kanske man, inspirerad av Wittgenstein, skall tala om familjelikheter mellan dem som kallar sig kristna.

Marta och Maria Magdalena var väl de första kristna, om vi talar om tiden efter Jesu verksamhet.

Maria som födde Jesus var väl annars den första kristna kvinnan och Josef, fosterpappan, den första kristne mannen. När de såg den nyfödde i krubban och hörde änglarna.

Fast kristen betyder döpt och Jesus själv blev ju döpt.

Men vem blir den siste kristne?

A
Algotezza aka Algotezza

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 02 okt 2006 16:08

Hehe, du är rolig du! Vi skulle kunna börja rota i Uppenbarelseboken om du vill. Hehe.

Kristus betyder den smorde. Den utvalde. Kristen skulle jag nog inte säga betyder döpt, snarare en bekännare av kristus.

Före Marta och Maria och även Maria Magdalena (för alla drar ju inte slutsatsen att det var samma Maria) lyssnade ju till Jesus efter eller samtidigt som apostlarna och många andra. Och före det hade vi ju Josef. Och Maria, Jesus mor, för all del. Hon var ju där även efter födseln. En del i NT citeras ju som bekännande, medan andra hänger med Jesus, men inte har låtit avläggas några erkännande i texterna.

Men visst, vi kan tala om de kristna som grupp istället. Det blir skoj.

lukas

Inläggav lukas » 02 okt 2006 16:17

Lite

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Dop

Inläggav Algotezza » 02 okt 2006 16:23

JennyMaria skrev:Hehe, du är rolig du! Vi skulle kunna börja rota i Uppenbarelseboken om du vill. Hehe.

Kristus betyder den smorde. Den utvalde. Kristen skulle jag nog inte säga betyder döpt, snarare en bekännare av kristus.

Men döpt betyder väl att bekänna sig till Kristus. Gäller förstås i synnerhet vid vuxendop.

JennyMaria skrev:Före Marta och Maria och även Maria Magdalena (för alla drar ju inte slutsatsen att det var samma Maria) lyssnade ju till Jesus efter eller samtidigt som apostlarna och många andra. Och före det hade vi ju Josef. Och Maria, Jesus mor, för all del. Hon var ju där även efter födseln. En del i NT citeras ju som bekännande, medan andra hänger med Jesus, men inte har låtit avläggas några erkännande i texterna.

Ja, det finns flera Marior.

Rövaren på korset? En av Kristi första efterföljare?

JennyMaria skrev:Men visst, vi kan tala om de kristna som grupp istället. Det blir skoj.

En heterogen eller homogen grupp? Kommer de överens så bra? Ens om vad de har gemensamt eller vad som skiljer dem åt? Man får döma trädet efter dess frukt.

A
Algotezza aka Algotezza

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 02 okt 2006 16:40

Frågan är om man måste sälla sig till en grupp eller Gruppen.

Enligt texterna så är det viktigaste att du själv söker Gud och bibehåller kontakten om och vid de tillfällen du får uppleva den. (Och att du är snäll mot din nästa och så, ja du vet.) Indivualistisk gudstro är alltså inget som förkastades av Jesus, men han förespråkar att man också håller sig till en församling av rent sociala skäl.

I Apostlagärningarna ser vi hur folk tas upp i församlingen i hela grupper, familjer döps tillsammans. Även idag ser vi detta, då exempelvis familjer ofta drabbas av den stora frälsningen samtidigt, eftersom de upplever att Gud har gripit in i deras gemensamma liv. (Eller blir stungna av det onda biet och blivit hjärntvättade i grupp, om man så vill).

Jag håller med dig angående om vuxendopet.

Frukt då. Hur dömen man frukten? Efter dess hår?

tjabbe

Kristen på riktigt - skulle det fara viktigt ????

Inläggav tjabbe » 02 okt 2006 22:26

Hej alla på linan!

Ganska kul inlägg, särskilt Lukas den hemlighetsfulle, vad kan han mena egentligen? :?

Jag antar att det som hände runt denne enkle man, han som kallades den smorde, eller Messias konungen, eller som han sade om sig själv Människosonen, det är väl (Ju) detta som är det viktigaste med hela hans liv!

Följ mig, var ju hans budskap!

Vi, dvs sådana som vi ser ut, det vi gör med dessa kroppar, är ju trots vad somliga förnekar, skapelser.

Allt vad vi har omkring oss är skapelser, tillverkade av något/någon, eller hur?

Om vi människor önskar oss något, som vi kan göra med hjälp av vår intelligens och vår förmåga, då skapar vi detta.

Så enkelt har det inte varit alltid, utan den tekniska utvecklingen har verkligen accelererat otroligt!

Bakom allt finns det en tanke, och tankar kan inte synas, de är av ett annat slag.

Det Jesus gjorde var alltså tänkt innan, av någon?

Det som skrivs här är också tänkt av den som skriver, såvida det inte bara är tomt skitprat... :twisted:

Jag anser att det finns en andlig verklighet "bakom" varje skapelse, på det viset finns en andlig människa "bakom" mig, en andlighet som är mer verklig än detta som vi till vardags kallar verklighet. Vår vardagliga verklighet är föränderlig, ingen stund är den andra lik, men i det andliga existera ingen tid!

Jesus hade också en andlig verklighet som brukade honom som verktyg, på samma sätt som du och jag brukas av vårt personliga eviga själv.

Vad ville då Jesus ha sagt?

Jesus var visserligen av Judisk härkomst till sin kropp, men till sin ande var han människosonen, prototypen till alla efter honom kommande gudasöner.

Fadern är den evige skaparen, utflödet och kontrollanten av all energi i kosmos, tankens och kärlekens energi, som kan och har skapat förutsättningarna för allt levande i kosmos.

Kristus hade kunskaper som han inte kunde förmedla till sin tids människor, de skulle inte förstå honom, men vi som lever i denna tid, har betydligt större förutsättningar att förstå de kosmiska hemligheterna.

Det är också en stor tragedi att kristendomen fördärvat och förvrängt enorma mängder av vishet och kunskaper i sin iver att utöva makt.

Ta exempelvis insikten om det som kallas själavandring, i sak, utan att blandas samman med österländsk religion.

Karmalagen motsägs inte av Kristus utan tvärt om, Jesus menar verkligen att hans lärjungar skall ta ansvar för sina liv.

Ett liv räcker inte till för att utvecklas till den fullkomlighet som vårt mönster visar på, nämligen människosonen som förebild, därför behövs många steg i vår utveckling.

Målet är fullkomlighet, säg inte att det inte går, Jesus är beviset.

Lukas, känner du till Martinus Kosmologi?

Du tycks vara både intelligent och intresserad, rekommenderar till en djupdykning i de analyser som denne man under sina 60 år försökte beskriva.

Man behöver verkligen inte kristendomen, synd finns inte, död finns inte, evigt liv och fullkomlighet är målet för alla  :)

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Frukta icke frukten!

Inläggav Algotezza » 03 okt 2006 10:15

JennyMaria skrev:

Frukt då. Hur dömen man frukten? Efter dess hår?

Man avsmakar den: är den sur är den inte mogen. Då får den hänga kvar ett tag till på grenen. Är den bitter kan den nyttjas som krydda i lämpliga mängder. Är den välsmakande och man mår bra av den passar den för en. Åtminstone vid det tillfället. Det är inte heller säkert att den passar alla. Smaken skiftar. Behoven skiftar.

Kanske förbjuden frukt smakar bäst?

A
Algotezza aka Algotezza

lukas

Inläggav lukas » 03 okt 2006 12:57

[b]En sa

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 okt 2006 15:38

lukas skrev:En sak slutar aldrig att förvåna mig:

Här och på flera andra ställen får man höra om livsåskådningar
som talar om "evigt liv" och som om Kristendomen inte gjorde det!

Kristendomen är den  livsåskådning som alltid hävdat och poängterat
tron på  ett EVIGT LIV .

EVIGT LIV ÄR EN AV KRISTENDOMENS HÖRNPELARE

Hallå där Lukas !

Det eviga livet har ju i så fall sin "motsats" helvetet, eller hur?

Det är ju detta som är den stora stöttestenen för dem som gärna vill tro, att Gud är god och älskar alla de människor, som man ju menar är skapade av Gud.

Just orättvisan från en rättvis Gud, är ju en uppfattning som stöter bort människor, från att kunna tro, detta som ju enligt kristendomen är nödvändigt om man önskar få komma till härligheten.

Kanske inte kristendomens Gud är Kristi Fader ?

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

JennyMaria

Lite teodicé...

Inläggav JennyMaria » 03 okt 2006 16:19

Helvetet som motsats till evigt liv... Hm... Så kan man ju tänka.

Läser man bibeln så ser man att hin håle är mer komplex än den sagofigur som man så gärna målar upp. Helvetet beskrivs ofta bryskt av såväl Jesus som folket i GT, men läser man Jobs bok så ser man att saker och ting kan vara mer komplexa än vad vi vill se det. Stöter man på en seriös nybörjarsatanist så blir man skrämd över hur lite respekt de har för åklagaren, vare sig de tror på egoism/elitism eller djävulen.

Lidandets problem, orättvisorna, och frågan om Gud ser att folk går i trasiga skor, det är ett helt nytt ämne att öppna upp.

Lidandet hänger ju ihop med utveckling. Tror du att djävulen, helvetet, lidandet och andlig utveckling, individens och kollektivets, på något sätt hänger samman?

lukas

Inläggav lukas » 03 okt 2006 16:31

[b][color=olive]¤ Kristen

JennyMaria

Inläggav JennyMaria » 03 okt 2006 16:41

Lukas, du visar då verkligen vad skåpet ska stå!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Syndernas förlåtelse och evigt liv - några funderingar

Inläggav Algotezza » 04 okt 2006 14:59

lukas skrev:¤ Kristendomens ena hörnpelare är  EVIGT LIV

¤ Kristendomens andra hörnpelare är SYNDERNAS FÖRLÅTELSE

Evigt liv, hm, ett liv som aldrig tar slut, alltså ett tidsmässigt oändligt liv? eller ett liv av en kulminerande hög kvalité, som för den skull inte behöver vara utdraget i det oändliga, alltså ett timligt liv med kulminerande kvalité? Eller både-och? Om man inte har evigt liv från början, hur kan man då få det?

Syndernas förlåtelse: är det att slippa ifrån sin ofullkomlighet, sitt bristande Jesus-medvetande, att mirakulöst bli befriad från sina brister, orsakerna till synderna, eller är det att mirakulöst slippa ifrån konsekvenserna av sin ofullkomlighet?

Syndernas förlåtelse banar vägen till himlen - alltså måste man i ett svep blivit fullkomlig nog att passa där genom förlåtelsen. Hur vet man att man inte återfaller i sin ofullkomlighet, när denna inte utvecklats till fullkomlighet steg för steg (som annars är fallet med våra förmågor) utan bara mirakulöst lyfts bort?

Och detta, evigt liv och syndernas förlåtelse, "kostar" tron att Jesus tog på sig och dog för våra synder på korset. Men om man inte går med på juridiken: att man själv går fri genom att andra straffas. Så funkar inte jordisk juridik. Och om Jesus var Gud, varför måste han dö en kvalfull som Jesus - kunde han inte förlåtit ändå? Varför kräver Gud ett offer av sig själv? Varför måste ett straff utkrävas av varelser Gud skapat och gjort  dem just sådana de är? Är det återigen den fria viljan som spökar? Varför måste fri vilja innebära att man försöker bryta mot och med Gud? Kan man inte vilja lyda - av fri vilja?

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"