Jamen, vilken Gud tror du på då? Förklara vad Gud är, enligt dig.
Och varför alla andra beskrivningar är fel, och varför bara Bibeln skulle vara Guds ord, och varför du väljer att tro det.
Sen då?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag tror på den Gud som bibeln berättar om. Och det är den Guden som har gjort under i mitt liv, som har bönhört mig, som har hjält mig genom svåra saker. Jag ber dig inte tro på detta. Bara ta det som ett ärligt svar från mig.Angelina skrev:Jamen, vilken Gud tror du på då? Förklara vad Gud är, enligt dig. .
Angelina skrev:Och varför alla andra beskrivningar är fel, och varför bara Bibeln skulle vara Guds ord, .
"Varför skulle bibeln vara Guds ord?"... Bibeln beskriver den Gud som gjorde upphov till bibelns existens.
Jag väljer att tro på detta för att:Angelina skrev:och varför du väljer att tro det?.
-Jag har upplevt Gud på många sätt efter jag bett honom att visa sig i mitt liv.
-Bibeln stämmer överens med hur Gud är i verkligheten, tycker jag.
-Sedan att många av mina nära och kära (och miljontals fler) tror och upplever Gud på samma sätt, gör att man inte känner sig ensam med att tro på det, vilket underlättar.
Jag ber dig inte heller här att tro på vad jag säger utan bara ta det som ett ärligt svar från mig.
/Skyline
Cirkeltanke
En härlig självbevisande cirkeltanke:
Bibeln beskriver den Gud som gav upphov till Bibeln.
Vad är det som säger att detta är den Gud som även gav upphov till kosmos?
Ett möjligt synsätt (jag tar följande synsätt till sin spets): Gud kanske bara är boksstavskombinationen GUD eller JHWH... Du aktiverar denna bokstavskombination och laddar den med andlig kraft genom bibelläsning och tro, lämnar över ditt öde i dess händer, genom din egen trosförmåga. GUD/JHWH har den kraft och förmåga du ger honom. Men utan din tro är det bara GUD eller JHWH, några bokstäver, ett mantra som du skänker liv av ditt liv, tanke av din tanke, vilja av din vilja, och som kanske tom. kan börja suga kraft ur dig och andra på egen hand när den fått tillräckligt "fri vilja", den fria vilja du och andra gett den. Och plötsligt finns Gud och ingriper i ens liv, välsignar en, närd av ens böner, självsuggestion och bibelläsning. Han behöver inte alls agera ont och egoistiskt - varför skulle han det? Det är ju inte så man programmerat honom...
A
Bibeln beskriver den Gud som gav upphov till Bibeln.
Vad är det som säger att detta är den Gud som även gav upphov till kosmos?
Ett möjligt synsätt (jag tar följande synsätt till sin spets): Gud kanske bara är boksstavskombinationen GUD eller JHWH... Du aktiverar denna bokstavskombination och laddar den med andlig kraft genom bibelläsning och tro, lämnar över ditt öde i dess händer, genom din egen trosförmåga. GUD/JHWH har den kraft och förmåga du ger honom. Men utan din tro är det bara GUD eller JHWH, några bokstäver, ett mantra som du skänker liv av ditt liv, tanke av din tanke, vilja av din vilja, och som kanske tom. kan börja suga kraft ur dig och andra på egen hand när den fått tillräckligt "fri vilja", den fria vilja du och andra gett den. Och plötsligt finns Gud och ingriper i ens liv, välsignar en, närd av ens böner, självsuggestion och bibelläsning. Han behöver inte alls agera ont och egoistiskt - varför skulle han det? Det är ju inte så man programmerat honom...
A
Algotezza aka Algotezza
Re: Sen då?
ProspectPark skrev:Jag filosoferar ofta om vad man gör i "livet efter detta".
Dvs vad pysslar man med i himmelriket, helvetet tror jag inte på så det tar jag inte ens upp.
Sitter man o fikar hela dagarna?
Hur kul blir det i längden?
Har utvecklat en teori där det finns olika världar som man blixtsnabbt kan förflytta sig emellan och på varje värld finns olika inriktningar på vad man kan göra.
Tex en värld där man enbart sysslar med sporter, en där man konstruerar byggnader och kanske en där man fikar.
Och sen när man har "fått nog" för ett tag så återgår man till "grundvärlden" där man kan umgås med gamla vänner och så.
Är det någon mera än jag som har dessa funderingar?
Det finns ju inget givet svar på inlägget, bara hypoteser. men men.
ganska coolt, men i paradiset kan man önska sig vad som helst, så jag om, jag hamnar där kommer att förvandla mig till en örn och sväva uppe i det blå lite då och då:)
eller göra en egen planet, och skapa egna djur och varelser, gå in i en film och varna tjejen för mannen bakom dörren, eller något i den stilen XD
ps: skaffa mig super kafter och slåss mot stålmannen XD
Akryon skrev:ProspectPark skrev:Jag filosoferar ofta om vad man gör i "livet efter detta".
eller göra en egen planet, och skapa egna djur och varelser,
Kanske kan man i himelen starta en egen planet med varelser som liknar en själv. Ge dem en fri vilja och se vad som händer. Kanske börjar de mörda varandra och långsamt förstöra sin egen planet??....??.. :shock:
Akryon skrev:ProspectPark skrev:Jag filosoferar ofta om vad man gör i "livet efter detta".
Dvs vad pysslar man med i himmelriket, helvetet tror jag inte på så det tar jag inte ens upp.
Har utvecklat en teori där det finns olika världar som man blixtsnabbt kan förflytta sig emellan och på varje värld finns olika inriktningar på vad man kan göra.
Tex en värld där man enbart sysslar med sporter, en där man konstruerar byggnader och kanske en där man fikar.
Och sen när man har "fått nog" för ett tag så återgår man till "grundvärlden" där man kan umgås med gamla vänner och så.
ganska coolt, men i paradiset kan man önska sig vad som helst, så jag om, jag hamnar där kommer att förvandla mig till en örn och sväva uppe i det blå lite då och då:)
eller göra en egen planet, och skapa egna djur och varelser, gå in i en film och varna tjejen för mannen bakom dörren, eller något i den stilen XD
Fan va supercoolt, ännu en kristen fanatiker!!!! XD XD XD
Skyline skrev:Akryon skrev:ProspectPark skrev:Jag filosoferar ofta om vad man gör i "livet efter detta".
eller göra en egen planet, och skapa egna djur och varelser,
Kanske kan man i himelen starta en egen planet med varelser som liknar en själv. Ge dem en fri vilja och se vad som händer. Kanske börjar de mörda varandra och långsamt förstöra sin egen planet??....??.. :shock:
ja, den var bra:)
kanske det XD
Angelina skrev:Akryon skrev:ProspectPark skrev:Jag filosoferar ofta om vad man gör i "livet efter detta".
Fan va supercoolt, ännu en kristen fanatiker!!!! XD XD XD
jag i ett nötskal, hehe XD
Återgå till "Religion och andlighet"