miles davis skrev:Marksa - för all del, låt oss vidga vår horisont - inte mig emot.
Men låt oss också vara vaksamma på att de ord vi brukar inte blott blir substanslösa meningsutfyllnader; vilket ord lätt kan bli, om horisonten i fråga anträder oändlighetens område.
Tackar för att du följer med på resan, det där med ord är svårt, Det om något är detta forum ett bevis på.
Självklart är att substanslösa meningsutfyllnader är av intet värde. Men ofta så avser avsändaren något som hos honom har en reel substans och mening. Men när motagaren inte förstår eller ännu värre inte vill förstå innbörden så hamnar man lätt i en substanslös diskution av ordets betydelse och definition. Men vill vi så kan vi.
miles davis skrev:Och tyvärr; din gud är för mig fortfarande ogripbar.
Ja även för mig som synes, men skillnaden är kanske att jag söker att förstå det Heliga ur ett annat perpektiv, dock inte annorlunda i så måtto att många gjort denna resa före mig, och detta är vi ju överens om.
miles davis skrev:Du skriver visserligen om en typ av dimensionalitet, och helighet... vilket ju, faktiskt, kan betyda i stort sett vad som helst.
Jag anar dock att vi just nu befinner oss inom det sublimas domäner, emedan det heliga trots allt är heligt - eller, det behandlas åtminstone som något heligt.
Det är som du säger, att vi ständigt har vandrat i ett ideligt sökande efter någonting; någonting högre.
Och vi brukar - bevisligen - också finna detta högre.
Så långt är vi överens.
Ja, förutom att du anser att du måste göra innsticket "eller, det behandlas åtminstone som något heligt" med detta är gott, vi pratar om samma sak.
miles davis skrev:Frågan jag ställer mig är dock vilka motiv det finns till att anta något sådant som att detta sökande och finnande inte enbart är ett mänskligt projekt - en mänsklig projektion om man så vill - utan också ett på något sätt universellt och gudomligt dito.
Jag förstår inte rigtigt frågan, så du kanske får ett goddag yxskaft svar.
Motiv för sökande, det fins många. Egoistiskt att söka en tillfredställse med livet som är större än vad det vardagliga slitet kan ge. Att förstå livets sammanhang. Att växa som människa. och några till.
Om det enbart är ett mänskligt projekt, Ja inte vet jag någon annan art som söker på detta vis, men jag kan ha fel. Universum synes vara stort.
Om man tittar på din fråga ur ett annat perpektiv, vem är subjektet som skulle ha motivet.
miles davis skrev:Vad pekar på att all typ av andlighet inte bara är hjärnspöken?
Var kommer 'gud' in i bilden? Är han/hon/den/det över huvud taget relevant i något sammanhang?
Ja förmodligen detta att det skulle vara en himla massa människor som skulle ha dessa hjärnspöke. Jag vet att detta uttalande inte bevisar något, men det visar/pekar på något.
Gud eller det heliga kommer in i bilden på många ställen. Bland annat som en idé eller realitet som sammabinder människor i ett större sammanhang. En kraft eller ett tillstånd som påverkar människor att göra avgörande förändringar i sitt liv. För en del ett hopp i en till synes hopplös tillvaro.