alex-kasi skrev:Hej alla :)
Jag är ny medlem här och detta är mitt första inlägg. Vill bara ställä en kort fråga till er (om ni har några tankar om ämnet) nämligen: Hur läser man Bibeln, som det är skrivet eller som man tror att det är skrivet?
T.ex. Till den kristna människan som tror att han eller vi alla är "odödliga" dvs har en odödlig själ så blir döden någonting helt annat än till den som inte tror på människans odödlighet och därmed förändras hela Bibelns innehåll. Jag har försökt läsa Bibeln, men i många helt avgörande saker haft svårt att få stöd för kyrkans lära från den. Enligt den Lutherska läran som Svenska kyrkan lär, är människan en odödlig varelse, men läser man Bibeln då är saken tvärtom, man är i högsta grad dödlig varelse – som jag ser det..
Hur ser ni på saken..
Hur läser du en bok annars? Böcker utgör litteratur som förmedlar ett innehåll med en avsikt, det kan vara att utbilda, roa, eller ren nonsens.
Bibeln hör till religion, det handlar om tro, den förmedlar ett budskap, en lära, men till skillnad från mycket annat hävdar Bibeln förmedla sanningen. En del hävdar att de bästa argumenten för att bli ateist, står att finna i Bibelns många motsättningar, alltså, ta detta med sanning inledningsvis med en stor nypa salt.
Om jag skulle läsa koranen, så är det av nyfikenhet, att med egna ögon se vad som driver muslimer, att själv kunna relatera till texterna som t.ex när någon påstår att i koranen så uppmuntras det till pedofili,
att jag då själv kan se att det stämmer, att det verkligen står så blir för mig skillnaden mellan att uttala mig fördomsfullt om andra, eller att fördöma en lära utifrån fakta. Desamma gäller Bibeln, läs den uppifrån och ned, från vänster till höger, bilda dig din egen uppfattning om det som står i den och förlita dig inte enbart på andras tolkningar.
Blir du därefter övertygad om att detta är sanningen, ja då har du valet att försöka leva därefter, eller att förneka sanningen. Bibeln handlar ju om tro, en tro som grundar sig på en skapare, som dessutom är orsakslös och evig, men som trots sin fullkomlighet ändå valde att skapa allt, till råga på människor, som trots Guds fullkomlighet, blev fullständigt ofullständiga, rent ut sagt usla kopior, för enligt Bibeln så är vi skapade till Guds avbild, eller är det som så att det fulländade är något dåligt, rent ut sagt ont till sin natur? Här kastas den fria viljan in som en brasklapp i brasan, trots det är det ingen filosof hittills som lyckats greppa den fria viljan så heltäckande att vi faktiskt skulle kunna styra den fria viljan, tvärtom verkar upp till 80% av våra val ske undermedvetet och vilka än de resterande medvetna valen är, så tenderar de oftast att vara illa övertänkta val.
För att göra det hela om än mer komplicerat, så figurerar Jesus, Guds son avlad genom den heliga anden med Maria, som en frälsare. Eftersom Maria var trolovad med Josef, så handlar det ju om ett sexuellt övergrepp utan dess like enligt dagens synsätt , att Maria vid tillfället bara var 12 år gör ju saken än mer komplicerad, en allsmäktig skapare gör ett trolovat barn på smällen! Nej, du får läsa själv, tro vad du vill, var och en blir ju som bekant salig på sin egen tro.