Vad är det för fel på påven?
Moderator: Moderatorgruppen
Hejsan!
Men lille vännen då, varför börja kasta glåpord omkring dig?
Jag frågade ju bara om du inte heller visste att det inte förelåg tvång att gå med i Hitlerjugend under 1930-talet?
Visste du inget heller om att polack-påven misstänktes för att ha varit med i organisationen P2, som misstänktes ligga bakom hans företrädares död?
Inte behöver man välan bli stött bara för att man inte vet så mycket? Bättre då att fråga dem som vet, för att därur öka sina kunskaper! Det är ju mer konstruktivt! Eller hur, vännen? :lol:
MVH
biggj
Men lille vännen då, varför börja kasta glåpord omkring dig?
Jag frågade ju bara om du inte heller visste att det inte förelåg tvång att gå med i Hitlerjugend under 1930-talet?
Visste du inget heller om att polack-påven misstänktes för att ha varit med i organisationen P2, som misstänktes ligga bakom hans företrädares död?
Inte behöver man välan bli stött bara för att man inte vet så mycket? Bättre då att fråga dem som vet, för att därur öka sina kunskaper! Det är ju mer konstruktivt! Eller hur, vännen? :lol:
MVH
biggj
Den goda sidans försvarare
Ja du pussesnutten, vilken störd debatteknik du har. Har det ett egenvärde för dig att sätta sig på folk? Vilken fantastiskt bra egenskap för en sann demokrat!
Men visst kände jag till att Hitlerjugend var frivilligt, mitt lilla gullefjun. Nazityskland var aldrig så genomtotalitärt som man ofta tänker sig. Var det relevant för vad jag skrev?
Vad jag stör mig på, min lilla snuttekråka, är hur du drar slutsatser från ingenting. Och då undrar jag, pluttmufsen, hur ser du på det här med din läsförståelse? Försöker du på riktigt läsa vad någon annan har skrivit eller kör du bara rakt på efter vad du själv tycker ska stå där?
Men visst kände jag till att Hitlerjugend var frivilligt, mitt lilla gullefjun. Nazityskland var aldrig så genomtotalitärt som man ofta tänker sig. Var det relevant för vad jag skrev?
Vad jag stör mig på, min lilla snuttekråka, är hur du drar slutsatser från ingenting. Och då undrar jag, pluttmufsen, hur ser du på det här med din läsförståelse? Försöker du på riktigt läsa vad någon annan har skrivit eller kör du bara rakt på efter vad du själv tycker ska stå där?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Hejsan!
Det liberalen och den totalitäre alltid återvänder till när han blivit rejält bortgjorda i sak, är det gamla vanliga - förbjud budbäraren! Ho ho ho....vad vi njuter när losarna inget har att sätta emot den goda sidans fakta än att strypa yttrandefriheten hos meningsmotståndaren!
:lol:
P.S. Kanske vi även bör framföra att det minsann inte bara är den nuvarande och den föregående påven som har/hade totalitära och fascistiska böjelser. Vad sägs om påve Pius Xll:s uttalande när ondskan såg ut som segrare under naziväldets krig mot mänskligheten?
"Let us end this war between brothers and unite our forces against the common enemy of atheism."
Pope Pius XII after Hitler's Germany had conquered Poland, obviously referring to communist Russia
MVH
biggj - den som plågar de totalitära med verkligheten....
Det liberalen och den totalitäre alltid återvänder till när han blivit rejält bortgjorda i sak, är det gamla vanliga - förbjud budbäraren! Ho ho ho....vad vi njuter när losarna inget har att sätta emot den goda sidans fakta än att strypa yttrandefriheten hos meningsmotståndaren!
P.S. Kanske vi även bör framföra att det minsann inte bara är den nuvarande och den föregående påven som har/hade totalitära och fascistiska böjelser. Vad sägs om påve Pius Xll:s uttalande när ondskan såg ut som segrare under naziväldets krig mot mänskligheten?
"Let us end this war between brothers and unite our forces against the common enemy of atheism."
Pope Pius XII after Hitler's Germany had conquered Poland, obviously referring to communist Russia
MVH
biggj - den som plågar de totalitära med verkligheten....
Andreas: Nej det känns ju lite som att hälla vatten på en gås. Men, men, mot bättre vetande ger jag diskussionen en chans till.
Hade du kunnat läsa så hade du ju sett att det var det jag pekade på i min första post. Kanske skulle prova att ta ut huvudet ur rumpan någon gång?
Något som är intressant med den katolska kyrkan är just hur man sedan andra vatikankonciliet har accepterat så pass många olika strömningar så länge som de har accepterat vissa dogmer. Allt från befrielseteloger till Opus Dei har fått plats och man har satsat på att visa en gemensam front utåt. Det verkar ju finnas en klar tradition av att hålla skenet av enighet uppe utåt mot resten av världen (kanske nödvändigt för att hålla ihop världens största kyrka?).
Härav följer att påvens acceptans av diverse tvivelaktiga element kanske inte nödvändigtvis är kopplat till hans ungdoms ideologi utan mer ett uttryck för en vanlig tendens inom den katolska kyrkan? Även om han helt klart står till höger (han har ju till exempel i rätt starka ordalag fördömt just befrielseteologerna).
Men, som sagt, man behöver ju inte vara demokrat som guds ställeföreträdare på jorden. Man representerar ju faktiskt den yttersta totalitära makten i universum.
P.S. Kanske vi även bör framföra att det minsann inte bara är den nuvarande och den föregående påven som har/hade totalitära och fascistiska böjelser.
Hade du kunnat läsa så hade du ju sett att det var det jag pekade på i min första post. Kanske skulle prova att ta ut huvudet ur rumpan någon gång?
Något som är intressant med den katolska kyrkan är just hur man sedan andra vatikankonciliet har accepterat så pass många olika strömningar så länge som de har accepterat vissa dogmer. Allt från befrielseteloger till Opus Dei har fått plats och man har satsat på att visa en gemensam front utåt. Det verkar ju finnas en klar tradition av att hålla skenet av enighet uppe utåt mot resten av världen (kanske nödvändigt för att hålla ihop världens största kyrka?).
Härav följer att påvens acceptans av diverse tvivelaktiga element kanske inte nödvändigtvis är kopplat till hans ungdoms ideologi utan mer ett uttryck för en vanlig tendens inom den katolska kyrkan? Även om han helt klart står till höger (han har ju till exempel i rätt starka ordalag fördömt just befrielseteologerna).
Men, som sagt, man behöver ju inte vara demokrat som guds ställeföreträdare på jorden. Man representerar ju faktiskt den yttersta totalitära makten i universum.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Hejsan!
Vi noterar att de som vill förbjuda andra att framföra sina åsikter, eller medlöper med dessa, åter tager till orda! :lol:
Nej, Logos skrev nog inte att påvarna hade totalitära böjelser - förrän bigj påtalade det, då först öppnades ögonen!
Vad vår Logos skrev, däremot, var att man minsann kommer stärkt ut ur sin ungdoms nazism, som han tycks mena att den nuvarande reaktionären i Rom gjort! Knappast, menar vi - då skulle han inte välkomna pedofiler och förintelseförnekare till den katolska kyrkan! :)
Vad gäller befrielseteologin är den för länge sedan utrotad i den katolska kyrkan, åtminstone till innehållet. Den förre påven lät allehanda mordpatruller och slaktare erhålla välsignelse för att denna "farliga", men demokratiska rörelse, utplånades ur den katolska kyrkans hägn. Den nuvarande påven skötte själva grundjobbet när detta begav sig under främst 1980-talet.
Vad gäller påven och demokratin existerar enbart två möjligheter - antingen är man demokrat eller så är man det inte. Väljer man det senare innebär det samtidigt att man väljer fascismens väg - eftersom allt som inte är demokrati med nödvändighet är fascism i någon variant!
Påvedömet är egentligen en kvarvarande fascistisk institution från förr, men i religiös klädnad - inget annat! De har alltid stöttad diktaturer och totalitarism och varit emot demokrati och humanism! Man borde faktiskt stämpla påvedömet som en terror-organisation, precis som man bör stämpla den nazionistiska staten Israel för samma sak!
MVH
biggj
Vi noterar att de som vill förbjuda andra att framföra sina åsikter, eller medlöper med dessa, åter tager till orda! :lol:
Nej, Logos skrev nog inte att påvarna hade totalitära böjelser - förrän bigj påtalade det, då först öppnades ögonen!
Vad vår Logos skrev, däremot, var att man minsann kommer stärkt ut ur sin ungdoms nazism, som han tycks mena att den nuvarande reaktionären i Rom gjort! Knappast, menar vi - då skulle han inte välkomna pedofiler och förintelseförnekare till den katolska kyrkan! :)
Vad gäller befrielseteologin är den för länge sedan utrotad i den katolska kyrkan, åtminstone till innehållet. Den förre påven lät allehanda mordpatruller och slaktare erhålla välsignelse för att denna "farliga", men demokratiska rörelse, utplånades ur den katolska kyrkans hägn. Den nuvarande påven skötte själva grundjobbet när detta begav sig under främst 1980-talet.
Vad gäller påven och demokratin existerar enbart två möjligheter - antingen är man demokrat eller så är man det inte. Väljer man det senare innebär det samtidigt att man väljer fascismens väg - eftersom allt som inte är demokrati med nödvändighet är fascism i någon variant!
Påvedömet är egentligen en kvarvarande fascistisk institution från förr, men i religiös klädnad - inget annat! De har alltid stöttad diktaturer och totalitarism och varit emot demokrati och humanism! Man borde faktiskt stämpla påvedömet som en terror-organisation, precis som man bör stämpla den nazionistiska staten Israel för samma sak!
MVH
biggj
-
transversal
Andreas skrev:Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
Varför ska man läsa Naomi Klein? Har No Logo hemma, men har itne orkat igenom den ännu. Du kanske kan ge mig en verbal spark i ändan så att jag kommer igång?
- Avantgardet
Andreas skrev:Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
Du tar inte illa upp av det faktum att det finns vi som tar illa upp av sånt här trams? Vi som tar illa upp av allt skitsnack där man "talar om" personer istället för att "tala med" personer. Kanske dags att sluta försöka tvinga på andra dina djävla borgarvärderingar? Redigt less. Tycker jag påpekat detta för dig jag vet inte hur många gånger... Kanske dags att lyssna snart? Eller är det bara tu quoque hela vägen med dig. Sandlådan i sandlådan...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Avantgardet
transversal skrev:Andreas skrev:Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
Varför ska man läsa Naomi Klein? Har No Logo hemma, men har itne orkat igenom den ännu. Du kanske kan ge mig en verbal spark i ändan så att jag kommer igång?
Du ska läsa "No Logo" för att det är en lysande studie utav det samtida konsumtionssamhället, och de internationella företagens skrupellösa ideologi. När det gäller just motståndsstrategierna hon tar upp så är hon tyvärr allt för låst vid ytliga pseudokamper. Det finns bara ett ordentligt motstånd, men det är ingen av de där "motståndskämparna" som vågar ta steget fullt ut. Det enda de åstadkommer är en s.k. "karnevalseffekt". De vänder ordningen för en dag, vilket övergripande bara förstås som ett behov av systemet att återställa status quo. Läpparnas bekännelse, sen så lever de på sina rika föräldrar eller flotta jobb när allt kommer till kritan. Det viktigaste tycks vara att synas och "visa" sina sympatier, inte att åstadkomma förändring. För vad är detta att "visa sympatier" annat än tillsidan på det mynt vars frånsida är att de gör något helt annat i vanliga fall? Den som lever motståndet behöver inte visa piss. Han är motståndet inkarnerat, och ja, det säger sig självt att det vore absurt att "visa sympatier" med sig själv, det går överhuvudtaget inte.
Men du bör läsa den likväl. Den har många förtjänster. I synnerhet just analysen av den samtida konsumtionskulturen.
transversal skrev:Andreas skrev:Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
Särskilt bör man läsa Chockdoktrinen tycker jag, för att ha en orientering av krafterna bakom allt från Pinochet till Irak. En måste-bok för alla som vill ha översikt över samtiden imo. Vad gäller no logo så har jag sett frågan om en begränsning av reklamen som den viktigaste politiska frågan långt innan jag började läsa den boken, och därmed tröttnade jag ganska snart på den... Men Naomi Klein gör ett väldigt nyttigt arbtete, avslöjar något som alla bör ta sig en funderare ikring.
Avantgardet skrev:Andreas skrev:Logos, läs på lite gamla trådar från tidigare avstängde Jbig och du kommer se att hånfullheten alltid finns där. Inget du kan ändra på och enda effekten av hur du liksom jag skriver här eller i princip hur man än bemöter honom kommer hånfulheten bestå. Många tycker han är kul, jag tycker han ska bort, dvs stängas av från forumet eftersom jag mår dåligt av att se människor ta illa vid sig och själv mår dåligt direkt av hånfullhet och annan elakhet. Rekommenderar alla att läsa Naomi Klein istället och låta Jbig håna någon annan stans.
Du tar inte illa upp av det faktum att det finns vi som tar illa upp av sånt här trams? Vi som tar illa upp av allt skitsnack där man "talar om" personer istället för att "tala med" personer. Kanske dags att sluta försöka tvinga på andra dina djävla borgarvärderingar? Redigt less. Tycker jag påpekat detta för dig jag vet inte hur många gånger... Kanske dags att lyssna snart? Eller är det bara tu quoque hela vägen med dig. Sandlådan i sandlådan...
När jag skrev det du citerar ovan visste jag så klart med mig att jag skulle få en attack av dig. Så jag öppnade upp mig för en kontakt med fältet av visioner, en lägereld på en bergstopp blinkade upp. Hoppas du står fast vid vad vi sagt, vid en lägereld på en plats med överblick, du kommer med guran, jag med renfällarna, ullfiltarna och drickevaran. Kunde vara dags ganska snart, får inte vara allt för kräsen om man ska få till något ute på våra breddgrader.
- Avantgardet
Här har vi förvisso sol, men en meter snö likförbannat. Ska helt klart göra allt jag kan för att komma loss. Ha dock i åtanke att min förnämligaste egenskap är att inte göra något överhuvudtaget i ordning. Har lite grejer jag ligger efter med, men är fast besluten om att beta av dem fort som fan.
Låter dock helt klart lockande, och är nåt jag absolut vill göra. Men man måste ha i åtanke att då det gäller jag så är jag den som halkat omkring på ett bananskal hela livet, man måste hugga tag i mig och hålla fast mig.
biggj skrev:Hejsan!
Men vafan, kan jag få skriva för mig själv eller, din jävla tomte? Vad lever du i för egofixerad jävla självbild? Eller kör du den här debattstilen bara för att jävlas? Hoppas nästan det...
Vad gäller påven och demokratin existerar enbart två möjligheter - antingen är man demokrat eller så är man det inte.
Och en sann demokrat laddar upp med härskartekniker och grisar runt på internetforum? Det läskiga är ju att du inte verkar ha en susning om vad jag kritiserar dig för...
Nej du sötnos, träna in läsförståelsen och kom tillbaka sen. Det värsta är att jag typ håller med dig i sak, du är bara för uppblåst och självgod för att förstå det.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Sen är "No Logo" definitivt värd att läsa, det är en skarpsynt analys av dagens kapitalism. Inte minst ger den Marx rätt i frågan om företagens strävan efter monopol och hur marknadens utbud strömlinjeformas. Inte mycket till valfrihet här.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Återgå till "Religion och andlighet"