"Tecken", eller sammanträffanden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 sep 2004 10:43

Joahn skrev:Att försumma sin plikt är ett val som, om Gud är oföränderlig, aldrig kommer att väljas.

Då förstår jag. Gud har skapat determinismen för allas bästa och skulle kunna få den att upphöra genom att välja emot den, men skulle aldrig göra det. Den hårfina skillnaden mellan skulle kunna och skulle gör det alltså möjligt för Gud att stå på den yttersta randen av det förutbestämda - intressant!

Joahn skrev:Que interesante. Jag känner mig ju mer hemma i den första orsakstypen. Finns det någon enkel defninition på "kvantmekanik"? Jag vet inte riktigt vad det betyder.

Kvantmekanik är fysik i liten skala. Det är de naturlagar som gäller mycket små partiklar och vågor, t.ex. fotoner och elektroner. "Kvanta" syftar på små paket av energi, såsom fotoner, som både är partiklar och vågor. Fysikens vanliga lagar (t.ex. sträckan = hastigheten*tiden) gäller inte för så små partiklar vid så höga hastigheter (nära ljuset) och en annan slags mekanik blir därför nödvändig. Inom ramen för denna mekanik är det ibland problematiskt att säga vad som händer först och ger upphov till vad.

Joahn skrev:Vad skiljer en fatalistisk determinist från en mekanistisk?

Jag är inte riktigt överens med andra på forumet om detta, och är inte särskilt beläst på determinismen över huvud taget. Har dock diskuterat detta tidigare på tråden "Fri vilja, determinism, kvantmekanik..." (undeforumet Filosofi) som du hittar här:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... sc&start=0

Detta är i alla fall min förståelse (citerat från tråden ovan) av vad Christer Hedin skriver i frågan i "Vetandets Villkor" (boken har en tråd under "Litteratur"):

hovnarr skrev:Determinismens alter ego är indeterminismen. Allting är, respektive inte är, förutbestämt.

Mekanismens motsattspar är fatalismen. Mekanismen tror på verkande orsaker (på grund av att glaset gick sönder fick jag sopa upp det), fatalismen på ändamålsorsaker (glaset gick sönder för att det skulle sopas upp).

Det går alltså bra att vara deterministisk fatalist. Målet för utvecklingen är då bestämt utan att vägen behöver vara det. Både den mekanistiske och fatalistiske deterministen är alltså överens om att det var förutbestämt att glaset skulle gå sönder. Mekanisten hävdar att det var på grund av att det föll från bordet - fatalisten därför att det skulle sopas upp. Den deterministiske fatalisten kan därför inte passa in på Din deterministiska beskrivning vad beträffar "förutvarande" betingelser. Han skulle dock kunna förutsäga framtiden lika bra om han kände till lagarna för sin fatalism (hur man utläser glasets öde att krossas, i det här fallet).

Hoppas detta spred klarhet! Det ska sägas att de flesta västerländska determinister är mekanistiska, men fatalistiska determinister är inte ovanligt i österländsk (t.ex. indisk) tro. Jag förtydligar gärna efter min förmåga ifall det som står ovan är oklart.

Joahn skrev:De självsäkraste, klokaste, mest avslappnade och utvecklade (på alla möjliga områden) personer jag har mött har alltid också varit väldigt måna om etik och moral, något jag tror har samband.

Jag har haft liknande erfarenheter själv. Möjligen föreställde jag mig (säkerligen felaktigt) när jag frågade, att du skulle ha en snävare tolkning av "etik och moral" än vad jag har. Är en sadomasochist t.ex. oetisk eller omoralisk på grund av vad han/hon gör? Vilken slags etik och moral återfinner man hos "avslappnade" människor? Där kan det ju knappast vara fråga om paragrafrytteri m.m.

Vidare har man funnit att många tyranner (Hitler, Stalin m.fl.) ska ha varit olyckliga, och än mer så mot slutet. Det tycks mig att extremism leder till olycka i allmänhet. Tyvärr förknippar jag ibland etik och moral med mycket fasta uppfattningar (ibland ogrundade och religiösa) som just därför blir extrema.

I alla fall... Tydligen finns det skitstövlar som inte besitter ett uns av vad jag (eller sannolikt någon annan) skulle definiera som etik och moral, men likförbannat tycker att de lever loppan och är lyckliga. Min grunduppfattning (nyligen ändrad) är i det fallet att ingen är mer kompetent att bestämma hur en människa egentligen känner sig än den människan själv. Jag har alltså ingen möjlighet att säga "Han är inte lycklig egentligen". Däremot kan jag kritisera någons livsstil om jag vill, men mitt uttalande om hur någon känner sig kan aldrig vara mer sanningshaltigt än vad den personen själv uttrycker.

Joahn skrev:Angående det sista du skriver, Hovnarr, så antar du väldigt mycket. Men det är inte omöjligt att det är så eller något i den stilen.

Det är naturligtvis ett mycket hypotetetiskt resonemang och jag vill absolut inte påstå att det är så. En i mitt tycke bra modell för att förklara mänskligt beteende i allmänhet är dock att tänka i termer av belöningar. Vad är min (uppenbara eller dolda) belöning för detta beteende? Det finns belöningar för att vara fet, för att stanna hemma från festen, för att vara en hårt arbetande 4-barnsmor, för att vara långtidssjuk, för att sörja sina husdjur och för att ge pengar till välgörenhet.

Givetvis måste man ta bort allt vad skuld och skam heter för att kunna tala fritt, ärligt och öppet om beteenden och belöningar. Jag vill alltså passa på att understryka att jag inte finner det mer "ädelt" att någon skulle vara kallad av Gud och därför göra ett gott humanitärt arbete, än att någon utför samma arbete för att bli sedd eller få uppskattning eller helt enkelt må bättre. Vilken fröjd om folk gör bra saker för att de mår bättre av dem! Mycket värre skulle det väl vara om folk gjorde hemska saker för att de mår bättre av det...

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 sep 2004 18:48

Allt kan hända, och vad som än händer, var det som hände redan förutbestämt.

Joahn

Inläggav Joahn » 21 sep 2004 20:33

hovnarr skrev:Möjligen föreställde jag mig (säkerligen felaktigt) när jag frågade, att du skulle ha en snävare tolkning av "etik och moral" än vad jag har. Är en sadomasochist t.ex. oetisk eller omoralisk på grund av vad han/hon gör? Vilken slags etik och moral återfinner man hos "avslappnade" människor? Där kan det ju knappast vara fråga om paragrafrytteri m.m.

Jag var helt obekant med sadomasochism innan jag läste om det här. Och jag kan inte komma på något fel i det, för syftet är ju att göra gott. Men jag tycker det verkar märkligt att man alltid kan veta när det är rätt tillfälle att helt plötsligt ge någon en käftsmäll? För det är väl inte ren gissning?

hovnarr skrev:Tydligen finns det skitstövlar som inte besitter ett uns av vad jag (eller sannolikt någon annan) skulle definiera som etik och moral, men likförbannat tycker att de lever loppan och är lyckliga. Min grunduppfattning (nyligen ändrad) är i det fallet att ingen är mer kompetent att bestämma hur en människa egentligen känner sig än den människan själv. Jag har alltså ingen möjlighet att säga "Han är inte lycklig egentligen". Däremot kan jag kritisera någons livsstil om jag vill, men mitt uttalande om hur någon känner sig kan aldrig vara mer sanningshaltigt än vad den personen själv uttrycker.

Ja, det har du rätt i. Inte bra att döma ut saker på förhand, vare sig det är människor eller något annat. Men som sagt, jag tror det "goda" segrar i längden, och om man lever ett sånt där liv så straffar det sig senare. Kanske med visa undantag.
Folk brukar ju förr eller senare vakna upp själva och fråga sig själva vad de egentligen håller på med. Någon gång i livet så kommer de flesta in i nåt slags kris och för vissa leder det till att man förändras och vill bättra sig. Och när man ligger på sin dödsbädd, vad är det man brukar tänka på då? Om man ångrar något så brukar det iaf inte vara "Jag skulle varit mer elak mot mina barn, ack och ve". Snarare det motsatta.

Joahn

Inläggav Joahn » 21 sep 2004 20:37

Förresten, Archaxe:
"Allt kan hända, och vad som än händer, var det som hände redan förutbestämt."

Allt kan hända? Men om bara det som är förutbestämt händer, hur kan då något annat som inte var förutbestämt hända? Är allt förutbestämt? :-s

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 sep 2004 10:25

Joahn skrev:Jag var helt obekant med sadomasochism innan jag läste om det här. Och jag kan inte komma på något fel i det, för syftet är ju att göra gott. Men jag tycker det verkar märkligt att man alltid kan veta när det är rätt tillfälle att helt plötsligt ge någon en käftsmäll? För det är väl inte ren gissning?

*Skrattar* :lol:

Jag tänkte faktiskt samma sak när jag såg några av Jonas inlägg för första gången. Själv skulle jag mycket sällan uppskatta en oväntad örfil (eller värre). Nu tror inte jag att de flesta sadister går omkring till vardags och slår sina arbetskamrater i terapeutiskt syfte osv. - de slår nog mest masochister som är införstådda med vad som gäller och säkert uppskattar beteendet. Men om man rör sig inom smärtans domäner antar jag att man utvecklar en känsla (även om den inte är korrekt alla gånger) om när folk behöver en örfil, på samma sätt som man kan känna när någon behöver en kram, kuddkrig, skarp tillsägelse osv.

Joahn skrev:Och när man ligger på sin dödsbädd, vad är det man brukar tänka på då? Om man ångrar något så brukar det iaf inte vara "Jag skulle varit mer elak mot mina barn, ack och ve". Snarare det motsatta.

Just. Även om man inte tror på ett straff i livet efter detta kan man hoppas att tyranner åtminstone får en rejäl dos existentiell ångest innan de dör, oavsett hur lyckliga de påstått sig vara :twisted: Fast de kan ju dö en plötslig död förstås... :roll:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 sep 2004 13:07

Är det inte därför många tar livet av sig?
Dom har tagit på sig en roll som dom vet inte är trevlig men resonerar:
"Someone got to do the job" och rättfärdigar beteendet.
Sen är dom inte beredda att kapitulera utan flyr direkt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 sep 2004 00:10

För tillfället tycks det mig såhär:

Determinismen kan ses på så många sätt, att jag inte finner det vidare fruktbart att diskutera saker som varken kan bevisas eller motbevisas. Determinismen är i princip omöjlig att bevisa, då vi bara kan spekulera om framtiden, och då vi bara upplever en värld där en bestämd sak sker, kan vi inte sluta oss till om något annat var möjligt, eller om det som skedde var det enda möjliga.

Mitt senaste inlägg var en pik mot alla determinister. Men för att återgå till din fråga:

Innan något utfall har skett, finns alla möjligheter kvar - innan jag kastar min tärning kan jag med säkerhet säga att utfallet kommer att bli antingen 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 (en minimal risk finns att den hamnar på högkant), och jag kan även sluta mig till att det inte blir 7 - 7 är en omöjlighet. Jag kan däremot inte säga, vilket av dessa sex alternativ (sju alternativ, om vi betraktar högkants-alternativet som rimligt) som kommer att bli fallet.Vad som däremot är bestämt, är att något av de möjliga utfallen kommer att bli fallet - i den meningen är determinismen korrekt. Det är förutbestämt att det blir 1,2,3,4,5 eller 6, men inte vilket av dessa det faktiskt blir.

Hmm, nu trampade jag visst i klaveret igen. Jag började med att säga att jag finner det meningslöst att diskutera determinism, vilket lik förbannat är vad jag sysslat med de senaste 6 minuterna. Fånigt.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 24 sep 2004 15:29

För att fortsätta vara fånig...

Ute i stora världen, utanför Råsunda, där jag bor, finns det så många alternativ. Långt fler än 6 st. faktiskt, som skulle kunna bli fallet. Det är t.o.m. svårt att säga om antalet möjligheter är ändligt eller oändligt - eller är det så?

Låt oss betrakta en timme av mitt liv. Jag skulle kunna få sparken, äta en korv, bli jagad av en ko över en parkeringsplats, träffa mitt livs kärlek, förlora mitt livs kärlek, dö, rulla tummarna, vattna blommorna, äta 2653 ostbågar eller något annat. Man frågar sig om antalet tänkbara händelser under denna timme inte är oändligt.

Men betrakta då tidsrymden 2 sekunder. Nu är vi nere i en - högst två ostbågar. Kan man inte tänka sig att om tidsrymden blir tillräckligt liten, så blir antalet händelser ändligt. Vi kan inte nå det oändliga genom att addera det ändliga, så alltså måste det finnas ett ändligt antal händelser (deterministiskt definierade, enligt archaxe ovan) som kan inträffa inom en given tidsrymd. Men tanken är absurd - vi kan ju välja en tidsrymd som är så liten att inget "hinner hända" under den tiden, och ändå händer ju saker när man lägger samman de små tidsrymderna. Eller gör de det?

Det här resonemanget kommer ur skenet av en allmän tid som flyter och som vi kan dela upp i godtyckliga händelser som är sammankopplade med orsakssamband. Man kan se det som smultron uppträdda på ett grässtrå, där grässtråt är tiden och smultronen godtyckligt (i den bemärkelse att det inte finns en minsta händelsedel) definierade händelser. Men då kan vi ju ge upp det där med händelser över huvud taget, eller åtminstone låta bli att förvånas att det kommer ett annat smultron efter det föregående om vi nu bestämt oss för att se smultron.

Eller är det istället tvärt om, så att det är själva skenet av att det finns händelser som får oss att uppleva en tidspil? Skenet av smultron får oss att förutsätta ett grässtrå. Vi ser det t.ex. som en händelse att dricka en klunk kaffe, sammansatt av andra händelser såsom att lyfta koppen och att svälja, men även vilken förflyttningen som helst under det förloppet skulle kunna kallas för en händelse. Egentligen finns inga händelser, men vi finner det praktiskt att kvantifiera skeenden. Så uppkommer föreställningen att livet är "den ena jävla saken efter den andra" och även känslan av en tidspil som går i en riktning.

Tid (dvs. en sekund) idag är definierat som ett antal svängningar i en kvartskristall - dvs. en följd av händelser. Om vi ger upp händelsebegreppet försvinner tidsuppfattningen, men det sitter nog rätt djupt. Om det nu varken finns några händelser eller någon allmäntid med en tidspil, vad är det då determinismen vill säga?

Jo, vi får då lägga in ett förbehåll. Vi kan alltså se att om vi betraktar något som en händelse, så händer det, och kan få något att annat att hända. Men ser vi det inte som en händelse, ja då händer det ju inte heller. Det inträffar alltså inte - det bara är. Helt enkelt:

Det som händer, händer. (Ja, ni har väl fört mig tjafsa om det där förut).

Determinismen i ett nötskal:
*Om vi förutsätter händelser, finns det händelser. (SANT)
*Om vi å andra sidan inte gör det är nuet och framtiden samma sak och allt är förutbestämt. (SANT)
*Om vi förutsätter händelser är nuet och framtiden samma sak och allt är förutbestämt. (FALSKT)

Ljus kan vara både vågor och partiklar, men man kan inte tilldela det ena fenomenets egenskaper till det andra - det var just det som var vitsen med uppdelningen!

Advocate

Inläggav Advocate » 27 sep 2004 14:07

Tecknen fortsätter att dyka upp.
Här om dagen såg jag en svart katt springa över vägen. Den fick mej att "undra" och bli en aning orolig, även om jag inte alls är vidskeplig. Jag undrade om det var ett tecken. På kvällen föll jag ned för trappan och skadade min fot.

Sedan lite senare satt jag och höll om min vrist med en ispåse. Jag knäppte på teven och där var Pettson & Findus som skulle fira julafton. Men pettson hade skadat sin fot så han kunde inte gå ut och skaffa julmat...

Nu sitter jag här med gipsat ben och är fundersam. Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mej till det hela. Jag har nu börjat rangordna tecknen beroende på hur starka de är.

Det måste ju finnas en massa olika teorier till varför sådant här sker. Det vore intressant att läsa mer om detta men det finns väl inget man riktigt kan tro på. Jag tror dock inte att tecknen sker bara av tillfärlligheter.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 27 sep 2004 14:29

Intressant. Jag tycker också att det är roligt att tro på tecken och se dubbla betydelser i saker och ting. Här tycks det som tecknen vill koppla ihop KATT med FOT av någon anledning (först ser du en svart katt och skadar din fot, sen ser du en katt och en man, som skadat sin fot, på TV). Jag kommer osökt att tänka på:

KATTFOT

Dvs. Antennaria dioica som du kan finna här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ ... tedio.html

Här är förövrigt en bild på grönskan:
http://hem.passagen.se/torpare/sommar/D ... ttfot.html

Men man kan ju associera vidare från KATTFOT till exempelvis Evert Taube (Sjösala vals: "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol") eller ädelmetallkontrollen (kattfotsstämpeln på guld, läs mera här: http://www.sp.se/kattfoten/sv/kattfot.htm)

Redan träff nr. 14 (Google) ger mig något intressant:
http://paranormal.se/topic/fjall-kattfot.html

Sedär - paranormal.se har man ju hamnat på i andra sammanhang när man börjat här på filosofiforum.

Hoppas detta ger dig något spännande eller flera tecken!

/Pettson

Advocate

Inläggav Advocate » 27 sep 2004 15:16

hovnarr skrev:Intressant. Jag tycker också att det är roligt att tro på tecken och se dubbla betydelser i saker och ting. Här tycks det som tecknen vill koppla ihop KATT med FOT av någon anledning (först ser du en svart katt och skadar din fot, sen ser du en katt och en man, som skadat sin fot, på TV). Jag kommer osökt att tänka på:

KATTFOT

Dvs. Antennaria dioica som du kan finna här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ ... tedio.html

Här är förövrigt en bild på grönskan:
http://hem.passagen.se/torpare/sommar/D ... ttfot.html

Men man kan ju associera vidare från KATTFOT till exempelvis Evert Taube (Sjösala vals: "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol") eller ädelmetallkontrollen (kattfotsstämpeln på guld, läs mera här: http://www.sp.se/kattfoten/sv/kattfot.htm)

Redan träff nr. 14 (Google) ger mig något intressant:
http://paranormal.se/topic/fjall-kattfot.html

Sedär - paranormal.se har man ju hamnat på i andra sammanhang när man börjat här på filosofiforum.

Hoppas detta ger dig något spännande eller flera tecken!

/Pettson

Oj! Jag såg inte alls kopplingen mellan katterna. Så det hela ger alltså oss ordet kattfot. Kattfot säger mej dock ingenting speciellt :-k
Jag hittar inte heller några fler tecken bland länkarna du gav.

http://paranormal.se/topic/kattfot_ante ... ioica.html <- Här står det för övrigt att växten används i magiska sammanhang, till att uppfylla sina anspråk.

The search goes on.

EDIT: hittade en intressant sak på din första länk.
"Kattfotan är en lika allmänt bekant som för sin täckhet omtyckt växt, hvilken med sin låga och täta, grå- eller hvitludna tuvor (bladrosetter) väl kläder de torra och magra ställen der den trifves. Både bladen och eternellartade blomstren göra örten lätt bemärkt, isynnerhet som den nästan alltid växer ensam, utan blandning med andra."

I den här beskrivningen hittar jag en massa kopplingar till mej själv.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 27 sep 2004 15:36

advocate skrev:Så det hela ger alltså oss ordet kattfot

Ja, det är ju ett sätt att se på saken. Det kan ju ge dig något helt annat också. Syftet med allt, om det finns ett sådant, kanske är att du och jag över huvud taget ska ha denna diskussion. Sökning på Google på "advocate" och "kattfot" ger förresten (en enda träff):

http://www.jurosam.net/nytt1.html

Som bland annat handlar om patent och bioteknik - vilket är det område jag är verksam inom. Det är ju konstigt tycker jag. Vad ska det betyda?

Här berättas för övrigt att "Kattfot" har smugit upp till ledningen i pensionärernas kägelserie i Finspång:

http://www.folkbladet.se/%5CGEN_Utmatni ... eStateID=2

Syftet med tecknen kanske är allmän förundran. Som ett slags provokativ konst. Eller kanske inte, vem vet?

Lycka till i ditt sökande!

/vargtass

Advocate

Inläggav Advocate » 27 sep 2004 20:01

hovnarr skrev:
Ja, det är ju ett sätt att se på saken. Det kan ju ge dig något helt annat också. Syftet med allt, om det finns ett sådant, kanske är att du och jag över huvud taget ska ha denna diskussion. Sökning på Google på "advocate" och "kattfot" ger förresten (en enda träff):

http://www.jurosam.net/nytt1.html

Som bland annat handlar om patent och bioteknik - vilket är det område jag är verksam inom. Det är ju konstigt tycker jag. Vad ska det betyda?

Mycket underligt.
Såvida du inte försöker driva med mej förståss :)

Ja syftet kunde ju vara att vi skall ha denna diskussion, frågan är bara varför då?

Syftet med tecknen kanske är allmän förundran. Som ett slags provokativ konst. Eller kanske inte, vem vet?

Vad menar du med allmän förundran? Jag tror att jag kanske tänkt i liknande banor förr. Det kanske kan vara någonting liknande jag tänkte på när jag skrev detta inlägg:
Tecknen får mej att börja grubbla en massa vilket är ganska onödigt, men bortsätt från det så tycker jag att de är mej till nytta. De påminner mej om det faktum att allt inte alltid är som man tror, och det är till en del vad filosofi handlar om.

Uppenbarligen är jag inte så bra på att uttrycka mej i språk och skrift, fick nog inte riktigt fram vad jag menade #-o
Men hursomhelst, tecknen väcker förundran. Och som du skrev tidigare i den här tråden:
"Om man tror på tecknen tvingar de en att tänka irrationellt och bortom gränserna av ens vanliga förstoppade hjärna."

^Håller helt med om detta.

Och som Sokrates sa(tror jag): Wisdom begins in wonder.

-

Tack för din hjälp. Jag skulle "fortsätta mitt sökande" om jag inte skulle vara så fruktansvärt lat. Sedan så kan man inte heller sitta länge på en stol med ett nygipsat ben eftersom man inte får sitta med det som vanligt på marken :?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 sep 2004 09:50

Bäste advocate!

Klart jag inte försöker driva med dig - åtminstone inte mer än vad en hovnarr nu kan förväntas driva med andra människor :)

Jag är också fruktansvärt lat - men surfande smärtar min lata inställning mindre än faktiskt arbete. Vad jag menar med att syftet skulle vara att förundras, så är det just det som du citerar.

För övrigt så undrar jag vad du vet om överguden Ukko. Ha det bra och lycka till med foten! Du kan ju alltid testa om den känns bättre med ett guldföremål eller lite kattfot i närheten :wink:

/Ägräs

Advocate

Inläggav Advocate » 28 sep 2004 10:50

hovnarr skrev:För övrigt så undrar jag vad du vet om överguden Ukko. Ha det bra och lycka till med foten! Du kan ju alltid testa om den känns bättre med ett guldföremål eller lite kattfot i närheten :wink:

Hmm. Lite lustigt att du skulle ta upp just Ukko. Ja skulle ha haft ett prov i dag som bl.a skulle handla om den fornfinska religionen och gudarna där. Men jag gick inte till skolan utan stannade hemma p.g.a mitt ben. (Märk väl, jag skulle nog säkert bra ha kunnat ta mej till skolan men jag är som sagt lite lat :wink: )

Lite kort så var Ukko i alla fall en övergud eller "åskgud" i den fornfinska religionen som dyrkades av folket bl.a som sädens beskyddare. Enligt Mikael Agricola skall det ha förekommit fruktbarhetsriter till hans ära ännu på 1500-talet. Det finns också en kvinnlig motsvarighet till Ukko, Akka, liksom det finns kvinnliga motsvarigheter till nästan alla de fornfinska gudarna. För övrigt så betyder Ukko "Gubbe" och Akka "hagga" eller kärring. Jag vet inte så mycket mer, här satt jag och myste och hoppades att jag skulle slippa tänka på det där provet i dag :)

Återgå till "Religion och andlighet"