Justin Case skrev:Varför jämföra med just en sådan värld?
För att påtala att även du drar en godtycklig gräns för vad som får yttras och vad som inte får yttras, precis det du kritiserar dagens lagstiftning för att göra.
Moderator: Moderatorgruppen
Justin Case skrev:En del människor i "själslig nöd" söker sig till kyrkan och präster, istället för (eller som komplement till) att gå till psykolog eller liknande. Sedan långt tillbaka i tiden betraktas det alltjämt som fullt "normalt" att gå till en präst för att uppnå "frid" eller "en känsla av trygghet" eller liknande, när man är i vad som kallas "själslig nöd". Jag betvivlar inte att präster och kyrkrummet inger i vissa människor en särskilt betryggande känsla, ett lugn dessa människor kanske inte lyckats uppnå med hjälp av en vanlig samtalsterapeut i ett vanligt samtalsterapirum. Detta är dock inte automatiskt ett gott skäl för att låta kyrkan och präster syssla med samtalsterapi (vilket de i praktiken till stor del gör, även om de kanske inte kallar det för det). Även många new-age-inriktade "livscoacher", "healers" och ledare för diverse obskyra sekter, av vilka en del kallas "kvacksalvare", kan i många fall inge ett minst lika starkt och betryggande lugn i kunden som kyrka och präster i många fall gör, och på så sätt få kunden att tro sig få långsiktig livsförbättring av behandlingen, medan de långsiktiga effekterna kan bli mestadels destruktiva (t.ex. för kundens ekonomi och/eller på så sätt att fokuseringen på den alternativa behandlingsformen i fråga gör att kunden inte inser sig ha behov av annan, mer adekvat hjälp, som kunden annars kanske skulle ha insett sig ha behov av och därför sökt upp i tid). Att en verksamhet inger hos den nödställde lugn och frid och en känsla av trygghet betyder alltså inte automatiskt att verksamheten i fråga är långsiktigt bra för den nödställde och att den inte ska betraktas som kvacksalveri.
Med tanke på hur självklar rätt etablissemanget anser sig ha att bekämpa vad etablissemanget kallar kvacksalvare (t.ex. naturläkare som hävdar att de med alternativa metoder kan bota människor från cancer och annat; att hävda sådant är olagligt i Sverige), varför ser etablissemanget inte av liknande skäl lika strängt även på kyrkans (kanske inte explicita men dock pågående) "terapi"-verksamhet? Varför kräver etablissemanget vetenskapliga bevis av en naturläkare innan naturläkaren får säga att man kan bli av med sin cancer genom att följa hans/hennes råd, när etablissemanget inte kräver motsvarande starka vetenskapliga bevis av präster för att präster ska få påstå att man kan komma till himlen när man dör om man tror på en man som ska ha hängts upp på ett kors, och liknande? På samma sätt som naturläkaren, som rekommenderar den och den örten som bot mot det och det, tjänar pengar på folks oförstånd, kan väl motsvarande sägas om kyrkan och dess personal, som kanske i och med kyrkskatten tjänar pengar på folks oförstånd? Eller anser våra makthavare (och/eller svenska folket) att det är mer vetenskapligt bevisat att t.ex. en tro på Gud gör att man kommer till himlen när man dör (så att man slipper dö slutgiltigt), än att t.ex. vattenfasta och vetegräsjuice botar hjärntumörer?
Vad är den principiella skillnaden, som gör att naturläkaren som påstår det sistnämnda kan straffas, men inte prästen som påstår det förstnämnda? Om kvacksalveriförbudet i vår lagstiftning syftar till att t.ex. dödssjuka inte ska kunna bli lurade att betala någon pengar för att, i hopp om att få slippa dö, få rekommendationer att bete sig på sätt vars verkningsfullhet inte anses ha bevisats vetenskapligt, varför är då t.ex. präster undantagna från denna lagstiftnings logik?
Eller för att vända på det: om nu präster i yttrandefrihetens (eller vad man kanske kallar religionsfrihetens) namn bör få ge oss ovetenskapliga rekommendationer om hur vi kan bete oss för att öka våra chanser att slippa dö slutgiltigt, varför får inte naturläkare i samma (eller motsvarande) yttrandefrihets namn ge oss lika ovetenskapliga rekommendationer om hur vi kan bete oss för att få ett längre liv?
Kyrkskatten finansierar landets prästers kvacksalveri. Kyrkskatten är visserligen "frivillig", men det är även frivilligt att gå till (och betala) "kvacksalvande" naturläkare. Är det vetenskapligt bevisat att landets skattefinansierade präster med sitt kvacksalveri inte tär, sammantaget, lika mycket på svenskarnas privatekonomi som "kvacksalvande" naturläkares fakturor gör?
Dura M skrev:Justin Case skrev:Varför jämföra med just en sådan värld?
För att påtala att även du drar en godtycklig gräns för vad som får yttras och vad som inte får yttras, precis det du kritiserar dagens lagstiftning för att göra.
Smörja däremot i form av bluffnaturmedicin som kanske innehåller mer skadliga ämnen än nyttiga skall vi väl enbart vara glada för om de förbjuds och sitter det en fuskare och säljer detta till godtrogna så varför låta denne hållas, han luras ju?
Nu utgår du från att den som säljer naturmedicin medvetet levererar osanning,
Justin Case skrev:Du anser tydligen att påståenden som "den här roten ökar dina chanser att bli av med din cancer", uttalade av t.ex. naturläkare, är mer att jämföra med mordhot, än med prästers minst lika ovetenskapliga påståenden om vad vår skapare kommer att göra med oss efter vår död beroende på vad vi gjort/tänkt/trott under vår tid på jorden.
Zokrates skrev:Nej, jag utgår från att det finns de som medvetet säljer falska preparat, en viss skillnad mot det du skrev.Nu utgår du från att den som säljer naturmedicin medvetet levererar osanning,
Men om inte jag minns fel, så skall naturmediciner testas, detta tar mellan ett och två år, under tiden kan de alltså säljas. Om de sedan underkänns så byter tillverkarna en ingrediens och ändrar namnet på medicinen, så kan de fortsätta sälja denna "nya" varan framtills den på nytt underkänns. Smart och bedrägligt.
Dura M skrev:Justin Case skrev:Du anser tydligen att påståenden som "den här roten ökar dina chanser att bli av med din cancer", uttalade av t.ex. naturläkare, är mer att jämföra med mordhot, än med prästers minst lika ovetenskapliga påståenden om vad vår skapare kommer att göra med oss efter vår död beroende på vad vi gjort/tänkt/trott under vår tid på jorden.
Jag anser inte att något av exemplen är särskilt likt det andra.
Jag anser inte heller att mordhot är särskilt likt ett avtalsbrott men det gör tydligen du eftersom du väljer att dra dessa paralleller.
Justin Case skrev:Var har jag dragit någon sådan parallell mellan mordhot och avtalsbrott som får det att verka som att jag skulle anse mordhot vara särskilt likt avtalsbrott?
Dura M skrev:Justin Case skrev:Var har jag dragit någon sådan parallell mellan mordhot och avtalsbrott som får det att verka som att jag skulle anse mordhot vara särskilt likt avtalsbrott?
Uppenbarligen menar du att man måste anse A vara likt B för att man skall kunna anse att både A och B bör vara olagliga. Varför skulle du annars tillskriva mig åsikten att naturläkarens lögner är att jämföra med ett mordhot?
Du anser tydligen att påståenden som "den här roten ökar dina chanser att bli av med din cancer", uttalade av t.ex. naturläkare, är mer att jämföra med mordhot, än med prästers minst lika ovetenskapliga påståenden om vad vår skapare kommer att göra med oss efter vår död beroende på vad vi gjort/tänkt/trott under vår tid på jorden.
Zokrates skrev:Och här fick vi ett exempel på både kvacksalveri och religiöst jumbo mumbo på en och samma gång i dagens nät SVD.
"–Myndigheterna följer inte den lag som införts för att stoppa kvacksalveriet, Traditional Healers Act. Läkare måste utbilda sig och ta examen, men här i Sydafrika kan outbildade, inkompetenta och giriga personer misshandla och stympa unga män och gå helt straffria, eftersom det handlar om kulturella riter."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/omska ... 944807.svd
Justin Case skrev:Jag skrev (notera det som står i fetstil):Du anser tydligen att påståenden som "den här roten ökar dina chanser att bli av med din cancer", uttalade av t.ex. naturläkare, är mer att jämföra med mordhot, än med prästers minst lika ovetenskapliga påståenden om vad vår skapare kommer att göra med oss efter vår död beroende på vad vi gjort/tänkt/trott under vår tid på jorden.
Justin Case skrev:mycket av det som idag är olagligt kvacksalveri är förbjudet enbart med hänvisning till att det "skadar" människors ekonomi genom att människor "går på" naturläkares ovetenskapliga löften.
Dura M skrev:Nog för att ekonomisk skada kan vara skäl nog för förbud men vem är det som "enbart" hänvisar till ekonomisk skada när det gäller kvacksalveri?
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster